Zoeken

Test: Honda Goldwing F6C

Cruisen

19 januari 2015

Toch zit de troef van deze motor in het woord cruisen, want cruisen doet deze tweewieler als geen ander. Met een relaxte zithouding, het diepe gebrom van de zescilinder onder je en opvallend veel windbescherming worden zelfs snelwegen weer leuk. Omdat je echt in de motor zit, met de grote dikke tank voor je neus, zit je  opvallend uit de wind. Hierdoor is een kruissnelheid van 160 km/h makkelijk vol te houden, maar ondanks dat het makkelijk kan is dat niet waar dit voertuig voor gemaakt is. Het meest in zijn element is deze krachtpatser op een oneindige, glooiende weg waar je met een gangetje van 90 km/h het pure genieten dat motorrijden heet in je op kan nemen. Onthaasten, yoga en mindfullness zijn allemaal lachtertjes vergeleken bij een flinke toer op deze machine. Het ontbreken van tractioncontrol en motormappings lijkt niet meer dan logisch. Honda heeft iets beters uitgevonden, iets waar je geen knop voor nodig hebt en dat is controle door balans. Juist bij een motor met dit gewicht is de juiste balans essentieel en hierin is Honda met vlag en wimpel geslaagd. Toch wordt er, en dat is voor het eerst, een ander knopje wel gemist. Een functie die juist bij deze motor uit zou blinken. Waar is de cruisecontrol? Anno nu zou dat toch in ieder geval een optie moeten kunnen zijn op deze motor. De motor is met net geen 25.000 euro niet bepaald goedkoop en voor dat geld mag je wat verwachten. Maakt het ontbreken van cruisecontrol uiteindelijk dan het verschil? Uiteraard niet, zonder deze accessoire is de Honda Goldwing F6C ABS al motor genoeg. En afgezien van de, zoals je bij Honda kan verwachten, prima functionerende ABS draait het bij de F6C om het pure motorrijden, zonder windscherm, knoppen of reverse. En binnen dat territorium is deze Goldwing moeilijk in te halen.