Zoeken

Test: Kawasaki Z650

Sugomi performance

11 december 2016

De enorme gewichtsreductie was een van de essentiële elementen in de ontwikkeling van de nieuwe Z650. Sugomi performance staat volgens Kawasaki voor ultiem sportief rijplezier, een actief en koppelrijk motorblok in combinatie met een lichtgewicht rijwielgedeelte dat zowel nieuwe als ervaren motorrijders aan zal spreken. En daarin zijn is wat ons betreft Shunji Tanaka, creatief brein van de Loopt als 'n em...trein, die nieuwe ZZ650 en als zodanig verantwoordelijk voor de Sugomi saus waarmee de fiets overduidelijk is overgoten, meer dan geslaagd. De Z650 stuurt heerlijk licht en intuïtief en is daarmee de ideale motor voor een beginnend motorrijder, terwijl ook een ervaren motorrijder met het lichtvoetige karakter en het koppelrijke motorblok aardig uit de voeten kan, maar daar komen we straks nog op terug. 

Een groot deel van die gewichtsreductie is voor rekening gekomen van het nieuwe frame, dat is gebaseerd op het trellis buizenframe van de H2 en H2R. Volgens Kawasaki weegt het nieuwe trellis buizenframe slechts 15 kilo (10 kilo lichter dan het frame van de ER-6n) , dankzij een in eigen huis (voor de H2) ontwikkeld software programma kon op elke plek de exacte afmeting van de buisjes worden bepaald. Dezelfde software is ook gebruikt voor de achterbrug, die er niet alleen waanzinnig gaaf uitziet, maar bovendien 2,7 kilo lichter is. De horizontale schokbreker die bij de ER-6n aan de rechter zijkant zat is nu centraal geplaatst, Schijnt in Nederland nu koud en nat te zijn. Nog maar een rondje dan?wat stukken beter voor de massacentralisatie is. De voorvork lijkt een op een overgenomen te zijn van de ER-6n, maar staat nu wel onder een iets steilere hoek van 24° (was 25°), terwijl ook de naloop met 10mm naar nu 100mm is ingekort. De wielbasis is daarentegen met 1.410mm gelijk aan die van de ER-6n.

Niet alleen het rijwielgedeelte is compleet vernieuwd, ook het motorblok is van de grond af aan opnieuw opgebouwd. Hoewel de layout van het blok hetzelfde is aan het blok van de ER-6n zijn meer dan 90% van alle onderdelen vernieuwd, waardoor er eigenlijk geen sprake meer is van een update, maar van een compleet nieuw motorblok dat op het blok van de ER-6n is gebaseerd. Het accent lag bij het nieuwe blok op enerzijds een frissere gasrespons, wat bijvoorbeeld deels voor rekening van de lichtere krukas komt, terwijl anderzijds het middengebied is versterkt. Het in- en uitlaatsysteem is hierop aangepast.

En dat is goed te merken in de praktijk, de Z650 pakt al vanaf lage toeren erg mooi op – de vele rotondes in het industriegebied aan het begin van de route konden probleemloos in vierde versnelling worden genomen, bij constante snelheid is de zesde versnelling binnen de bebouwde kom zelfs geen probleem. Het sterkere middengebied is ten koste van het topvermogen gegaan, dat van 72 pk naar 68 pk bij 8.000 toeren is teruggebracht, maar om nou te zeggen dat de motor daar veel zwakker van is geworden, niet echt. Het tweede deel na de lunch was de snelheid meer dan eens het dubbele van wat officieel is toegestaan (en dan praten we niet over een 30 pk zone binnen de bebouwde kom). Trouwens, voor wie 68 pk echt te weinig vindt biedt Akrapovic uitkomst, met een performance uitlaat krijg je d’r weer zes paarden bij. Voor het geluid heb je die Akra trouwens niet per se nodig, ook standaard klinkt de Z650 ondanks Euro4 niet onaardig. Tenminste, voor een paralleltwin.