Test: Kawasaki Z650
Legendarisch
Erfgoed, Sugomi, Z-credits en ER-6n, dat is volgens Kawasaki in een notendop de nieuwe Z650, de nieuwste toevoeging aan Kawasaki’s sportieve naked familie, die begint bij de Z250 voor (voornamelijk) de Aziatische markt en via Z300, Z650 en Z900 bij Z1000R eindigt. Ziet er behoorlijk slanker uit, net als de ZWaarmee we meteen de Z-credits hebben verklaard. Z is al sinds het begin van de jaren ’70 van de vorige eeuw onderdeel van de Kawasaki line-up geweest. Z stond synoniem voor een Power-Naked, een motor voor mannen met haar op hun ballen die daarmee enorm veel respect afdwongen. Sinds de lancering van de allereerste Z, de 1972 Z1, heeft Kawasaki meer dan 50 verschillende Z modellen op de markt gebracht. Modellen die door velen nog steeds als legendarisch worden beschouwd. Wat dat aangaat is het eigenlijk ontzettend vreemd dat Kawasaki de voorloper van de nieuwe Z650 in 2005 als ER-6n op de markt heeft gezet.
Hoewel de Z650 strikt genomen dus als opvolger van de ER-6n kan worden gezien doe je daarmee de fiets en z’n ontwerper Shunji Tanaka enorm tekort. Alles, maar dan ook echt alles aan de Z650 is nieuw ten opzichte van die ER-6n. Het enige waar Kawasaki op hoopt te kunnen voortborduren is het enorme succes van de ER-6n: in de elf jaar tijd dat de fiets op de markt is geweest zijn er 121.161 ER-6n’s geproduceerd en Team Green hoopt dat met deze Z650 nog eens dunnetjes over te kunnen doen. De eerste tekenen stemmen trouwens al tot tevredenheid, alleen al in pre-order heeft Kawasaki meer dan 12.000 units van de Z650 verkocht. De totale verkoop het eerste jaar zou daarmee volgens de Benelux importeur wel eens richting de 25.000 units kunnen gaan, waarmee de Z650 meteen als een van de best verkochte motoren in z’n eerste jaar de geschiedenisboeken in zal gaan.
Het valt me op dat echt iedereen kijkt. Komt dat nou door mij of door de Z?
“Er is een zekere Nederlandse journalist die morgen tijdens de ruim 250 kilometer trip die wij voor jullie hebben uitgezet zal profiteren van een gewichtsreductie van bijna 40 kilo,” grapt Kawasaki Europe’s PR manager Martin Lambert tijdens de presentatie van de compleet nieuwe Z650, die de succesvolle ER-6n na elf jaar trouwe dienst opvolgt. Het is ‘m niet ontgaan dat ik er sinds onze laatste ontmoeting een stuk ranker, jonger en gezonder
Het neusje ziet er stukken frisser uit, evenals het display dat nu eindelijk een versnellingsindicator heeft. Nu nog bediening vanaf het stuur
De tank is speelser en ranker vormgegeven, maar heeft daardoor wel een liter minder inhoud. Het zadel zit ook na 300 km nog perfect. Bij een sportieve rit kun je lekker tegen het hoge deel van het duozadel aanschuiven
Overduidelijk een echte Z. De vormgeving van de achterbrug is pure kunstuitzie en dat is precies mijn gedachte als ik naar de nieuwe Z650 kijk. Ten opzichte van de ER-6n, die de Z650 opvolgt, heeft Kawasaki een gewichtsreductie van bijna 20 kilo gerealiseerd. Om je een beeld te geven hoeveel dat is, zet maar eens 19 pakken suiker naast elkaar.
De Z650 is niet alleen een flink stuk lichter dan de oude ER-6n, maar ziet er ook nog eens een stuk frisser en lichter uit. De vreemde druppelneus van de ER-6n (je moest ervan houden, zullen we maar zeggen) heeft het veld geruimd voor een koplamp die er stukken beter uitziet, maar wel van Suzuki’s GSR750 lijkt te zijn weggekaapt. Dat is echter het enige wat ik op het design aan te merken heb, voor de rest is het helemaal in de geest van de Z. De tank is ranker en speelser vormgegeven – wat trouwens ten koste van 1 liter inhoud (nu 15 liter) is gegaan, het kontje ziet er stukken beter uit (met nu heel mooi en speels LED verlichting in het achterlicht in de vorm van een Z), de vorm achterbrug is kunst met een hoofdketter K en het display ziet er stukken volwassener uit. Als leuke gimmick heeft Kawasaki de vertoning van het toerental instelbaar gemaakt, maar veel belangrijker is de versnellingsindicator die nu prominent in beeld is gebracht. Ook heeft het display naast twee tripmeters en een aanduiding van restkilometers, een klokje, verbruiksindicatoren en blokjes aanduiding van koelvloeistoftemperatuur en tankinhoud een instelbare schakelindicator: wanneer het schakelpunt is bereikt gaan de naalden van de toerentalaanduiding flikkeren.