Zoeken

Test: Suzuki 2016 SV650

Voeten aan de grond

4 maart 2016
Inhoudsopgave
Test: Suzuki 2016 SV650
V-Twin Sport
Voeten aan de grond
Kronkelige wegen
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki SV650

Zo uitgesproken als de oude Gladius was, zo ingetogen oogt de nieuwe SV650, die in eerste oogopslag er niet bepaald spraakmakend uitziet. Dat blijkt echter een bewuste keuze te zijn: Suzuki wilde met de SV650 niet alleen terug naar de roots van haar sportieve 650 V-Twin, maar tevens terug naar de basis van een sportieve middenklasser. En dus viel de keuze op een conventioneel design met stalen tank, klassieke ronde koplamp en zo min mogelijk opsmuk, om de kracht van het stoere V-Twin motorblok te onderstrepen en de mSuzuki SV650Geen toeters en bellen, maar gewoon een rechttoe-rechtaan ontwerpotor zo licht mogelijk te maken. Een tijdloze styling gaat bovendien veel langer mee. De asymmetrische striping op de tank, die volgens Suzuki het smalst in z’n klasse is, geeft de SV650 een mooi speels accent, terwijl het nieuwe volledig digitale display, dat het afgelopen jaar voor het eerst in de GSX-S1000(F) is toegepast, de fiets een volwassen uitstraling geeft. Het display is ook in zonlicht nog goed afleesbaar, en dankzij de merkpunten bij 5.000 en 10.000 toeren is het toerental goed in te schatten. Snelheid en versnelling zijn prominent in beeld, maar ook voor het kleinere klokje en de verbruikswaarden heb je geen leesbril nodig.

Om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken moest het rijwielgedeelte toegankelijk én sportief zijn: Zo is het zadel ter plaatse van het zitvlak met 30mm versmald, waardoor een beter contactvlak is ontstaan, wat op zijn beurt een positief effect op het vertrouwen heeft. Bovendien heeft Suzuki de hoogte van het zadel naar 785mm verlaagd (en heeft daarmee de laagste zithoogte in z’n klasse), waardoor ik met m’n 1,72 mtr lengte beide voeten plat op de grond zetten kan. Volgens Suzuki krijgt nu een rijder van 1’60 mtr zelfs de tenen goed aan de grond. Nadeel van het lage zadel is wel dat het net voelt of de voetsteunen een tikkie aan de hoge kant zijn geplaatst – een typisch Suzuki kenmerk, maar lagere voetsteunen zouden een negatief effect op de grondspeling hebben gehad. Trouwens, over voetsteunen gesproken: in tegenstelling tot de Gladius, die een grote schetsplaat voor de voetsteunen van rijder en duopassagier had, heeft de 2016 SV650 weer losse duostepjes, wat er veel beter – en sportiever – oogt. Bovendien zijn de voetsteunen nu van aluminium, waar de Gladius nog stalen steunen met rubberen inserts had.

Suzuki SV650

Ook het vakwerk frame is nu eenvoudiger uitgevoerd, doordat de opsmuk van de Gladius is komen te vervallen. Los van de relatief hoge voetsteunen is de zithouding prima voor elkaar, de uitsparingen in de tank zijn ruim genoeg om m’n benen strak tegen het frame aan te laten sluiten, het stuur ligt binnen handbereik en is niet te smal, waardoor een ontspannen edoch sportieve zit is ontstaan. Het zadel is bovendien niet al te zacht, waardoor ook lange ritten goed uit te houden zijn. Aan de onderkant van het zadel zijn trouwens lussen aangebracht, waarmee een bagagerol kan worden vastgesjord. In tegenstelling tot de conventionele koplamp heeft Suzuki bij het dubbele achterlicht wel LED verlichting toegepast, een fSuzuki SV650 Suzuki SV650
Back to basic, en dus een traditionele ronde koplamp. Het van de GSX-S1000 overgenomen display is overzichtelijk en uitgebreid 
Suzuki SV650
De 645cc V-Twin is over de hele linie sterker geworden, maar het grootste verschil zit boven de 8.000 toeren. 
Suzuki SV650 Suzuki SV650
LED-achterlicht met GSX-R invloeden. Van bovenaf is duidelijk te zien hoe smal de SV650 is.
raaie aluminium houder voor de kentekenplaat had de achterkant helemaal af gemaakt, maar deze zit gelukkig wel in het uitgebreide accessoirepakket. De SV650 wordt nu opgegeven voor een rijklaargewicht van 197 kilo, 8 kilo minder dan de Gladius en 7 kilo minder dan een ER-6n. Het uitlaatsysteem alleen al is – ondanks Euro 4 – 3,5 kilo lichter, bij de ABS unit is 1 kilo aan gewicht gespaard en de overige 3,5 kilo komt voor rekening van het design.

Voor het nieuwe motorblok had Engine Engineer Masaaki Kaneko zich drie doelen gesteld: de V-Twin moest meer vermogen leveren, bij een lager brandstofverbruik en tot slot moest het blok aan de nieuwe Euro 4 regelgeving voldoen. En daarin is Kaneko-San met verve geslaagd. De nieuwe SV650 wordt opgegeven voor een topvermogen van 77 pk bij 8.500 toeren, bij een koppel van 64 Nm bij 8.100 toeren per minuut en is daarmee niet alleen vijf pk sterker dan z’n voorganger, maar ook sterker dan de MT-07 en ER-6n (waarbij de Yamaha en Kawasaki nog niet aan Euro 4 voldoen). Om dat te realiseren zijn in het motorblok meer dan 60 onderdelen vernieuwd, waaronder nieuwe zuigers met Resin coating, L-vormige zuigerveren en SCEM gecoate cylinders, compleet nieuwe benzine-injectie, een nieuwe airbox en een nieuw uitlaatsysteem. Ook wat verbruik betreft moet de SV650 beter zijn dan z’n voorganger én concurrentie. Suzuki claimt een verbruik van 26 km/l (MT-07: 24,9 km/l, ER-6n: 22,2 km/l), waar dat bij de Gladius op 24 km/l lag. Dit geeft de SV650 in theorie de grootste actieradius van 360 km, ondanks dat de fiets met 13,8 liter inhoud de kleinste benzinetank heeft. In de praktijk werd het geclaimde verbruik echter bij lange na niet gehaald: na 179 kilometer resteerden volgens het display nog 36 kilometer en werd de SV met 11 liter afgetankt, wat de fiets een verbruik van 16,3 km/l geeft. Weliswaar inclusief een flink stuk snelweg volgas 200+ km/u, een best pittig tempo in de bergen en de fotoshoot waarbij de banden eruit zagen alsof we op een circuit hadden gereden, maar daarover later meer.

Suzuki SV650