Dubbeltest: Honda CB500F en CBR500R
CBR500R
Inhoudsopgave |
---|
Dubbeltest: Honda CB500F en CBR500R |
Sleutelwoord Agressief |
CB500F |
CBR500R |
Conclusie |
Technische gegevens |
Na de lunch stappen we over op de CBR500R, waarvoor Honda een andere route heeft uitgezet die beter bij het karakter van een ‘kleintje’ supersport past. Ook voor deze fiets geldt dat het design er met sprongen op vooruit is gegaan. Zeker van voren doet de CBR dankzij de dubbele LED-koplampen, die nu allebei branden, niet onder voor een CBR600RR of Fireblade. De neus is duidelijk scherper en de bovenkuip loopt tot bovenaan het ruitje door, wat op zich ook weer volwassener oogt, terwijl ook het k
ontje dankzij de luchtinlaten een erg hoog Fireblade-gehalte heeft. Het LED achterlicht maakt het kontje mooi af. De CB500F is trouwens eveneens van LED verlichting voorzien, maar daar valt de koplamp minder op dan bij deze CBR500RR. De duozit is – net als bij de CB500F – vlakker van vorm, waardoor er een opstaande rand is ontstaan waar je bij een sportieve rijstijl lekker tegenaan kunt schuiven. In dat opstaande randje is het slotje om het duozadel te verwijderen geplaatst, waar dat bij z’n voorganger lekker was verstopt. Om te voorkomen dat per ongeluk het duozadel weer op z’n plek wordt gedrukt met de sleutel in het opbergvak, kan het duozadel alleen worden gemonteerd met de sleutel in het slot.Van de CB500F overstappen op de CBR500R voelt het net alsof de voetsteunen een stuk hoger staan, maar navraag leert dat die niet verschillen. Wel anders is het stuur, dat nu uit twee bovenop de kroonplaat gemonteerde clip-ons bestaat. De 40 mm smallere clipons zijn bijna 50 mm lager geplaatst (970 mm i.p.v. 1019 mm), waardoor bij gelijke zithoogte van 785 mm (wat een verademing om voor de verandering eens beide voeten plat aan de grond te kunnen zetten) een duidelijk sportievere zithouding is ontstaan, die me dus het gevoel geeft dat de positie van de voetsteunen sportiever is. Ondanks de nu grotere benzinetank wordt de CBR500R opgegeven voor een rijklaargewicht van 194 kilo – gelijk aan het 2013 model, t
erwijl van het rijklaargewicht van de CB500F van nu 190 kilo zelfs 2 kilo is afgesnoept. Opmerkelijk is wel dat de fietsen nog niet Euro 4 zijn, volgens Honda voldoet het motorblok op zich wel aan de eisen van Euro 4, maar was er tijdens de ontwikkeling op andere vlakken nog onduidelijkheid. De aanpassingen ten behoeve van Euro 4 zullen in 2017 worden doorgevoerd, maar dat even terzijde.Zo hobbelachtig en krap als de bergweg in de ochtend was, zo strak, breed, overzichtelijk en vloeiend is de weg die met de CBR500R wordt afgeragd. Met de nadruk op dat laatste woord. Dachten we dat het in de ochtend al best rap ging, onze Britse voorrijder is gezien het tempo ongetwijfeld voor de lunch met hete pepers gegaan. De digitale snelheidsmeter toont meer dan eens de drie cijfers 1 6 en 0 (in die volgorde), wat de fiets verrassend gemakkelijk afgaat. De vering voelt beduidend strakker aan en ook l
Zowel voor als achter LED verlichting
Zeg nou zelf, hier staat toch gewoon een stoere fiets?
De remhendel is nu instelbaa, net als de voorvering en achtershockijkt het alsof de CBR500R langer een langere eindoverbrenging heeft, maar ook hier geld net als bij de voetsteunen dat er geen verschillen zijn. Wel is de veerkarakteristiek aangepast ten opzichte van z’n voorganger: de initiële fase is progressiever gemaakt, waardoor er meer feedback is ontstaan. Dat de fiets toch strakker voelt komt dus volledig voor rekening voor het strakkere asfalt en de vloeiendere bochten.
Het lichtvoetige stuurgedrag van de CBR500R, die moeiteloos op elke lijn is te leggen en geen enkel moment onverwachte dingen doet, komt volgens Honda ten dele door de luchtdoorlaten die boven de koplampen zijn aangebracht. Net als de gaatjes in de kuip van de allereerste Fireblade. Toch blijft er duidelijk verschil met de CB500F die duidelijk lichtvoetiger is (zeker weten dat de krappe route van vanochtend met deze fiets een stuk lastiger was geweest), maar dat is ook niet vreemd: een supersport stuurt per definitie zwaarder. De vorm van het ruitje biedt volgens Honda betere protectie en is aan de onderkant voorzien van een luchtdoorlaat om vervelende turbulentie weg te nemen. Echt zo stil als bij de naakte CB500F was de CBR500R echter niet, maar echt storend was het (met oordoppen in) niet.
De CBR500R heeft dezelfde kleurschema's als de F. Ook hier komt de gele en oranje uitvoering niet naar Nederland en België