Test: Arch KRGT-1
Big Twin Powercruiser
Het begin vorig jaar gelanceerde debuutmodel van Arch, kreeg de naam KRGT-1 en is een feed-forward powercruiser met heftige prijskaartje van $ 78.000 die er alleen al op het oog anders uitziet dan al het andere op de high-end Custom markt. Deels omdat, in plaats van het in deze scene alom vertegenwoordigde S&S X-Wedge motorblok, de Arch wordt aangedreven door een kloon van het oude luchtgekoelde Harley-Davidson 45° Twin Cam V-Twin motorblok, in dit geval
Van welke kant je 'm ook bekijkt, hij is gaaf in het kwadraat tot in het kleinste detail... behalve het display dan
Geen S&X X-Wedge, want dat doet iedereen al. Een S&S Harley-look-a-like dus, maar dan wel met behoorlijke spierballen
Zeszuiger radiale klauwen van ISR en vering uit huize Öhlins, geen goedkope shit dus. De achterbrug bestaat uit 6 secties CNC bewerkt en gekogelstraald aluminiumeen 2.032 cc (124 ci) variant met 104,8 x 117,5 mm boring x slag met S&S ECU benzine-injectie en een enkele injector per cilinder. Net als Harley is Arch terughoudend wat vermelding van paardenkrachten betreft, hoewel het met rijden voelt alsof de KRGT-1 zo in de 105-110 pk range zit – Gard Hollinger zegt dat het verrassend specifieke cijfer van 121.53 pk dat Arch tijdens de launch vorig jaar naar de pers had gecommuniceerd ‘incorrect’ is. Wat echter in de echte wereld veel belangrijker is, is het vette koppel van 156 Nm dat de motor officieel levert bij 3.200 toeren per minuut. Het lagere vermogen is haast zeker als gevolg van de EPA/CARB certificatie – hij is nu in alle 50 staten van de VS legaal, en voldoet daarmee meteen hier aan Euro 3.
De aandrijving bestaat uit een Baker Drivetrain 6-versnellingsbak met Bandit droge koppeling en primaire riemaandrijving. Echter, waar je bij een performance hotrod als deze ook een tandriem voor de aandrijving van het in Zuid Afrika geproduceerde 18” BST carbon achterwiel zou verwachten, heeft Arch gekozen voor een 530 o-ring ketting aan de rechterkant. Het 8” brede wiel biedt plaats aan een 240/40 ZR Michelin Commander II achterband, voor is een 120/70 voorband om een 3.00 x 19” wiel gemonteerd. Het H-D Dyna aangedreven prototype had blijkbaar een 210 achterband, maar die stond niet in de catalogus van Michelin. Toen de keuze voor de Franse bandenproducent viel werd geswitcht naar 240/40 rubber.
Ja, zet 'm daar maar neer. Als beeldspraak, je weet wel, om te benadrukken dat 'ie als de brandweer gaat...
Dat Dyna-aangedreven prototype had twee minpunten die moesten worden aangepast – de tank was de klein, net als de beenruimte vanwege het onooglijke luchtfilter dat irritant vrienden probeerde te worden met je rechterknie – net als bij de meeste Harley’s en kloon motoren het geval is. Dit probleem werd door S&S opgelost door een gecentraliseerde luchtinlaat
Hier gebeurt het allemaal, in het gerestaureerde jaren '50 bedrijfspand in Hawthorn, Los Angeles
te ontwerpen exclusief voor Arch voor het 52 mm gasklephuis, zonder dat daarvoor het gietstuk van de cilinderkop moest worden aangepast. “Vreemd genoeg waren een paar kleine aanpassingen genoeg om dit te realiseren,” zegt Gard. “Zoals vaak het geval, wanneer je met echt briljante engineers aan het werken bent, bleek de oplossing erg simpel.” Als het zo gemakkelijk is vraag je je af waarom Harley er zelf nog niet op is gekomen.
Met de nieuwe luchtinlaat is het inlaatvolume volgens Arch met 40% vergroot, het gasklephuis is tussen de twee helften van de tank geplaatst, waardoor er voldoende ruimte over is gebleven om via een slim in de koplamp verwerkte airduct verse lucht aan te leveren. De twee 4 kg wegende tankhelften kosten niet minder dan 66 uur om de produceren uit twee 118 kg zware massieve aluminium blokken, de gezamenlijke tankinhoud van 19 liter geeft de KRGT-1 een actieradius van rond de 200 mijl. Het rechtse tankdeel is versterkt om als dragend deel van de constructie te kunnen fungeren als het aan het composiet frame chroom-molybdeen enkel buis rugframe is geschroefd dat samen met de onderlangs lopende buis het dubbel wiegframe vormt.
