Test: BMW C Evolution
Saai en onpraktisch, of juist kicken?
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW C Evolution |
Innovatief |
Saai en onpraktisch, of juist kicken? |
Conclusie |
Technische gegevens |
Het voordeel of het nadeel, het is maar net hoe je sociale interactie ervaart, van een opvallend voertuig als de C evolution is dat je door verschillende mensen wordt aangesproken. 'Leuk zeg, is dat die nieuwe elektrische scooter van BMW? Geinig ding zeg, hoe rijdt dat nou? Saai zeker zo zonder motorgeluid en gevaarlijk ook. En hoe ver komt dat nou? 100 km!? Daar heb je dus niks aan! En wat kost het? Wat? Ok, doei!' Zonder uitzondering blijkt bovenstaand de reactie van onbekenden en bekenden die vol interesse en argwaan op de BMW en diens tijdelijke bestuurder afkomen. Bijzonder om mee te maken, w
Het is dat we weten dat 'ie elektrisch is, maar anders...
ant zelfs de meest exotische en speciale superbikes hebben in het verleden niet de interesse en reacties losgemaakt zoals ervaren tijdens de testweek met de C evolution. En hoewel de testperiode door ondergetekende met dezelfde interesse en argwaan werd gestart is er in de praktijk maar één toereikend antwoord op bovenstaande vragen: vraag een testrit aan, rij naar de dealer, bel BMW en zorg dat je het ervaart, want hoewel de nadelen na een testrit niet uit te gummen zijn, zijn het de voordelen die pas met met testrit écht duidelijk worden.
Om te beginnen met de actieradius. Vertrekkend vanuit Rijswijk met als einddoel Utrecht raadt BMW aan om in de Eco Pro modus te rijden. Volgens Google is de reisafstand maar 65 km, maar de snelweg is waar de meeste energie wordt gebruikt en het minst wordt teruggewonnen. Zuinig aan dus. En inderdaad, met een flinke tegenwind en samengeknepen billen wordt ervaren hoe een lading van 100% rapper dan de kilometers afneemt. Zelfs met een meer dan behouden snelheid van 95 km/h. “100 kilometer amehoela” is dan ook de gedachte op de snelweg. “Ik mag blij zijn als ik niet langs de weg kom te staan.” Eenmaal toch aangekomen in de stad blijkt de spanning in de accu, ook na enkele kilometers, als een wonder niet meer af te nemen en kan er op bestemming geparkeerd worden met een restlading van 30%. Geheel volgens het boekje. Op bestemming kan de scooter meteen aan de lader van het nieuw ontdekte tankstation, het stopcontact in mijn schuur. Hier laadt de accu op zijn snelst op in vier uur, van nul naar honderd procent. In dit geval ongeveer drie uur dus. Dat betekent dat ik na een uurtje wachten theoretisch gezien weer 50 km kan rijden. “Maar dat is toch niks?” hoor ik de toevallige passant al zeggen. En inderdaad, als er vakantie gevierd moet worden op de tweewieler of er dagelijks 200 km geforensd dient te worden gaat dat niet lukken.
Vijftig kilometer in vier uur
BMW geeft ook aan dat deze motorscooter gemaakt is voor de stad. En het is precies daar waar proefondervindelijk wordt ervaren hoe leuk het is om elektrisch te rijden. Na een aaneengesloten en intensieve testrit van vier uur kriskras door Utrecht komen we tot de ontdekking dat er slechts vijftig kilometers zijn afgelegd. Vijftig! In vier uur! De stad is dus niet de plek waar de meeste kilometers worden afgelegd en bovendien is het wél de plek waar je de meeste laadpunten zult aantreffen. “Maar dat geluid dan, of beter het ontbreken ervan, is dat niet saai en gevaarlijk?” Gevaarlijk? Nee. In ieder geval nu nog niet. De C evolution is stil, maar het geluid van de elektromotor is nieuw en opvallend genoeg om hoofden te laten draaien. De ervaring op de elektrieke BMW was er niet één van onzichtbaarheid, in tegenstelling. En ja, de de petrolhead zal het soms gemoedelijk gebrom en soms venijnige gesnerp van een traditionele motorscooter missen, maar krijgt daar de omgeving voor terug. In plaats van één met de motor is de ervaring er een van één met de omgeving. Je hoort de mensen en het verkeer om je heen, een ervaring die voor veel motorrijders een belangrijke is.
