Test: Brough Superior SS100
Hightech in retro-saus
Inhoudsopgave |
---|
Test: Brough Superior SS100 |
Entente Cordiale |
Hightech in retro-saus |
Visuele aanwezigheid |
Gentlemen's sneltrein |
Conclusie |
Technische gegevens |
Waar de retro styling van de door Boxer ontworpen SS100 duidelijk een vooroorlogse sfeer uitademt, zijn onderhuids verschillende hightech engineering oplossingen en componenten toegepast. Oplossingen als het als dragend deel van het chassis opnemen van de vloeistofgekoelde 997 cc V-Twin met 94 x 71,8 mm, met een klein titanium frame voor de voorvering dat aan de cilinderkop is geschroefd. Het achtkleps motorblok met 11:1 compressieverhouding levert volgens Boxer een topvermogen van 127 pk bij 7.800 toeren en een heftig koppel van 120 Nm bij 6.400 toeren per minuut. Voor klanten die rijdbaarheid belangrijker dan vermogen vinden zal een versie met minder vermogen leverbaar zijn, terwijl voor klanten voor wie er nooit vermogen genoeg is een versie met turbo-aandrijving in de pijplijn zit. Alle Brough Superior motoren zullen op maat worden gemaakt, zo weet Mark Upham te vertellen – een direct gevolg van die forse verkoopprijs van € 50.000. “Brough Superior is een prestige merk, en net als George Brough deed toen hij het bedrijf oprichtte, zullen ook wij elke motor specifiek naar de wensen van de klant maken, net als een maatpak. Onze klanten hebben het recht alleen het allerbeste te mogen verwachten, en dat is wat wij ze zullen leveren.”
Van de vele avant-garde onderdelen van de rank-ogende nieuwe Brough Superior is het meest in het oog springend de voorvering, die een retro-look met een ultra modern ontwerp combineert. De vork is gebaseerd op het draagarm systeem dat de Franse engineer Claude Fior bedacht voor zijn Marlboro gesponsorde Fior 500cc Grand Prix racers eind jaren ’80, wat later door BMW zou worden overgenomen in de Duolever voorvork, daar Fior voor zijn idee geen patent had aangevraagd. Fior heeft voor Boxer Design al verschillende straatfietsen met deze voorvork gebouwd en een geëvolueerde versie wordt nu in de SS100 gebruikt. De retro-gestylde ultra lichte Fior voorvork omvat gietaluminium vorkpoten met titanium triangel linksysteem, terwijl aan de achterkant een gelegeerde swingarm met progressief linksysteem rechtstreeks in het carter scharniert, m
Binnen drie maanden van eerste schets en CAD tekeningen naar een werkend prototype is best knap
et Öhlins monoshocks voor en achter. De remmen zijn eveneens top of the range: twee dubbele 230 mm Beringer zwevende schijven van aluminium-ceramiek composiet met vierzuiger radiaal gemonteerde remklauwen en gesinterde remblokken om de 186 kg droog wegende SS100 met 50/50 gewichtsverdeling tot stilstand te krijgen.
Als degene die op het lumineuze idee kwam Upham en Henriette met elkaar in contact te brengen, was mijn beloning om als allereerste persoon buiten de fabriek met de nieuwe SS100 te mogen rijden. Hoogzomer was een tweedaags bezoek aan de Brough Superior fabriek in Toulouse gepland, dat – om mezelf en de fiets meteen een Brits gevoel te geven – door regenbuien werd gekenmerkt. Gelukkig was het aan de voet van de Pyreneeën ten zuiden van Toulouse afwisselend droog genoeg om me een goed beeld te kunnen vormen van waar het bij de SS100 om draait en wat de fortuinlijke toekomstige eigenaren – onder de 300 plus mensen die zich al hebben aangemeld – kunnen verwachten wanneer de fiets wordt uitgeleverd.
Thierry Henriette (links) bracht het idee van Mark Upham tot realiteit