Zoeken

Eerste test Energica Ego

Groene Stroom

27 juli 2015
Eigenlijk zou je het heel erg geheim moeten houden. eigenlijk zou je het vooral niet moeten zeggen. Maar het is zo léuk… en het komt toch wel een keertje uit. Stilte is de volgende oplossing. Gedurende onze proefrit over een beruchte en goedbezochte dijk is er welgeteld één fietser die doorheeft dat ik geen vijftig kilometer per uur rijd en me gebaart wat kalmer aan te doen. Voor de rest: helemaal niemand..
Inhoudsopgave
Eerste test Energica Ego
Energiek
Allesbepalend management
Volwassen
Conclusie
Technische Gegevens

Energica Ego

Dat bewijst enerzijds hoe scheef de meeste dijkbevolkers meten: in het algemeen staat meer herrie gelijk aan meer snelheid, dus als je veel kabaal maakt moet je haast wel te hard rijden, nietwaar? Zeker als de maximumsnelheid almaar lager wordt, bega jij, zelfs al doe je precies hetzelfde als een week tevoren, alleen maar een nóg grotere overtreding. De oplossing? Stilte. Hoe minder geluid, des te minder overlast. Simpel genoeg. En eigenlijk zou je er ook zo onopvallend mogelijk uit moeten zien, dus beter te scheuren met een R1100RT dan met een Fireblade, maar goed. Dat terzijde.

Minder herrie dus. Dan is helemaal geen geluid dus echt ideaal. En dat… is geen utopie, maar een háálbare toekomst. Sterker, het wordt ons vanzelf min of meer opgedrongen, want de lobby wil ons het liefst allemaal op of in – en daar willen we naartoe- een elektrisch voertuig. Prima, mag van mij. Als die voertuigen dan wel minstens zo tof zijn als de Energica Ego.

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Ed Smits