Test Bienville Legacy V4
Beeldend kunstenaar
Inhoudsopgave |
---|
Test Bienville Legacy V4 |
Beeldend kunstenaar |
300 pk met supercharger |
Top-fuel dragracer die stuurt |
Conclusie |
Technische gegevens |
De 43-jarige Nesbitt studeerde beeldende kunst in Freddie Spencer’s geboortestad Shreveport, Louisiana. In zijn studententijd assembleerde hij een motor in de kunstfaculteit van Louisiana Tech en wist hij net te voorkomen van school te worden getrapt nadat hij met de motor op de tweede verdieping heen en weer had gereden. “Ik moest er zeker van zijn dat hij goed liep voordat ik ‘m uit elkaar haalde en ging spuiten!” JT ging later motoren ontwerpen voor Confederate Motors in New Orleans, nadat eigenaar Matt Chambers in hem een mede-beeldenstormer had herkend die hem zou helpen Confederate’s Kunst van Rebellie te promoten, d
oor V-Twin motoren te creëren die in alle opzichten uniek zouden zijn. Door motoren te ontwerpen als de Hellcat, waarvan de uitlaat in de achterbrug was verwerkt, of de Wraith die het resultaat was van een vleugje vintage board tracker en Italiaanse racefiets, zette Nesbitt Confederate op de kaart als het boetiekmerk voor Amerika’s rich and famous.Maar toen kwam de tragedie die Orkaan Katrina heette en in augustus 2005 New Orleans grotendeels verwoestte, waaronder de Confederate fabriek net op het moment dat de Wraith het productiestadium had bereikt. Confederate verplaatste zich naar Birmingham, Alabama, maar Nesbitt ging niet mee en gaf er de voorkeur aan in zijn geliefde stad te blijven en mee te helpen aan het herstel van de verwoestende werking van moeder natuur. Hij richtte Bienville Studios up – Jean Baptiste de Bienville was de in Québec geboren Franse gouverneur die New Orleans in 1717 heeft opgericht – als een freelance ontwerpstudio, en creëerde een b
reed spectrum aan producten, van sierlijke messen en pistolen tot de Magnolia Special, een hand gebouwde door CNG/Compressed Natural Gas aangedreven 1950’s gestylde sportauto waarmee hij en partner Maxwell Materne in 2011 de 2.789 mijlen van New York naar Los Angeles in 89 uur reden om haar kwaliteit en praktische toepasbaarheid te demonstreren.Nesbitt’s hart bleef echter bij motoren – het ontbrak hem puur de financiële middelen om het ontwerp te creëren dat al sinds 2005 in zijn hoofd zat en in een overvloed aan tekeningen was omgezet, tot de in Chicago gebaseerde ondernemer Jim Jacoby in zijn studio in april 2012 verscheen. “Hij was een complete vreemdeling, die vanuit het niets binnenkwam en me eenvoudigweg vroeg wat ik zou ontwerpen als ik carte blanche zou hebben,” herinnert J.T. zich. “Maar omdat ik me al zeven jaar op deze vraag had voorbereid, antwoorde ik hem dat ik de motor zou ontwerpen die antwoord zou geven op alle vragen die bij de Wraith aan het oppervlak waren gekomen en pakte daarbij mijn schetsboek en liet hem zien wat ik had. Waarna hij zei, “Okay – dat doen we!” Maar dat was alleen omdat ik het antwoord direct klaar had – ik had lange tijd gewacht om een design statement als dit te maken en ik ben trots het te doen in partnerschap met ADMCi, dat het allemaal mogelijk heeft gemaakt.”
Vroeger was ik best wel een Stille Willie, maar dankzij Andrelon durf ik nu écht gewaagde dingen te doen
ADMCi (American Design and Master Craft Initiative, www.admci.org) is een orgaan dat op zoek is naar ambachtelijke engineers op alle vlakken van industrie, om projecten op te starten die het beste van hun ambacht naar boven halen, om op deze manier digitale ontwerpers te tonen hoe in de 21e eeuw een nieuwe standaard voor vakmanschap wordt gezet en heeft in CEO / oprichter Jim Jacoby een gelijksoortige aanverwant. “Het was van cruciaal belang dat onze eerste commissie direct een schot in de roos zou zijn,” aldus Jacoby. “E
Bienville Legacy: van 3-D computermodel
en 3-D model op de werkbankr is geen twijfel dat JT’s bekwaamheid onze boodschap van universele design principes en de bittere noodzaak voor vakmanschap als een technologische, economische en culture drijfveer zal versnellen.” Een van de drie motoren die tot dusver zijn gebouwd zal in augustus 2016 haar opwachting gaan maken op de zoutvlaktes van Bonneville, waar Jacoby zelf, eigenaar van een BMW R1200GS met veel kilometers op de klok, een poging zal doen een aantal nieuwe AMA snelheidsrecords te gaan zetten als demonstratie van de functionele capaciteiten van zijn kunst op twee wielen.
En nu heeft de New Orleanse ketel van non-conformiteit dus de Bienville Legacy gemaakt, die net zoveel kunst op twee wielen is als een functionerende motorfiets – wat 'ie niettemin zeker is. De Legacy heeft de afgelopen drie jaar in Nesbitt’s New Orleans Studio vorm gekregen. Als zodanig heeft het geen enkele referentie in termen van concept of uitvoering met elke motor die ooit is gebouwd, behalve dat ‘ie twee wielen en een motorblok heeft. Ok, en de Girder voorvork van een van zijn eerdere creaties, de Confederate Wraith, die hij bedacht als eerbetoon aan zijn ontwerp-held, Kiwi visionair John Britten. Omdat voor dezelfde reden als bij de Britten V-1000 ProTwins racer in 1991 bij de Nesbitt V4 Legacy een vergelijkbaar ontwerp werd aangehouden – het motorblok zo ver mogelijk naar voren plaatsen, om daarmee in de jacht naar extra grip en verbeterde handling zoveel mogelijk gewicht op het voorwiel te creëren, zonder dat het voorwiel onder hard remmen bezwijkt.