Test: Brough Superior SS100
Entente Cordiale
Inhoudsopgave |
---|
Test: Brough Superior SS100 |
Entente Cordiale |
Hightech in retro-saus |
Visuele aanwezigheid |
Gentlemen's sneltrein |
Conclusie |
Technische gegevens |
Brough Superior, opgericht in 1919, was de fabrikant van ’s werelds snelste, meest gewilde en meest exclusieve motoren in het tijdperk voor de tweede wereldoorlog. Slechts 3.000 werden er gemaakt voordat het bedrijf in 1940 met de oorlog op komst de productie staakte. Als houder van het wereldsnelheidsrecord op land voor het grootste deel van haar 21-jarig bestaan bouwde Brough Superior al snel een geweldige reputatie op onder leiding van haar oprichter George Brough, die was gebaseerd op ongeëvenaarde performance, oogverblindende looks, succes in competitie en slimme marketing.
Aan het eind van de oorlog startte Brough de productie niet meer op, maar dat gaat binnenkort veranderen onder de leiding van huidig eigenaar Mark Upham, een in Oostenrijk gevestigde Brit (zie interview) die in 2008 de rechten van het merk kocht en sindsdien fonkelnieuwe voorbeelden van het iconische 20’er en 30’er jaren SS100 model heeft gebouwd. De SS100 was in veel opzichten de allereerste échte Superbike, in die roemruchte tijd de keuze van connaisseurs van snelheid. Connaisseurs als T.E. Lawrence (‘of Arabia’), die maar liefst zeven Brough’s in successie bezat voordat hij triest genoeg op een Brough verongelukte. Upham wilde vintage SS100 recreaties gaan produceren, tot in het kleinste detail authentiek– maar die wel met het gemak van een elektrische startmotor kunnen worden besteld.
Een 21e eeuw versie van de Brits-Franse Entente Cordiale heeft ertoe geresulteerd dat het Brough Superior merk daadwerkelijk uit haar as herrijst. Mark Upham besloot Brough Superior opnieuw in de markt te zetten met een moderne range van high-performance, kwalitatief hoogwaardig en onvermijdelijk hoog geprijsde modellen vanaf 50.000 euro plus belasting. Waarbij gebruik wordt gemaakt van geavanceerde technologie, top of the range materialen en een radicaal ontwerp. Om dat te realiseren ging hij een samenwerking aan met de iconische Franse ontwerper Thierry Henriette, eigenaar van Boxer Design in Toulouse, en creëerde de compleet nieuwe SS100 die haar debuut maakte tijdens de 2013 EICMA in Milaan ter viering van de 90e verjaardag van het model. De SS100 wordt aangedreven door een speciaal ontwikkelde vloeistofgekoelde 88° V-Twin, die is ontwikkeld door Akira Engineering in Bayonne. Inderdaad, de bouwers van de ZX-10R machine waarmee Sykes in 2013 wereldkampioen werd en Jonathan Rea dit jaar het kampioenschap domineerde. De productie van de compleet nieuwe SS100 gaat binnenkort beginnen, met de eerste tien met de hand gebouwde fietsen gepland voor levering nog voor het eind van dit jaar.
Die eerste serie zal met door Akira geproduceerde motorblokken worden uitgerust, daarna zal die productie naar een van Henriette’s twee ultramoderne Boxer Design fabrieken in Toulouse worden verplaatst, de nieuwe thuisbasis van Brough Superior met Brits accent in vorm van Linda uit Nottingham, die de gasten verwelkomt of de telefoon opneemt. Daar zullen door een toegewijd team van 15 medewerkers de motoren geheel in eigen huis worden gebouwd, met 125 stuks gepland voor 2016 en 250 stuks voor 2017, het beoogde plafond van productie van wat altijd een prestige merk zal zijn. Tien jaar geleden bouwde Henriette in dezelfde fabriek al een serie van 36 klantenfietsen van de Boxer VB1 Superbike, totdat de voorraad Voxan V-Twin motorblokken die als krachtbron werden gebruikt opdroogde. Ervaring met het op de markt zetten van motorfietsen heeft hij dus. Zowel Henriette als Upham hebben echter verzekerd dat Brough Superior datzelfde lot niet zal ondergaan, door het motorblok nu in eigen huis te gaan produceren.