Test: MV Agusta F3 Cluzel racer
2015 updates
Inhoudsopgave |
---|
Test: MV Agusta F3 Cluzel racer |
Serieuze favoriet |
250 GP machine met 4-takt motor |
Conclusie |
2015 updates |
Technische gegevens |
MV Agusta’s dominante 1-2 in de openingsronde van het 2015 WK Supersport kampioenschap in Australië kwam op naam van winnaar Jules Cluzel en zijn nieuwe teamgenoot Lorenzo Zanetti, die met een geüpdatete versie Cluzel’s 2014 machine aan de start stonden. Na afloop van de huldiging legde Brian Gillen de verschillen tussen de 2014 en 2015 versie uit.
“Voor 2015 hebben we het rijwielgedeelte geüpdatete met een aangepast Öhlins binnenwerk voor de Marzocchi voorvork, die veel overeenkomsten heeft met de vering die in de Moto3 wordt gebruikt. Deze geeft meer onderin meer support, ofwel verbeterde demping onder hard remmen vanaf hoge snelheid, zoals hier op Phillip Island. Dat hadden we hard nodig, vanwege de nieuwe Brembo Monoblocs die dit seizoen worden gebruikt. We hebben ook kleine aanpassingen aan het rijwielgedeelte gedaan om de motor bij aanremmen stabieler te maken, ondanks de korte wielbasis.”
“Voor wat het motorblok betreft hebben we kleine details aangepast, met een andere timing van de nokkenas, mapping en andere lengte van de inlaatkelk voor meer koppel in het middengebied. Dit heeft ons 3% meer topvermogen gegeven (nu dus 156 pk bij 15.300 toeren aan het achterwiel, AC) over een breed gebied vanaf 6.200 toeren per minuut. We zijn ook qua uitlaatfabrikant naar Termignoni gegaan, waarmee veel tijd is besteed aan verschillende configuraties van het uitlaatsysteem. Het grootste verschil is echter dat we nu een nieuwe ratio van de versnellingsbak hebben gehomologeerd, die veel beter bij het karakter van het motorblok past dan die van vorig jaar. Voor de rest is de machine nagenoeg ongewijzigd ten opzichte van de machine waarmee je in Misano reed.”