Test: Kawasaki Z650
Conclusie
Bijna twaalf jaar na de lancering van de allereerste ER-6n heeft Kawasaki haar middenklasse naked enorm opgewaardeerd en als Z650 bij de Z-familie ondergebracht. Alleen al het ontzettend gave design (we weten, d’r is niks persoonlijkers dan smaak) zou wat mij betreft een Nog een keer dan, om het af te lerenecht verkoopargument (beter gezegd: aankoopargument) zijn, en dan hebben we ’t nog geeneens over z’n verbeterde stuureigenschappen, z'n nieuwe motorblok met sterker middengebied en z'n erg scherpe prijsstelling van € 7.799,00 inclusief leges en afleveringskosten gehad.
Dankzij een indrukwekkende gewichtsreductie van bijna 20 kilo stuurt de Z650 nog gemakkelijker dan z’n voorganger en is de funfactor er op vooruit gegaan, terwijl ook het blok in het middengebied nu voelbaar sterker is. En daarbij nog best economisch met Euro loodvrij omspringt. Kawasaki spreekt zelf van een verbruik van 1:23,4 conform WMTC mode, na bijna 300 kilometer stond bij ons het gemiddeld verbruik in het display op 1:18,9. Inclusief twee fotoshoots en tempo in de middag dat vaker boven de 150 km/u dan onder de 80 km/u lag.
Design, afslankkuur, feedback, vermogen middengebied
Linkerknie, ochtendhumeur Dunlop D214