De prachtig vormgegeven achterbrug is eveneens uit een blok aluminium vervaardigd – nog eens 17 uur aan CNC bewerking – en bestaat uit vijf losse delen die zijn gekogelstraald (een straalproces met stalen, glasparel of keramische kogels, waarmee metaalmoeheid wordt tegengegaan en de levensduur met een factor 100 kan worden verlengd, red.) en geanodiseerd. Maar goed dat ze hier niet van die 'Passo di Gavia-achtige' bergpassen hebben
Het achterwiel wordt rechtstreeks afgeveerd door een volledig instelbare Öhlins achtershock met piggyback reservoir zonder linksysteem. Aan de voorkant is een 43 mm upside down voorvork gemonteerd, eveneens uit huize Öhlins en uiteraard ook volledig instelbaar. De kroonplaten, waar ook het stuurslot is aangebracht, zijn uiteraard ook in eigen huis CNC vervaardigd. De motor waar ik op mag rijden, die een luie balhoofdhoek van 30° met 127 mm naloop en een 1.727 mm wielbasis heeft, is de motor waar Keanu zelf op rijdt als hij thuis in Los Angeles is en die hij meenam naar het Goodwood Festival of Speed. De KRGT-1 weegt 244 kg droog, 50/50 verdeelt over voor- en achterwiel, en wordt tot stilstand gebracht door zeer effectieve maar niet over-agressieve Zweedse ISR 6-zuiger Monoblock remklauwen in combinatie met twee 298 mm Over smal bouwen gesproken...zwevende ISR remschijven en radiale rempomp, en een 4-zuiger remklauw met 240 mm schijf in het achterwiel.
De CNC machines van Arch draaien bijna continue, 12 uur per dag, 6 dagen in de week. De KRGT-1 heeft meer dan 200 onderdelen die uit massief aluminium zijn vervaardigd, samen goed voor meer dan 300 uur machinale bewerking per motorfiets. De onderdelen kunnen in elke kleur worden geanodiseerd, al naar gelang de wensen van de klant. Vreemd genoeg is er geen enkel Arch badge of merknaam op de fiets, noch de KRGT-1 naam van het model, buiten de kleine sticker op de teller, waarschijnlijk met het oog op subtiele anonimiteit. Tot zover de grappige dingen die je volgens Gard met de merknaam zou kunnen doen.
Op het vlak van ergonomie heeft de KRGT-1 flink wat opties: er valt te kiezen tussen een 2” of 3” riser voor het vlakke Rizoma stuur, bij de voetsteunen is er de keuze tussen smal of breed gemonteerd en met naar voren gerichte of centrale bediening, waarbij wederom alles uit massief aluminium gefreesd. Dit is een motor die voor meneer – of mevrouw – als een Italiaans pak op maat kan worden gemaakt. Al het carbon is door BST geproduceerd, van wielen tot eindkap van het door Arch zelf ontwikkelde 2-1 uitlaatsysteem met Yoshimura binnenwerk. Daarnaast heeft Arch ook het nodige bij Rizoma is het nodige ingekocht, waaronder het stuur en de spiegels aan het uiteinde van dat stuur. Maar eerlijk is eerlijk, hij stuurt wel
Het prijskaartje van 78 duizend US dollars is alles behalve goedkoop – maar een blik op de fiets is genoeg om te realiseren dat dat gerechtvaardigd is. Niet alleen is elk onderdeel het absoluut beste wat op de markt beschikbaar is, maar ook de technische kwaliteit en de afwerking is superlatief – vooral met zoveel onderdelen uit massief materiaal bewerkt in de Arch fabriek. Dit is de Amerikaanse Big Twin equivalent van een Bimota of Brough Superior. Gard onthult dat Arch zojuist haar 19e order voor de fiets heeft ontvangen, met leveringen tot nu toe in Maleisië, Rusland, Australië en –uiteraard- de Verenigde Staten zelf, met een huidige levertijd van ongeveer 90 dagen vanaf de dag dat het luttele bedrag van $15.000 als aanbetaling is gedaan.