Test: Moto Guzzi V9 Roamer en V9 Bobber
Twee in een
Inhoudsopgave |
---|
Test: Moto Guzzi V9 Roamer en V9 Bobber |
Hippe Trend |
Twee in een |
V9 Roamer |
V9 Bobber |
Conclusie |
Technische gegevens |
Net als de V7 modellen hebben de twee V9 modellen ook veel onderdelen gemeen. Om te beginnen met het 850cc motorblok, dat door Moto Guzzi compleet nieuw is ontwikkeld. We zeiden het al, in Mandello hecht men veel waarde aan traditie – het motorblok is geïnspireerd door de oude Guzzi’s uit de jaren ’60 van de vorige eeuw, en dus stond op voorhand vast dat vloeistofkoeling uitgesloten was. Dat de nieuwe Twin desondanks aan Euro 4 voldoet is te danken aan geavanceerde thermodynamica in de cilinderkop en een compleet nieuw smeersysteem. Het 850cc V-Twin met twee kleppen per cilinder haalt z’n cilinderinhoud uit een boring x slag van 84 x 77mm en heeft een centraal Marelli injectiesysteem. H
Personaliseren is het toverwoord in de retro-klassieke cultuur, en dus heeft Guzzi een onderdelen catalogus met maar liefst 60 items om de V9 aan te kleden
et blok wordt opgegeven voor een maximaal koppel van 62 Nm bij 3.000 toeren en een topvermogen van 55 pk bij 6.250 toeren per minuut, waarbij de koppelkromme over de hele linie haast een vlakke lijn is. En dat voel je, de V9 is vanaf lage toeren enorm soepel en is daardoor in derde versnelling heerlijk door dorpjes te rijden. Het enige waar je in het begin aan moet wennen is het kantelmoment van het motorblok, maar daarna rijdt de V9 heerlijk relaxt. Een andere grote verbetering is de nieuwe koppeling, die niet alleen veel lichter te bedienen is, maar ook nog eens een eind heeft gemaakt aan de traditionele klak als vanuit z’n vrij de eerste versnelling wordt geselecteerd.
Naast het motorblok is ook het rijwielgedeelte compleet nieuw, hier onderscheiden zich de V9 Roamer en V9 Bobber. De in het Centro Stile Piaggio Group ontwikkelde V9 Roamer (met input van het in Pasadena gevestigde Piaggio Advanced Design Center) is volgens Guzzi de Italiaanse Custom motor voor de bewoners van de wereld en kenmerkt zich door veel chroom en comfort en heeft een 19” voorwiel, terwijl de V9 Bobber met z’n 16” voorwiel met dikke 130/90 voorband een moderne interpretatie is van de Bobbers in de Verenigde Staten na de tweede wereldoorlog. Daarnaast heeft de Roamer een verchroomd hoog stuur, waar de Bobber van een matzwart recht stuur is voorzien. Marco Lambri, hoofd van de styling department, benadrukt dat de V9 een échte motor is die van ijzer en aluminium is gemaakt. Het frame, de tank en de spatborden zijn van staal, de voetsteunen en veel onderdelen uit het accessoirepakket zijn van aluminium gemaakt. Beide modellen worden opgegeven voor een rijklaargewicht van 199 kilo en dat is voor een retro klassieker nog helemaal niet verkeerd. Sterker, Moto Guzzi claimt dat de V9 de lichtste motor in z’n klasse is.