Test Honda CTX 1300
Familie
Inhoudsopgave |
---|
Test Honda CTX 1300 |
Familie |
Chique |
Cruise.. |
Conclusie |
Technische gegevens |
Daar staat tegenover dat een zekere mate van familiegelijkenis niet te ontkennen valt. Dus een Pan European Bagger die lijkt op een Gold Wing? Euuuhh…. Ja, een beetje wel ja. Ze hebben toch beide een blok overdwars, het scheelt alleen maar twee cilinders. Maar dat is slechts in eerste opzicht. Er is namelijk een hoop onderhuids wat echt weinig met geen van beide voorbeelden te maken heeft. Omdat de CTX ‘kleiner’ en goedkoper is dan de F6B, zou je zeggen dat het ‘dus’ ook in meer opzichten een kleintje Bagger is, maar dat zou wel heel erg kort door de bocht zijn, niet?
Allereerst lijkt de CTX slechts op de F6B maar is toch helemaal anders, maar ook is er meer aan de hand dan je zou zeggen bij een ‘gestripte’ Pan. Eigenlijk is alleen het blok hetzelfde en ook dat is stevig aangepakt. Mocht ook wel, de laatste Pan heeft ook alweer ruim tien jaar oude techniek onder de leden. Niet goed genoeg voor de hedendaagse emissie-eisen en dus is eerst dat aangepakt. Daarnaast zijn ook de prestaties ietsje opgepoetst voor gebruik in de CTX en het resultaat staat hier. Verder is alles, Frame, voorvork, vering, wielen, stuur… alles anders. En toch heeft Honda het voor elkaar gekregen om de motor links en rechts wat op een budget te maken. Een gewoon stalen buizenframe bijvoorbeeld, dat wil je maar beter niet al teveel laten zien. De voorvork die wel prominent in het zicht zit mag dan weer wel gezien worden. En dat is dan ook maar meteen een upside down variant geworden, speciaal voor de looks. Net als bijvoorbeeld het dikke stuur. Als je dan toch voor ’t uiterlijk gaat…
Qua uitrusting zit het wel prima. Wel sterk vergelijkbaar met de zescilinder in zekere mate, de overdaad knoppen van de Gold Wing is niet overgenomen, het resterende deel zoals deze op de F6B zit komt meer overeen. Zo is bijna alles te bedienen met knoppen op de dummytank, inclusief wat je in het display vindt. Een standaard aanwezige audio installatie maakt het verder af. Zou je denken. Gek genoeg is de motor wel voorzien van bluetoothverbinding, herbergt het rechter dashboardvakje een usb-aansluiting en is de bediening vervolgens kinderlijk intuïtief, een FM- ontvanger zit er niet in. Dus tenzij je je eigen muziek meeneemt krijg je niks te horen. Dat wij onze telefoons ook niet aangesloten kregen zal gewoon aan onszelf liggen… ook deze informatie krijgen we groot in beeld op het display dat met gemak ruimte biedt aan alles wat je maar zou willen weten.