Zoeken

Eerste rij-indruk: KTM RC390 cupracer

Pretpakket voor junior coureurs

12 juni 2014
Het volgend jaar wordt in samenwerking met Vos Oss in Nederland de RC390 cup georganiseerd, een cup die op internationale circuits in Nederland, België en Duitsland zal worden verreden. Wij namen een voorproefje bij onze Oosterburen, waar de RC390 cupracer dit jaar in de ADAC Junior Cup zijn intrede heeft gedaan.

KTM 2014 RC390 cupracer

Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: KTM

ADAC Junior Cup

KTM 2014 RC390 cupracer

KTM, het eigenzinnige oranje Ready-to-Race merk en de ADAC hebben bij onze Oosterburen de koppen bij elkaar gestoken voor wat betreft de traditionele ADAC Junior Cup, in Duitsland dé standaard raceklasse als springplank voor jong talent. Beide organisatoren waren zich ronduit van hun verantwoording bewust, die een speciaal voor nieuw talent opgezette standaard raceklasse met zich meebrengt: oKTM 2014 RC390 cupracer KTM 2014 RC390 cupracer
Alleen het strikt noodzakelijke is aangepast, waaronder een opvangbak voor de olie en een beschermbeugel van de hendels
KTM 2014 RC390 cupracer
38 pk in combinatie met 138 kilo rijklaar staat op de baan garant voor een smile van oor tot oor
KTM 2014 RC390 cupracer KTM 2014 RC390 cupracer
Dankzij de Akra klinkt de RC390 behoorlijk volwassen en heeft 'ie een sterker middengebied. In het display is de digitale snelheidsmeter afgeplakt, om kids niet af te leiden
m de jeugd goed op weg te helpen werd voor aanvang van het seizoen een vierdaagse training op het in Umbrië gelegen Italiaanse Magione circuit georganiseerd. Hier kregen de 27 deelnemers - waaronder een meid, in de leeftijd tussen de 14 en 21 jaar, het racen met de paplepel ingegeven. Op het leerplan stond theoretisch onderwijs voor wat betreft rijtechniek, kennis van vlaggen en gedrag op de baan, maar natuurlijk ook begeleiding van instructeurs op het 2,507 km lange en technisch listige circuit. De ADAC had daarbij een beroep gedaan op IDM Superbike coureurs Dario Giuseppetti en Michael Ranseder, die de jeugd op Cup en motor voor moesten bereiden.

Wat trouwens geen overbodige luxe is, aangezien de KTM RC390 totaal anders reageert dan de tweetakt Aprilia waarmee de afgelopen jaren de ADAC cup werd geracet. Om de sprong in vermogen ten opzichte van de Aprilia enigszins in de perken te houden is door KTM het vermogen op 38 pk begrensd, wat is simpelweg is gerealiseerd door een aanslag in de gasklep. En dat zijn zes paarden minder dan een straatlegale RC390, wiens 390 cc vloeistofgekoelde vierkleps ééncilinder motorblok goed is voor een topvermogen van 44 pk. Andere verschillen: een fiber racekuip met hogere ruit zonder klippers en verlichting, een éénzits racezadel, een olieopvangbak, iKTM 2014 RC390 cupracerHadden we dit vroeger maar gehad...nstelbare voetsteunen – die omgekeerd schakelen mogelijk maken, hoogwaardige hendels, protectoren op het frame, vork en achterbrug en een compleet instelbaar rijwielgedeelte. Aan het frame en de motor zelf zijn geen aanpassingen gedaan, enkel de gasklep is begrensd en de motor is van een Akrapovic uitlaatsysteem voorzien.

De kosten voor de racer zijn alleszins de overzien, zeker vergeleken met de hoge kosten die met andere raceseries zijn gemoeid. Günter Gahleitner, die bij KTM verantwoordelijk is voor de merkencups, geeft uitkomst: “De KTM RC390 kost met de complete ombouwkit € 6.500, en daar komt als inschrijfgeld voor de 8 wedstrijden nog € 2.500 bovenop. Daarnaast kun je ook als gastrijder deelnemen, dan krijg je vKTM 2014 RC390 cupracerMaar nee, wij moesten het met Lego en Meccano doenan ons een motor ter beschikking en betaal je € 990 per race.”

Dat de ADAC cup in Duitsland als belangrijke standaardklasse wordt gezien waarin jeugdig talent kan worden ontplooid, blijkt ook uit het feit dat de RC390 al dit jaar in de ADAC cup kon worden ingezet, waar de straatlegale uitvoering pas tegen het najaar te verwachten is. Gahleitner legt dit uit: “Voor de gewenste omschakeling van tweetakten naar viertakten had de ADAC bij KTM naar een geschikt productiemodel gevraagd. Bij ons zat de RC390 in de pijplijn, dus hebben we enkele bakens verzet om een vroegtijdige inzet mogelijk te maken. In 2013 werd de ADAC Junior Cup powered by KTM tijdens de Grand Prix op de Sachsenring voorgesteld, en dit jaar is de cup tot leven gekomen.”

