Zoeken

Test: Moto Guzzi V9 Roamer en V9 Bobber

Hippe Trend

23 maart 2016
Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi V9 Roamer en V9 Bobber
Hippe Trend
Twee in een
V9 Roamer
V9 Bobber
Conclusie
Technische gegevens

Moto Guzzi V9

We hebben het al vaker gezegd: old school is de laatste jaren steeds hipper aan het worden, en dus proberen steeds meer fabrikanten daar een graantje van mee te pikken. Al dan niet met een vette knipoog naar het verleden. In dit retro klassieke segment worden vaak in een adem motoren als de Triumph Bonneville, DMoto Guzzi V9 BobberNiet veel mooie fotospots langs het Comomeerucati Scrambler en BMW R NineT genoemd, terwijl er aan het Comomeer een klein Italiaans merk is gevestigd dat in alle stilte al sinds mensenheugenis niet anders doet. Opgericht in 1921 (op 15 maart om precies te zijn) lanceerde Moto Guzzi aan het eind van de jaren ‘60 de dwarsgeplaatste luchtgekoelde 90° V-Twin, wat al snel uitgroeide tot het handelskenmerk van de in Mandello del Lario gevestigde fabriek. Het door Giulio Cesare Carcone ontworpen 700cc V-Twin motorblok van de eerste 1967 V7 zou door Moto Guzzi in verschillende varianten tot 1.200cc in 2006 worden gebruikt. De V7 bleek een regelrecht succes, in 1971 – het jaar dat het motorblok door Lino Tonti werd vernieuwd voor de V7 Sport – werden meer dan 45.000 Guzzi’s aan de man gebracht.

Door decennialang vast te blijven houden aan tradities creëerde Moto Guzzi haar eigen mythe, die tot op de dag van vandaag de aantrekkingskracht is voor Guzzisti wereldwijd. Een model als de California is daar sprekend voorbeeld van: gelanceerd in 1972 zou de fiets 40 jaar in productie blijven. Eind jaren ’70 breidde Moto Guzzi het V-Twin platform uit met een V35 Custom, die later werd vervangen door de V50, die op zijn beurt weer het veld moest ruimen voor de V65 Florida en later de Nevada op basis van de 1985 V75. De ontwikkeling van het motorblok bleef door gaan tot de 2007 Bellagio. Een jaar later in 2008 kwam Moto Guzzi met de V7 retro klassieker, die drie jaar later tot een platform werd verbreed. Het nieuwe V7 platform bleek – net als de jaren ’70 V7 – een regelrecht succes en voor een belangrijk dMoto Guzzi V9 Roamer...dus Guzzi doet wat ze nog kunneneel verantwoordelijk voor de groei die het merk sinds die tijd heeft gerealiseerd. In de periode 2011 – 2015 werd een gemiddelde groei van 8% genoteerd, het afgelopen jaar alleen al groeide het V7 platform met 44%.

Het V7 platform past perfect in het beeld van de nieuwe motorrijder, voor wie lifestyle veel belangrijker dan performance is. Een no-nonsense motor, als het even kan in een retro-look, die vol passie naar eigen geur en smaak kan worden gepersonaliseerd. Zien en gezien worden, het liefst zo cool mogelijk. En daar heeft Moto Guzzi met de twee nieuwe V9 modellen op ingespeeld. De V9 Roamer als wereld van Nevada, vol chroom en met het accent op comfort en de V9 Bobber als matzwarte sportieve moderne klassieker.

Moto Guzzi V9