Zoeken

Eerste test Energica Ego

Energiek

27 juli 2015
Inhoudsopgave
Eerste test Energica Ego
Energiek
Allesbepalend management
Volwassen
Conclusie
Technische Gegevens

Energica Ego

Het is heel simpel: Elektrische motoren worden almaar beter en de Ego is op dit moment één van de beste. Tenminste, van wat er te koop is. Unieke machines als een Mugen, Saroléa of Victory (Brammo) tellen we nog even niet mee. Maar met de keiharde ontwikkeling die momenteel plaatsvindt in elektroland kan het niet lang meer duren voordat we ook prestaties van dat niveau zelf kunnen kopen. Voor nu moeten we het doen met machines als de Energica. MEnergica EgoDe Ego geeft 'dus ik kom die bocht uit' een nieuwe dimensieaar daarmee hebben we dan wel meteen een echte topmachine en dat is te merken ook: alleen maar high end onderdelen, volledig interactieve elektronica en prestaties waar je ook met een benzinemotor trots op kunt zijn. Waren we een jaar geleden nog flink onder de indruk van BMW en Brammo, daar doet Energica nog even een schepje bovenop. En voor wat het waard is: dat is inderdaad onze conclusie. Toch wil ik dit verhaal nog niet direct teneinde brengen, de motor is het namelijk waard iets dieper op de materie in te gaan. 

Hoewel nieuw in ons land is Energica inmiddels alweer even bezig. De Ego is al twee jaar terug aan de wereld gepresenteerd op de EICMA in Milaan en afgelopen oktober kwam daar ook de naked Eva bij. Het gaat hard maar tegelijkertijd hebben we wel te maken met zowel een jong bedrijf en een opstartende productie als Italianen. En in dat perspectief hebben ze het nog best vlot gedaan, eerlijk gezegd. En tussen ons gezegd: wat hebben Africa Twin, LiveWire en V-Strom 1000 met elkaar te maken? Ik bedoel maar.

De Ego is elektrisch, dat weten wel. Dan ben je al direct aan het puzzelen hoe je je prik vanuit de accu’s naar het asfalt krijgt en als je toch bezig bent, kun je dat net zo goed zo pienter mogelijk doen. Pientere bediening zien we ook in oldskool verbrandingsmotoren meer en meer terugkomen: de selecteerbare mappings waren eerst, daarna werden het lEnergica Ego Energica Ego
Laat die styling maar aan de Italianen over. Niet kinderachtig!
Energica Ego Energica Ego
Aan uitrusting mankeert ook weinig. Mag ook wel, 't ding is duur zat
egio variabelen als setting van de tractiecontrole, hoeveelheid vermogen, slip assist, hellingshoek ABS tot uiteindelijk inmiddels ook motorrrem en nog veel meer.. waarbij de R1 en Panigale zo’n beetje de boventoon voeren op het moment. Met een elektrische motor kun je nog veel meer en Energica heeft er gelukkig voor ons voor gekozen zo veel mogelijk opties vrij te geven. Als je dan toch gebonden bent aan een ride by wire en verder alles tussen rechterpols en bitumen zelf zult moeten bedenken, kun je het maar beter meteen goed doen.

Zoiets hebben we ook al gezien bij de BMW C-Evolution. Daarbij kun je via het volledig tft display kiezen uit mappings met verschillende vermogens- en oplaadmodi en wat al niet meer. Datzelfde heeft Energica ook, waarbij je kunt kiezen uit vier powermodes en drie ‘oplaadmodes’: die bepalen hoe sterk de elektromotor oplaadt bij ‘gas dicht’. In principe een soort van motorrem, het effect is hetzelfde. Alleen steek je zo nog een klein beetje energie terug in de accu’s. Hoe slim het systeem is, schetst een de importeur: “Als de accu honderd procent vol is, werkt het niet en krijg je een waarschuwing. Je kunt natuurlijk pas bijladen als er ruimte is”. En dan kiest het management dus voor ‘geen regeneratie’.

Energica Ego
Als je dan á la Battlestar Galactica door het struikgewas ruist, wat boeit andermans mening dan nog? Power!