RC390 Ready to Race

KTM 2014 RC390 cupracer

Het eerste contact met de RC390 valt voor een echte racefiets verbluffend emm… zeg maar chesterfield uit. In tegenstelling tot de meeste kleine racers, waar je zelfs als kleine volwassen motorrijder een cursus Yoga moete hebben gedaan om je lichaam achter de stroomlijn te kunnen vouwen, is de zit op de RC390 een verademing. Met een druk op de startknop maakt de KTM dankzij het Akrapovic uitlaatsysteem een volwassen geluid, het progressieve gashandvat laat de ééncilinder lekker gretig in toeren klimmen en de zesversnellingsbak moet met een ferme voet worden bediend. AKTM 2014 RC390 cupracer KTM 2014 RC390 cupracer
Protectoren rondom om de schade bij een val binnen de perken te houden
KTM 2014 RC390 cupracer
Behoudens de vering is het rijwielgedeelte volledig standaard
KTM 2014 RC390 cupracer KTM 2014 RC390 cupracer
Qua vering zijn volledig instelbare elementen uit huize WP toegepast. De volledig instelbare remschaakelset maakt omgekeerd schakelen mogelijk
l vanaf de eerste meters vallen twee dingen op: de met 138 kilo extreem lichte KTM stuurt haast zo lichtvoetig als een fiets en daarnaast heeft het Akrapovic uitlaatsysteem het middengebied een stuk sterker gemaakt dan de Duke 390, die over hetzelfde motorblok beschikt. Dankzij het snelgas hoeft bij volgas niet meer het gashandvat te worden overgepakt, wat bij de Duke wel het geval is, en ondanks dat het topvermogen met 6 pk naar 38 pk is teruggeschroefd is de racer op het rechte stuk goed voor een topsnelheid van 180 km/u – wat je als rijder trouwens niet ziet, want de jongens van KTM hebben het display met een ‘Ready to Race’ sticker afgeplakt. Krachtig accelereert de ééncilinder met het ten opzichte van het productiemodel identieke vakwerkframe uit de langzame bochten, enkel een kleine vertraging bij vol op het gas is een kleine smet op het blazoen.

Dat wordt een collega bij het uitkomen van een zeer krappe rechter hairpin fataal: het voorwiel klapt naar binnen, waarna de KTM onvermijdelijk over het asfalt glijdt. Verbouwereerd staat hij op, klopt het stof van z’n overall, pakt de RC390 weer op en brengt ‘m weer rijdend terug naar de pits. Hier wordt de schade opgemaakt: behoudens de beschermbeugel van de rKTM 2014 RC390 cupracerBest lullig, denk je hard te gaan, komt een 18-jarige puber je binnendoor voorbij

emhendel is werkelijk alles nog intact. Tijdens een wedstrijd zou het een kwestie van rechtbuigen en doorrijden zijn, maar omdat hier vandaag foto’s voor de pers worden gemaakt ruilt de KTM monteur de delen in tijdens de lunch tussen de pasta en het dessert vlug om.

Bij de lichtvoetigheid zowel als de rijdynamiek betaalt de afslankkuur van de Oostenrijker zich dik en bubbel uit. Alles wat op het circuit overbodig is, is gedemonteerd, waardoor de RC390 in racetrim slechts 138 kilo op de weegschaal brengt. Een verschil van maar liefst 9 kilo ten opzichte van de met standaard 147 kilo al niet bepaald zware fiets. Alleen al door de demontage van het ABS systeem, dat op de productieversie trouwens gewoon kan worden uitgezet, werd bij de racer 1,2 kilo bespaard. Het verwijderen van ABS heeft trouwens een gedegen reden, zo weet Ernst Bernecker van de ADAC ons te verklaren. “De jeugd moet leren te remmen en zolang er geen raceserie met ABS is, is dit de meest zinvolle voorbereiding,” aldus Ernst. In tegenstelling tot de straatversie is de cup-vKTM 2014 RC390 cupracerHanika was de naam, Karel Hanika. Die zou op dit ding nog menig S1000RR wannabe coureur binnendoor voorbij gaanersie aan de voorkant van een 320 mm remschijf voorzien in plaats van de standaard 300 mm schijf, terwijl bijterige gesinterde remblokken voor een effectieve vertraging moeten zorgen. Staalomvlochten remleidingen hebben zowel voor als achter het drukpunt verbeterd voor een heldere en directe remervaring, waardoor mijn remweg de kortste is.

Tenminste, dat idee had ik tot bij het ingaan van de eerste rechterknik de vliegende Tsjech Karel Hanika me binnendoor dwars aanremmend voorbij gaat. De talentvolle coureur uit Brno, die deze lente nog de kaarsjes op de taart voor z’n 18e verjaardag uitblies, moet de ADAC-jeugd als voorbeeld dienen: als winnaar van de 2013 Red Bull Rookies Cup maakte Hanika dit jaar direct de sprong naar het Red Bull KTM Ajo fabrieksteam in de Moto3. De eerste drie van de ADAC Junior Cup lonkt naast prijzengeld namelijk een uitnodiging voor de schiftingsdagen van de Red Bull Rookies Cup voor het daaropvolgende seizoen.

