Zoeken

Test: BMW C Evolution

Conclusie

7 juli 2014
Inhoudsopgave
Test: BMW C Evolution
Innovatief
Saai en onpraktisch, of juist kicken?
Conclusie
Technische gegevens

BMW 2014 C Evolution

Heeft elektrisch rijden, ook voor motoren en motorscooters, de toekomst? Veel zeggen van wel. Dat de benzine ooit op zal raken is een vast gegeven, een alternatief is dus nodig. Is dat slecht nieuws? Veel zeggen van wel, maar zoals Jay Leno ooit zei: “laat de massa maar in hun elektrische auto of motor naar hun werk pendelen, op die manier blijft er tenminste benzine over voor de petrolheads die in het weekend willen genieten van hun hobby.” En hoewel ondergetekende na het terugbrengen van de elektrische BMW met volle teugen aan het genieten was van zijn zingende Akrapovic op zijn eigen motor met benzinetank is de ervaring dat elektrisch rijden méér is dan behoud van het milieu. Waar het geluid dat hoort bij een verbrandingsmotor wegvalt komt er iets anders voor in de plaats. DBMW 2014 C Evolutione actieradius zal voor velen een groot struikelblok zijn, maar voor anderen is 100 kilometer, helemaal in combinatie met wat extra laadtijd, waarschijnlijk meer dan genoeg. Een week rijden op dat gekke ding wijst in ieder geval uit dat wanneer je niet buiten de stad komt je nog een hele kluif hebt aan het halen van die 100 kilometer.

Los van de voor en nadelen van elektrische mobiliteit heeft BMW met de C evolution zondermeer een maxiscooter van formaat neergezet. Niet alleen als elektrisch aangedreven scooter maakt de BMW indruk, maar ook vergeleken met zijn concurrenten staat de C zijn mannetje. Qua aandrijving zal ook de traditioneel aangedreven concurrentie een hele kluif hebben om de instant beschikbare 72 Nm te evenaren. Boven de 100 km/h zijn de rollen echter omgedraaid en op serieus snelweggebruik heeft de C evolution geen goed antwoord, maar BMW heeft de C Evolution ook doelbewust als scooter voor Urban Mobillity neergezet. Daarnaast is door het grote accupakket de bagageruimte aan de kleine kant. Onder het zadel is ruimte voor een helm en een oplaadkabel en daarmee is het op een klein opbergvakje onder het stuur wel gedaan. De potentiële koper van de nieuwe C evolution zal hoogstwaarschijnlijk niet alleen door plussen en minnen bij deze motorscooter uitkomen. Zowel op als naast de BMW biedt de tweewieler iets anders, iets vernieuwends en iets vooruitstrevends. Voor iedereen die interesse heeft. Probeer het een keer uit, al is het slechts voor die grappige achteruitrijknop.

  • totaal andere rijervaring, max koppel vanaf eerste meter, gebruikskosten
  • actieradius/inzetbaarheid snelweg, weinig ruimte onder zadel, prijs