Zoeken

Test KTM Adventure 1050

 En het is te merken

24 februari 2015
Inhoudsopgave
Test KTM Adventure 1050
Hetzelfde, maar toch anders
En het is te merken
Natuurlijk!
Conclusie
Technische gegevens

Adventure1050-2Adventure1050-3

Het is inderdaad wel te merken dat dit niet dezelfde mastodont is als de 1290, maar waarschijnlijk zal niet eens iedereen dat echt erg vinden. Wellicht ben je soms zelfs beter af met een lichtere machine. Het eerste wat opvalt als we op pad gaan met de 1050 is hoe weinig anders de motor rijdt, qua gevoel. Zeker als het gas niet vól open gaat is er maar bijzonder weinig verschil te merken en ook als je dat wel zou doen duurt het tot boven die zesduizend toeren voordat je überhaupt noemenswaardige verschillen ontdekt. Het meest merk je dat nog aan de toerenbegrenzer die er wel een stuk sneller, of liever eerder, in komt. Al bij 8750 toeren is het op… en dat is volledig toe te schrijven aan het zelf opgelegde vermogensplafond.

Adventure1050-11Niet dat dat echt erg is, je schakelt gewoon op en je bent er weer even vanaf. Eventjes, totdat je ook die versnelling weer hebt opgebruikt. Dat gaat zo makkelijk omdat het je zo makkelijk gemaakt wordt; het blok bulkt werkelijk van daadkracht. En dan te bedenken dat vermogen en koppel toch echt wel netjes worden afgeroomd op hun piek waardoor je toch echt wel op gevoel een beetje ‘klaar’ bent rond het moment dat je overschakelt. Maar het gaat allemaal zo graag dat de toerenbegrenzer, of het verklikkerlampje, je het soms toch overkomt. Is niet erg, integendeel. Het is niet het eerste wat je verwacht bij een ‘geknepen’ fiets.

Adventure1050-15Sowieso is de 1050 verrassend fris, als een mooi krakend blaadje vers gewassen sla. Ook voordat de klim in de bergen begint is er al genoeg te ontdekken: de motor mag dan soberder zijn, KTM heeft toch voor elkaar gekregen de ruit verstelbaar te maken. Zelfs rijdend lukt dat bijna op een verantwoorde manier. En nog meer: in hoogste stand is de hoek die het ruitje maakt ook nog iets te verstellen, wat de variatie echt merkbaar maakt. Zitten is ook prima en de motor voelt vooral in de breedte minder reustachtig aan dan zijn 1290 evenknie en dat is in alle opzichten prima. Het is namelijk niet alleen dat, maar ook een bijkomende lichtvoetigheid die de Super Adventure ‘m niet zomaar nadoet. Natuurlijk heeft 65 pk verschil zo z’n voordeel, maar dat wordt tot nu toe volop gecompenseerd. De 1050 kan dan een minder vooruitstrevend digitaal vangnet hebben, helemaal zonder hoeft ook deze het niet te doen. en dat stelt gerust. Niet dat je hetzelfde niveau van geruststelling voelt, maar kom jongens…. Nog heel recent deden we het compleet zonder en dan is ook de 1050 koning veilig. En zelfs zonder per se die grens op te zoeken laat de motor zich haast makkelijker een hoek om draaien dan die recente concurrenten. De vering is weliswaar niet instelbaar, zoals deze is afgesteld hoeft dat ook helemaal niet. En rij je met duo of bagage dan is achter de veervoorspanning nog wel op te schroeven zodat ook dat niet meer uitmaakt.

Adventure1050-30
Kappen en draaien, zó dus