Lol in het kwadraat

KTM 2014 RC390 cupracer

Met de RC390 heeft KTM vet speelgoed om mee te racen op de markt gebracht. Voor uw razende reporter die de kennismaking met de racer mocht ondergaan is deze trein echter al lang het station gepasseerd – enerzijds omdat de maximum leeftijd voor de ADAC cup al lang is bereikt en anderzijds omdat de mogelijke snelheid daarvoor nooit toereikend zou zijn geweest. Toch hebben we met de Cup-390’er waanzinnig veel lol gehad, zKTM 2014 RC390 cupracerSuper ding, en het mooie is, volgend jaar kunnen zelfs wij meedoen met de Nederlandse RC390 Cupoals ‘ie heerlijk op de baan tot het uiterste te persen is. Het is altijd weer een verademing om te ervaren dat er daadwerkelijk nog motoren zijn die door ons gewone stervelingen tot op de grens te rijden zijn in plaats van andersom. Kijk alleen al naar de tijd dat het gas vol open staat en de manier waarop vol op het gas wordt gegaan.

Voor diegenen die zich te oud vinden voor een junior cup, of niet perse regelmatig willen racen maar de pret ervan niet willen missen, heeft KTM een interessant alternatief: De Oostenrijkers laten namelijk hun grote ‘Ready to Race’ hart zien door voor het echte racegevoel nagenoeg alle ombouwdelen in haar eigen Powerparts catalogus aan te bieden. Is het alleen nog wachten op het straatmodel van de RC390…

RC390 Cup

KTM 2014 RC390 cupracer

Sinds 1993 wordt in Duitsland de ADAC Cup verreden, een standaard raceklasse voor jongeren tussen de 14 en 21 jaar. Het heeft bij onze Oosterburen grote namen als Steve Jenkner, Christian Kellner en voormalig wereldkampioen Jörg Kellner voortgebracht, maar ook de Zwitser Thomas Lüthi begon zijn carrière in de ADAC Cup. In het verleden werd de ADAC cup met tweetakten verreden, maar dit jaar is met KTM de overstap naar de viertakten gemaakt. De RC390 cupracer is op 38 pk begrensd en verzegeld, met uitzondering van andere veerelementen die volledig instelbaar zijn is het rijwielgedeelte identiek aan de straatversie. Gereden wordt met Metzeler M7 straatbanden, met dure slicks of regenbanden wordt niet geracet.

In navolging van de Duitse ADAC Cup wordt het volgend jaar in Nederland met de RC390 Cup gestart, een cup die over tien tot twaalf wedstrijden zal worden verreden over circuits in Nederland, België en Duitsland als het TT circuit van Assen, Oschersleben, Hockenheim, Mettet, Francorchamps en Zolder. In tegenstelling tot de ADAC Cup kent de RC390 Cup geen maximum leeftijd en is de minimum leeftijd op 12 jaar gezet. De RC390 Cup is het resultaat van een samenwerking tussen KTM Nederland en Vos Oss. Zesvoudig ONK kampioen Arie Vos zal daarbij de begeleiding van de jonge talenten voor zijn rekening gaan nemen. De Nederlandse importeur verwacht de prijs van een RC390 cupracer onder de € 8.000 te kunnen houden.

Technische gegevens

KTM 2014 RC390 cupracer

Merk/Model     KTM RC 390 Cupracer
 Motor    
 Type   ééncilinder
 Koelsysteem   vloeistofkoeling
 Cilinderinhoud   375 cc
 Boring x slag   89 x 60 mm
 Compr. verh.   12,9:1
 Klepaandrijving   DOHC, 4 kleppen per cilinder 
 Ontsteking   digitaal
 Starter   elektrisch
 Benzinetoevoer   benzineinjectie
 Smering   drukcirculatiesmering met 1 rotorpomp
 Vermogen   38 pk @ 9.500 tpm
 Koppel   35 Nm @ 7.250 tpm
 Transmissie  
 Aantal versnellingen   6, constant mesh 
 Finale reductie   o-ring ketting 
 Koppeling   Nat, meervoudig platen, kabel bediend 
 Chassis  
 Frame   Stalen buisframe
 Wielbasis   1.340 mm +/- 15 mm
 Balhoofdhoek   23,5°
 Naloop   88 mm
 Vering voor   WP 43 mm upside down, volledig instelbaar
 Vering achter   WP monoshock, volledig instelbaar
 Veerweg voor   125 mm
 Veerweg achter   150 mm
 Voorrem   enkele schijf 320 mm, Bybre 4 zuiger remklauw
 Achterrem   enkele schijf 230 mm, Bybre 1-zuiger remklauw
 Voorband   110/70 ZR 17"
 Achterband   150/60 ZR 17"
 Afmetingen  
 Lengte   n.b.
 Breedte   n.b.
 Hoogte   n.b.
 Zadelhoogte   820 mm
 Gewicht   138 kg zonder benzine
 Tankinhoud   10 liter
 Reserve   n.b.
 Gegevens  
 Klein rijbewijs   n.v.t.
 Garantie   2 jaar
 Adviesprijs NL   n.n.b.
 Adviesprijs BE  
 Importeur NL   KTM Nederland
www.ktm.nl