Zoeken

Eerste test: Husqvarna 701 Enduro en 701 Supermoto

Roemruchte geschiedenis

11 november 2015
Inhoudsopgave
Eerste test: Husqvarna 701 Enduro en 701 Supermoto
Roemruchte geschiedenis
KTM DNA, Husqvarna roots
701 Enduro
701 Supermoto
Conclusie
Technische gegevens

Husqvarna

Honderdtwaalf jaar erfgoed voor zowel straat als offroad fietsen, dat is in een notendop het verhaal van Husqvarna dat in 1903 in Zweden begon. Tenminste, voor wat de productie van motorfietsen betreft, Husqvarna zelf werd in 1689 opgericht nabij de gelijknamige stad als wapenfabriek. Tegen het eind van de 19e eeuw richtte Husqvarna zich op de productie van fietsen en in 1903 zag de eHusqvarna 1903
Folder van de allereerste Husqvarna, de prijs van 700 Kronen (€75) zou naar huidige maatstaven ongeveer € 4250 zijn
Husqvarna 1920 M150
Vanaf 1918 ontwikkelde Husqvarna ook zelf het motorblok
erste motorisch aangedreven Husqvarna het levenslicht. De eerste Huskies maakten nog van een externe ééncilinder krachtbron gebruik, pas vanaf 1918 werden ook de motorblokken in eigen huis gefabriceerd. Husqvarna richtte zich enerzijds op crosscountry en anderzijds op langeafstandswedstrijden en bouwde daarvoor een 1920 een compleet nieuwe fabriek. Het eerste motorblok was een 550cc 50° V-Twin viertakt zijklepper, gelijk aan die van merken als Harley-Davidson en Indian. In de jaren ’30 was Husqvarna competitief in de 350cc en 500cc wegrace motorsport. Het fabrieksteam versloeg het Norton fabrieksteam tijdens de Zweedse Grand Prix in 1931 met een klinkende 1-2 overwinning. In 1935 trok Husqvarna zich uit de wegrace terug, maar bleef wel nieuwe motoren produceren die door privérijders werden ingezet.

De periode na de tweede wereldoorlog was het keerpunt voor Husqvarna. Het Europese wegennet was in de oorlog zwaar beschadigd, waardoor het geen eenvoudige opgave was om met de zware motoren van destijds over de gebombardeerde, hobbelige en met puin bezaaide wegen te navigeren. Dit vroeg om lichte, wendbare, robuuste en gemakkelijk te rijden motorfietsen die vanwege het economische klimaat naast functioneel ook nog eens betaalbaar moesten zijn. Husqvarna’s kleine ééncilinder motorfietsen bleken het antwoord op die vraag te zijn. In de jaren ’50 werd Offroad motorsport populair en Husqvarna was er als de kippen bij om motoren voor deze discipline te gaan maken. In de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw waren Husqvarna’s tweetakt crossers een dominante factor in de motorcross. In de periode 1960 t/m 1963 schreef Husqvarna 5 wereldtitels in de 250cc en 500cc categorie op naam. Grote namen uit die tijd als Torsten Hallman, Malcolm Smith, de Zweedse Enduro helden Sven Erik Jonsson en Thomas Gustavsson, maar ook Hollywood acteur Steve McQueen, reden op een Husqvarna.

Husqvarna 1934 500cc Grand Prix
Stanley Woods tekende in 1934 voor Husqvarna en won met deze 500cc V-Twin OHV  bijna de Senior TT. Hij zette ronderecord na ronderecord en leidde de race met 3 minuten, toen hij in de laatste ronde zonder benzine kwam te staan. Volgens Woods stuurde de Husqvarna exceptioneel goed en was ‘ie sneller dan de Nortons.

In 1987 werd Husqvarna overgenomen door Cagiva en kwam daarmee in handen van MV Agusta Motor SpA. De productie werd overgeheveld naar Varese en een nieuwe range aan Enduro en Supermoto motoren volgde, terwijl door de in Zweden achtergebleven technici het merk Husaberg werd opgericht. Motorsport bleef belangrijk voor Husqvarna: het merk was actief in de wereldkampioenschappen Enduro en Supermoto. In juli 2007 werd Husqvarna n Husqvarna Steve McQueenDe Husqvarna geschiedenis is niet compleet als McQueen niet langs is geweest...aar verluid voor een bedrag van 93 miljoen euro verkocht aan BMW, dat grootste plannen met het merk had. In Varese werd een compleet nieuwe fabriek met R&D, test- en productie faciliteiten evenals een groot magazijn gebouwd. De lijn met Enduro en Supermoto motoren werd aangevuld met een nieuwe lijn aan straatmotoren die waren afgeleid van BMW’s eigen straatfietsen: de 900 Nuda en 650 TR Strada en Terra. Het werd echter niet wat de Duitsers er op voorhand van hadden verwacht – Husqvarna had voor de tweewielerdivisie van BMW moeten zijn van wat Mini voor de autodivisie was. Op 31 januari 2013 werd wereldkundig gemaakt dat Husqvarna voor een niet nader genoemd bedrag aan KTM was verkocht, waarmee Husaberg - dat al in Oostenrijkse handen was - en Husqvarna weer werden herenigd.

“Dit is een legendarische mijlpaal in de geschiedenis van Husqvarna waar we over tien jaar op terug zullen kijken,” aldus Husqvarna’s Media & PR Manager Paulo Carrubba tijdens de presentatie van Husqvarna’s eerste twee straatmodellen sinds de overname twee jaar geleden door KTM: de 701 Enduro en 701 Supermoto – de laatste het afgelopen jaar op de EICMA in Milaan als prototype onthuld – waarmee Husqvarna zich weer op de straatrijder richt. Geen hardcore competitie fietsen dus, maar twee motoren waarmee je met hetzelfde gemak doordeweeks naar je werk kunt gaan als dat je er ’s weekends even stoom mee af kunt blazen. De Enduro in het geval je dat offroad wil doen, de Supermoto voor als je het liever bij het geasfalteerde houdt – al dan niet op een circuit.

Husqvarna Paolo Carrubba
Paulo Carrubba: "Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van Husqvarna."