Zoeken

Test: Yamaha MT-09 Tracer

Minder is meer

4 januari 2015
Inhoudsopgave
Test: Yamaha MT-09 Tracer
Minder is meer
Dashing
Aansluiten
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha 2015 MT-09 Tracer

Geen 180 pk, maar "slechts"115 paardenkrachten. Geen 260 kg, maar 190 kg. Minder is meer. Want wat heb je aan een berg vermogen als je motor de handelbaarheid van een stoomlocomotief heeft? Niks. Waar je wel wat aan hebt is een goede balans tussen gewicht en vermogen. Dat merk je als je met de nieuwe Yamaha MT-09 Tracer over de bYamaha 2015 MT-09 Tracerergwegen van de Costa del Sol blaast. Het apparaat heeft de lichtvoetigheid van een damhert met het acceleratievermogen van een dragracer. Want laten we wel wezen, twintig jaar geleden hadden alleen de snelste superbikes 100 pk en was je een hele bink als je zo'n apparaat kon beheersen. En dat is nog steeds zo, al geloven veel fabrikanten dat adventure-sports-rijders anderhalf tot twee keer zoveel trekkracht aan zijn rechter pols moeten hebben. En dat terwijl ze er in de praktijk nog geen kwart van gebruiken. Maar omdat zijn motor tegen al dat vermogen bestand moet zijn krijgt deze wel met een te zwaar frame, een te dikke achterbrug, te zware velgen en te brede banden om nog lekker te kunnen sturen.

1+1 = eh...
De MT-09 Tracer bleek het afgelopen jaar een succes en dat smaakt naar meer. En adventure-sportsmotoren zijn de grootste stijgers in het motorsegment klassement. En 1+1 = 2, dus deed Yamaha wat veel merken deden: een succesnummer doorontwikkelen tot adventure-sports. Toch ging dat niet zomaar. Het frame, de prachtige banaan-achterbrug en motorblok werden min of meer ongewijzigd overgenomen, want dat maakt een nieuwe typekeuring overbodig. De Tracer staat op dezelfde lichtmetalen wielen en dezelfde 17 inch bandenmaten. Scheelt kosten en houdt de prijs dus laag, altijd goed voor de verkoopaantallen. Maar toch werd er wel het een en ander aangepast. Zo kreeg de MT-09 Tracer toch een 3 mm kortere naloop van 100 mm en een 1° steilere balhoofdhoek van 24°. Hij kreeg ook een 4 liter grotere tank, nu met 18 liter inhoud, zodat het actieradius tot boven de 300 km groeide, dit voor betere toermogelijkheden. Ook kreeg de Tracer een 13 cm langer en steviger achtersubframe. Dat maakt comfortabelere, ruimere zadels voor de rijder en passagier mogelijk en biedt betere mogelijkheden om koffers te monteren. Daarvoor heeft de TYamaha 2015 MT-09 Tracerracer standaard bevestigingsbalken, zodat de als accessoire leverbare softcases er "plug & play aangehangen kunnen worden. Naast de kofferogen zijn er ook standaard spinhaken, zodat je ook heel gemakkelijk een roltas op het zadel kunt binden. Of op de bagagedrager uit de nogal uitgebreide accessoirelijst natuurlijk. De bandenmaten mogen dezelfde zijn, dat geldt niet voor de banden zelf. Yamaha heeft opvallend genoeg niet gekozen voor would-be allroad banden, maar voor conventionele toerrubbers van Dunlop, met codenaam D222. Dit in tegenstelling tot de “ gewone” MT-09, die op Dunlop D214 of Bridgestone Battlax S20 staat.

Yamaha 2015 MT-09 Tracer