Test: Yamaha 2015 YZF-R1 en YZF-R1M
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha 2015 YZF-R1 en YZF-R1M |
No Comprimise |
200 pk R6 |
YZF-R1 techniek |
Conclusie |
Technische gegevens |
Het is onmogelijk om in een paar woorden diep op het ongekend grote scala een elektronische mogelijkheden van Yamaha’s nieuwe YZF-R1 duo in te gaan – het vergt een boek om alles in detail te omschrijven en hoe deze in elkaar verweven zijn, van de manier waarop het LIF systeem het voorwiel licht maakt en het stuur lichtjes op en neer laat gaan voordat alles weer onder controle is terwijl je het gas vol open hebt, en tegelijkertijd een wheelie nooit uit de hand laat lopen. Of de manier waarop de tractiecontrole de drive van het achterwiel maximaal houdt in die laatste bocht in derde versnelling voor het opkomen van het rechte stuk, zonder dat je op level 3 van 10 het gevoel hebt dat de motor inhoudt.
Alle elektronica heeft als doel je te helpen het maximale uit de R1 te halen en het volstaat om te zeggen dat ik na een dag langzaam het potentieel te leren benutten en begrijpen het grootste respect heb gekregen voor wat YZF-R1 projectleider Hideki Fujiware en zijn R&D team hebben bereikt. Ze hebben de laatste 6 jaar gespendeerd om de meest briljante en prachtig verfijnde productie supersport ooit in Japan geproduceerd te ontwikkelen. De nieuwe R1 en R1M zijn letterlijk adembenemende motoren wiens pure competitie en dynamische uitmuntendheid het niveau van hun nieuwe eigenaren zal vlijen. Om ze tegelijkertijd uit te dagen hun horizon en rijcapaciteiten te verbreden. Yamaha verdient veel lof voor de ontwikkeling van deze twee nieuwe motoren, en met die prijzen krijg je veel motor voor je geld.