Zoeken

Test: Suzuki 2016 SV650

V-Twin Sport

4 maart 2016
Inhoudsopgave
Test: Suzuki 2016 SV650
V-Twin Sport
Voeten aan de grond
Kronkelige wegen
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki SV650

We schrijven het jaar 1999 als in de groeiende markt van sportieve naakte motorfietsen de SV650 introduceert, een sportief 650cc V-Twin budget instapmodel dat door het publiek met open armen wordt ontvangen. De combinatie van lichtgewicht, goede rijeigenschappen en de ongekend soepele VSuzuki SV650Best lullig, om bij het derde model tot de ontdekking te komen dat de eerste twee eigenlijk nog niet zo verkeerd waren-Twin met sterk middengebied sprak zowel beginnende als ervaren motorrijders aan. Een jaar na z’n lancering was de SV650 de op een na best verkochte motorfiets in Europa en liet daarmee motoren als de CB600F en de Fazer 600 ver achter zich. Het waren de gloriejaren van Suzuki, dat niet alleen met Kenny Roberts Jr. wereldkampioen werd in de 500cc wegrace Grand Prix, maar met de Bandit 600/S, de SV650/S en de Burgman 400 de Europese verkoop top drie stevig in handen had.

In 2003 kreeg de SV650 een complete update: het van de TL1000S afgeleide aluminium buizenframe werd ingeruild voor een frame dat uit hoge druk geperste aluminium gietdelen bestond, het motorblok werd opgefrist en voldeed aan nu Euro 2, waarbij de carburateur het veld had geruimd voor elektronische benzine-injectie, terwijl ook de styling en de ergonomie werd vernieuwd. De jaren daarna waren de wijzigingen minimaal: in 2005 kreeg de fiets een zwart gespoten frame  en werd de radiateur verbreed, terwijl in 2007 een dubbele bougie werd geïmplementeerd.  Rond die tijd deed ook het eerste ABS z’n intrede.

In 2009 werd echter alles anders, toen op het hoogtepunt van de kredietcrisis door Suzuki de Gladius 650 werd gelanceerd als opvolger van de SV650. Niet alleen had de timing niet ongunstiger kunnen zijn, maar de Gladius had bovendien (en vooral) een erm… opvallend design dat als “Fashion meets Technology” werd uitgelegd, maar dat door veel SV-fans niet werd gewaardeerd. De stoere V-Twin was in veel ogen in één klap tot een wijvenfiets gedegradeerd. En dat was zonder meer jammer, want voor wat de sSuzuki SV650Het heeft wel wat jaartjes geduurd, maar de SV650 is weer he-le-maal terugtuureigenschappen betreft was de 2009 Gladius, die inmiddels aan Euro 3 voldeed, nog helemaal niet zo verkeerd, zo bleek twee jaar geleden nog tijdens een test van de Belgische Gladius Trophy.

Dat heeft men bij Suzuki ook ingezien, en dus kreeg het ontwikkelingsteam de opdracht om bij de ontwikkeling van z’n opvolger weer terug naar de basis te gaan: een sportief 650cc V-Twin budget instapmodel dat zowel beginnende als ervaren motorrijders aan moet spreken. Ofwel: een snel en sterk motorblok met lineaire powerband, een lichtvoetig en sportief rijwielgedeelte en een karakter dat vergevingsgezind is. Ondanks dat een paralleltwin, zoals door de concurrentie in modellen als de MT-07 en ER-6 is toegepast, veel voordelen biedt, heeft het V-Twin concept bij Suzuki nooit ter discussie gestaan. Een V-Twin mag duurder, gecompliceerder en lastiger te ontwerpen zijn dan een tweecilinder lijnmotor, en bovendien uit meer onderdelen bestaan, maar daar staat tegenover dat een V-Twin een lineaire vermogensafgifte heeft met directe gasrespons, dankzij z’n smallere bouw een positief effect op de stuureigenschappen heeft en over een uniek geluid beschikt. Dat veel motorrijders erg gecharmeerd zijn van het V-Twin concept laten ook de verkoopcijfers zien: in totaal zijn er van de SV650/Gladius 650/V-Strom 650 wereldwijd in totaal 410.000 units verkocht.

Suzuki SV650