Eerste test: Husqvarna 701 Enduro en 701 Supermoto
KTM DNA, Husqvarna roots
Inhoudsopgave |
---|
Eerste test: Husqvarna 701 Enduro en 701 Supermoto |
Roemruchte geschiedenis |
KTM DNA, Husqvarna roots |
701 Enduro |
701 Supermoto |
Conclusie |
Technische gegevens |
Dat de 701 geen veredelde KTM 690 is wordt ons snel duidelijk tijdens de presentatie voorafgaand aan de test. Enkel het 690cc motorblok met enkele bovenliggende nokkenas is overgenomen van z’n oranje evenknie, voor de rest is de 701 van de grond af aan nieuw opgebouwd. Het frame, de radiateur, de vering en de uitlaat zijn bij KTM’s dochteronderneming WP Performance Systems GmbH ontwikkeld. Het trellis buizenframe weegt slechts 8,4 kilo, het polyamide subframe lijkt met 5,2 kilo relatief zwaar, maar dient tegelijkertijd als benzinetank met 1
3 liter inhoud. Dat geeft de 701 volgens Husqvarna een actieradius van dik 250 kilometer, wat nog tot 400 kilometer kan worden vergroot door montage van een extra 7 liter benzinetank, die als accessoire leverbaar zal worden. De aluminium achterbrug is nog geen vier kilo zwaar – 3,9 kg om precies te zijn, waarmee het totaal gewicht van frame en achterbrug op 17,5 kilo uitkomt.De 690cc ééncilinder is zoals gezegd overgenomen van de KTM 690 en heeft – net als bij de KTM – een topvermogen van 67 pk bij 7.500 toeren en een koppel van 67 Nm bij 6.000 toeren per minuut. Inclusief componenten als het gasklephuis, de elektrische starter, de koppeling en de slangen ten behoeve van de vloeistofkoeling weegt het blok slechts 43,4 kilo. De krukas en drijfstang zijn bij Herzog GmbH in Duitsland geproduceerd en om trillingen te reduceren is parallel aan de krusas een balansas gemonteerd. Dankzij de overvierkante boring x slag verhouding van 102mm x 84,5mm en het geringe gewicht van de Mahle zuiger (slechts 471 gram inclusief zuigerveren en circlips) draait het blok vrolijk meer dan 8.000 toeren, zonder dat dat invloed op de betrouwbaarheid of onderhoudsinterval heeft gehad: de dikke ééncilinder hoeft slechts elke 10.000 km naar de dealer voor onderhoud. Door toepassing van een enkele bovenliggende nokkenas die door middel van tuimelaars de 40mm inlaatkleppen en 34mm uitlaatkleppen bedient ontstond er ruimte voor dubbele bougies met elk z’n eigen mapping, wat in een soepel motorkarakter met optimale vermogensafgifte – vooral bij lage toeren – moet hebben geresulteerd, terwijl het blok tegelijkertijd een lage emissie en dito brandstofverbruik heeft. Nu moet die lage emissie met een korreltje zout worden genomen, het blok voldoet nog niet aan Euro 4, m
aar daar wordt wel hard aan gewerkt. De manier waarop het motorblok al bij lage toeren mooi oppakt is echter fenomenaal en laat zien dat van de straffe bewoordingen geen woord gelogen is.De enorm soepele vermogensafgifte heeft de 701 ook te danken aan de Keihin elektronische benzine injectie met 46 mm gasklephuis en ride-by-wire aansturing. Doordat de gasklep elektronisch wordt aangestuurd konden tevens verschillende rijmodi worden toegepast, waarbij te kiezen valt uit ‘Standaard’, ‘Soft’ en ‘Advanced’. Echt gemakkelijk gaat dat echter niet, de schakelaar zit enigszins verborgen onder het zadel verstopt. Nu gebied de eerlijkheid te vertellen dat ondanks het als gevolg van de hevige regenval soms verraderlijke asfalt en – zeker in het begin - listige offroad sectie de ‘Standaard’ setting ons prima beviel en we geen enkele behoefte hadden om te switchen. Neemt niet weg dat we het wél graag hadden gedaan, puur en alleen om het verschil te voelen, maar dat is iets voor een uitgebreidere test in eigen land. Voor wie wel snel tussen de modi switchen wil is een stuurschakelaar in het accessoirepakket opgenomen. Naast de drie rijmodi beschikt de 701 ook over een ‘Bad Fuel Map’, zodat het motorblok ook nog goed loopt bij benzine met een octaangehalte tot slechts 80 RON, en dat is wel zo handig als je bij je tante in Tanzania op bezoek wilt gaan.