En dan is er, bij het stoplicht, inderdaad dat indrukwekkende koppel. 72 Nm, vanuit stilstand. Dat is niet leuk, dat is lachen, keihard brullen. Want de eerste honderd meter zal niets of niemand je bijhouden. En extra leuk, niets of niemand verwacht het van dat stille, groene ding. De gasreactie is direct, maar niet te direct. Met het gas vol open wegrijden heeft nog het meest weg als afgeschoten te worden door een bungee-elastiek en voelt tegengesteld aan een verbrandingsmotor. Het is de schop in je rug, maar dan aan het begin van het toerenbereik. Als de snelheid wat hoger is trekt de C nog steeds aardig door, maar het lijkt niet meer op het afschietgevoel dat wordt ervaren tijdens de eerste meters. Daarnaast kun je zelf van je snelheid genieten, zonder dat anderen het ervaren als overlast. Want je gaat wel snel, maar zonder lawaai, dus de snelheid is er voor de omgeving al weer een beetje uit. En dat is goed nieuws, want zo kun je als bestuurder van het voortreffelijke rijwielgedeelte genieten. Hoewel niet oncomfortabel is de vering van de BMW stug genoeg om voelen wat er onder je gebeurd. Het hoge gewicht van de C is slim gecentreerd, waardoor de scooter met gemak en vol vertrouwen de bocht in gestuurd kan worden. Alleen bij stapvoets manoeuvreren laat het gewicht zich echt gelden. Om de bestuurder van dienst te zijn hierbij is de scooter voorzien van een heuze achteruit. Een voordeel van een elektromotor, die laat je met de druk van een knop simpelweg de andere kant op draaien.
Duur
De C evolution is, zeker voor een motorscooter, duur. Nu zijn er voor degenen die elektrisch willen gaan rijden tal van subsidies beschikbaar dus waarschijnlijk is het mogelijk de scooter uiteindelijk een flink stuk onder de vanaf prijs aan te schaffen, maar dan nog. Voor €15.250 kan je aardig wat motor aanschaffen. Een Triumph Daytona R bijvoorbeeld. Of een Yamaha Tmax plus twee jaar benzinegeld. Maar met een Tmax gaat dat benzinegeld ook echt op en daar zit natuurlijk het voordeel van elektrisch rijden. Je hoeft nooit meer te tanken, nooit. En ook al ben je afhankelijk van een stopcontact, in je schuur 'tank' je je C evolution vol voor twee euro. Omgerekend naar een actieradius van 300 km is dat nog steeds maar zes euro. Daarbij moet wel geschreven worden dat de stroom uit een laadpaal een stuk duurder is door de accijns die ook daar al wordt geheven door de overheid. Maar zie hier het voordeel van een elektrische tweewieler. Een motor thuis opladen is voor een hoop mensen een stuk bereikbaarder dan de e
Remmen met blokjes of motorrem, aan jou de keuslektrische auto thuis even inpluggen. En het gevoel niet afhankelijk te zijn van de Shell of Total was er ook tijdens de kleine testweek al één van een overwinning.
Realistisch
Of de C evolution in tegenstelling tot de C1-E wel een verkoopsucces gaat worden zal alleen de toekomst uitwijzen. Wat BMW met hun nieuwe telg laat zien is dat elektrisch rijden op twee wielen wel degelijk potentieel heeft. Het rijgedrag is goed voor elkaar en wie zich kan open stellen voor een andere rij en geluidsbeleving zal merken dat een elektromotor veel voordelen kent. Momenteel is de actieradius er daar niet één van, maar het is de vraag of de potentiële toekomstige gebruiker meer bereik nodig heeft. Vooral degene die de scooter niet de hele dag nodig heeft en in het bezit is van een stopcontact kan de accu makkelijk bijladen waardoor het een realistisch scenario is om een stuk meer dan 100 km op een dag te rijden met deze nieuwe C. Wie een (buiten de aanschafprijs) goedkoop, onderhoudsvrij, wendbaar en milieuvriendelijk voertuig zoekt voor in een stadse omgeving zal wel eens heel makkelijk bij de C evolution terecht kunnen komen.