Test: Arch KRGT-1
In hart en nieren
Maar er is één Hollywood ster die inmiddels 52 jaar oud is voor wie motoren een manier van leven zijn geworden – zeker sinds hij in 2011 mede-eigenaar werd van zijn eigen motorfabriek, Arch Motorcycle in Hawthorne, Californië, episch centrum van de Los Angeles Custom auto en motor cultuur. Want hoe druk hij het de afgelopen drie decennia ook mag hebben gehad met kaskrakers als The Matrix, Speed, Point Break en nog veel meer naast Bill and Ted’s Excellent Adventures – D'r zijn slechtere manieren om de werkweek te beginnen
waar het allemaal in 1989 mee begon, Keanu Reeves rijdt motor altijd en overal 24/7. In de honderdduizenden mijlen die hij op twee wielen heeft afgelegd heeft hij zijn aandeel in blessures ook wel gehad, inclusief een gescheurde milt, een paar gebroken tanden en wat botbreuken in armen en benen – meestal schuivers over het voorwiel, waarvan hij gewoon toegeeft dat het rijdersfouten zijn geweest.
Keanu staat erom bekend dat, wanneer hij filmopnames op locatie moet maken, hij ter plekke een motor koopt om zich te verplaatsen, om de motor aan het eind van de opnames weer aan de dealer terug te verkopen. De lijst met “Ex-Keanu Reeves” motoren op de tweedehandsmarkt gaat van een 1978 Moto Guzzi T3 tot een ’88 Suzuki GSX-R750 en van een Harley Shovelhead tot een Kawasaki KZ900 en Suzuki GS1000. Toen hij in Australië ging om The Matrix op de nemen kocht hij een 750 Norton, voor het vervolg een Harley Sportster. Thuis in heuvels van Hollywood in Californië heeft hij vier Norton Commando’s en verschillende Vintage motoren in zijn garage staan, met nog wat Harley’s die komen en gaan. Op zoek naar een sissybar en zadel voor een Harley Dyna die hij aan het restaureren was kwam Keanu in 2006 in contact met Gard Hollinger, toenmalig eigenaar van LA County Choprods en veteraan in tv-shows als Discovery’s Biker Build Off, ESPN’s Chopper Nation en Speed TV’s Build or Bust. De twee werden vrienden en Reeves gaf Gard opdracht een Custom hotrod te bouwen op basis van de Dyna. Het idee was een American V-Twin powercruiser versie van zijn Norton Commando te bouwen.
Met Keanu weer op pad om zijn volgende film op te nemen vertelt de 57-jarige Hollinger over het project als ik de uit de jaren ‘50 gerestaureerde stenen Arch fabriek in suburban Los Angeles bezoek. “Dat eerste Dyna project kostte aardig wat tijd, voornamelijk vanwege Keanu’s werkschema, want hij moest het gaandeweg telkens evalueren,” zegt Gard. “Het was de eerste keer dat ik een motor op die manier bouwde, waar een klant specifieke ideeën had wat hij wilde. Gedurende dat proces kwam Keanu op het idee om misschien meer van dit motoren voor de verkoop te gaan bouwen –
Er gaat behoorlijk wat aluminum zitten in een KRGT-1, meer dan 200 onderdelen, goed voor meer dan 300 uur machinale bewerking
En dat betekent dat er dus ook weer tonnen aan afval de deur uitgaat
maar ik zei altijd ‘laten we eerst maar eens deze motor afmaken en het daarna bespreken!’ Maar toen de motor klaar was, met alle jaren aan rijervaring die ik had en de vele verschillende motoren die hij heeft gereden, waren we allebei enorm onder de indruk van deze grote Amerikaanse V-twin die licht maar koppelsterk was, en stuurde ondanks de vet brede achterband. De motor op een futuristische edoch klassieke manier schitterend om te zien, dus toen hij voor de derde of vierde keer opnieuw over begon, ging ik er meer open voor staan.” Dat was in 2011, het land was in een recessie en veel van dit soort motorfabrikanten klein of groot waren failliet gegaan. Was dit nu een goede tijd om motorproducent te gaan worden? “Het spookte al weken door mijn hoofd,” geeft Gard toe, “en toen we er op een avond tijdens diner een echte discussie over hadden had ik een waslijst vol redenen om het niet te doen – de recessie was een van die redenen.”
Maar dankzij Keanu Reeves’ enthousiasme voor het project – plus ongetwijfeld zijn goed gevulde zakken, waarmee hij beschikte over voldoende $$$ opstart kapitaal – ging Hollinger overstag. “Wat mij uiteindelijk overtuigde, buiten de passie die Keanu in z’n algemeenheid voor motoren en dit project heeft, was toen ik hem vroeg wat voor hem de belangrijkste reden was dit te doen zijn antwoord was: op een dag zullen we er niet meer zijn, en als we de kans hebben om iets na te laten waar we om geven, dan zouden we dat moeten doen.” Een soort van nalatenschap dus, maar waarom Arch Motorcycles? “We gingen door een lijst met potentiele namen en waren met geen enkele gelukkig,” aldus Gard. “Opnieuw tijdens een van onze fameuze diners zei Keanu halverwege de avond ineens “Arch, Arch Motorcycle!” Hij begon uit te leggen dat een arch (Engels voor boog, red.) een erg sterke constructie is en het idee van een boog in de doorgang of een brug is naast haar kracht het feit dat het dingen met elkaar verbindt en daardoor een creatieve passage vormt. Arch werd het dus, en ik vond het ook mooi omdat het een vier-letter woord is waar je grafisch gezien grappige dingen mee kunt doen.”