Zoeken

Test: Triumph Daytona 675R vs Street Triple R

Goed begin... is het halve werk

13 mei 2013
Inhoudsopgave
Test: Triumph Daytona 675R vs Street Triple R
Goed begin... is het halve werk
Snel weg op de snelweg
Polderen
Conclusie
Technische gegevens

Triumph Daytona 675R vs Street Triple_R

De dag begint al goed wanneer Ed belt dat hij (weer eens) met zijn aftandse – pardon: karáktervolle – Moto Morini Corsaro is gestrand. Deze keer staat hij om hulp te roepen aan de A9, op enkele kilometers verwijderd van het kantoor van Triumph Benelux. Het geeft mij meteen wat tijd om onder het genot van een bak koffie na te denken over de positie van de Britten in de motormarkt. In het Triumph hoofdkantoor te Hinckley moet een stel eigenwijze doorzetters zitten. Ik had dolgraag de vergaderingen bijgewoond waarin werd besloten om Triumph Daytona 675R vs Street Triple_Rtot de aanval over te gaan in twee populaire segmenten waar tot enkele jaren geleden de Japanners nog keihard domineerden. In korte tijd hebben de Triumph Street Triple en de Daytona een ijzersterke reputatie opgebouwd in de middelgewicht naked en supersportklasse. Om tegen een gedrilde Oosterse armada in het geweer te komen als relatief klein fabrikantje met wel een mooie historie, maar op bedrijfsbestuurlijk niveau toch een wat minder gelukkig verleden, tja, daarvoor heb je een paar serieuze harige ballen nodig.

Aangezien Ed nog zwetend zijn Italiaanse raspaardje over de vluchtstrook aan het duwen is, besluit ik een rondje te lopen om de twee hoofdfiguren uit dit verhaal. In één oogopslag wordt duidelijk dat Triumph geen genoegen heeft genomen met een ‘cosmetische update’. De Daytona is nagelnieuw voor 2013. Voor de precieze veranderingen aan de motorfiets verwijs ik je naar het artikel dat we schreven naar aanleiding van de persintroductie van de Daytona (R).

De Street Triple is ook flink aangepast, maar het blok is ongewijzigd ten opzichte van het 2012-model. Nieuw zijn wel de gasklephuizen en de injectiemappings. De eerste versnelling is wat langer dan van de voorganger, maar hiermee houdt het op. Het blok van de Daytona ziet er op het eerste oog hetzelfde uit als dat van de Street Triple, maar intern is het andere koek. Boring en slag zijn bijvoorbeeld anders, er wordt gebruik gemaakt van titanium inlaatkleppen, er zijn wijzigingen aangebracht in het koelcircuit en versnellingsbak en ga maar door. Triumph Daytona 675R Triumph Street Triple R
Triumph Daytona 675R Triumph Street Triple R
Triumph Daytona 675R Triumph Street Triple R
Bij de Daytona 675R springt de kroonplaat er bovenuit, de Street Triple R is van hendels uit het accessoirepakket voorzien. De koppeling van de Daytona gaat trouwens superlicht, dankzij de Slipper-Assist Clutch
Door deze ingrepen draait de Daytona meer toeren dan zijn naakte broertje en levert hij ook meer vermogen (128 pk versus 106 pk). Ten opzichte van zijn voorganger wint de Daytona drie pk en twee Newtonmeter aan koppel. Misschien niet veel, maar het is genoeg om met de nieuwe MV Agusta en Ninja ZX-6R 636 mee te komen.

Geen copy-paste

Wat de twee modellen delen is het grotendeels nieuwe frame. De zijbalken zijn overgenomen van de voorganger, maar al het andere is nieuw, evenals het aluminium subframe (voorheen van staal) en de achterbrug. De Street Triple heeft een andere achterbrug dan de Daytona, wat weer een vingerwijzing is voor hoe goed er nagedacht is over het verschillende (dagelijkse) gebruik van deze twee machines met misschien wel overeenkomstige delen, maar toch heel verschillende karakters. De makkelijkste weg was geweest om dezelfde achterbrug te gebruiken. Maar als je zó redeneert, dan bereik je nooit de top. Dit moeten ze ook bij Triumph hebben gedacht in de ontwerpfase. Goed zijn in uiterst concurrerende marktsegmenten is eenvoudigweg niet goed genoeg. Je moet perfectie benaderen om een plekje te veroveren. Nu heeft Triumph dit met de vorige Street en Daytona al voor elkaar weten te boksen, Triumph Street Triple R
Wat een feestbeest voor op straat. En 't ziet er ook nog eens verdomd goed uit in deze matgrijs/rode kleurstelling
Triumph Street Triple R Triumph Daytona 675R
De Street klinkt dankzij de Arrow accessoire-pijp zeker niet verkeerd, maar de Daytona doet daar met z'n standaard uitlaat nog een schepje bovenop
Triumph Daytona 675R
Nog zo'n superding maar em... weet je zeker dat Zandvoort of Assen niet beschikbaar is?
maar om on top of the game te blijven zijn de nieuwe 2013-fietsen geen jaar te vroeg. Denk aan nieuwe concurrenten in de vorm van de MV Agusta driecilinders en wellicht volgend jaar nieuw driecilinder Yamaha-geweld, om nog maar niet te spreken van de huidige Japanse viercilinders, waarvan vooral de nieuwe Kawasaki Z800 een zeer geduchte tegenstander is.

Optisch valt vooral op dat uitlaat onder het kontje (Daytona) en de twee zijdelingse dempers (Street Triple) zijn vervangen voor korte eenzijdige uitlaten onder het blok. Dit indachtig de veelgehoorde kreten ‘massacentralisatie’ en gewicht plaatsen dicht bij het massazwaartepunt van de motor, voor een beter stuurgedrag. Goed, genoeg over hoe de motoren eruit zien en of dat mooi is of niet. Bekijk dat zelf maar op de foto’s. Tijd voor het antwoord op quizvraag 1: zijn deze twee rakkers écht zo hysterisch goed als de internationale pers ons wil doen geloven?

Ed is inmiddels gearriveerd, zweet sijpelend van zijn voorhoofd, en na nog een bak koffie en het gebruikelijke geouwehoer van de beste man (“De enige reden waarom ik lid ben van de ANWB is dat ik die *#$!Morini nog steeds heb!”) , besluiten we om vanuit Alkmaar over de afsluitdijk richting Friesland te gaan. Ik start op de Daytona R en kijk verlekkerd naar de blauwe bovenkanten van de Öhlins NIX30 (niet niks…) voorvork en de frisse, mooi ontworpen balhoofdplaat. In mijn blikveld een duidelijke analoge toerenteller, een lcd-schermpje met snelheid, versnellingsindicator, gemiddeld benzineverbruik, triptellers, (te kleine) tijdsaanduiding, benzineniveau, schakellichten en koelwatertemperatuur. Ik rommel wat met de knopjes en ontdek dat optionele bandenspanningssensoren zijn gemonteerd. Met een druk op de knop kan ik zo de voor- en achterbandspanning controleren. Een topuitvinding die wat mij betreft verplicht wordt op alle nieuwe motoren voor 2014. Geen zwarte vingers meer en een welkom einde aan het gepriegel meer met (lekkende) bandenspanningsmeters op tochtige parkeerplaatsen. De Street Triple heeft hetzelfde instrumentenpaneel als de Daytona, alleen zit er een superbikestuur voor in plaats van clip-ons eronder.

Triumph Daytona 675R vs Street Triple_R Valt niet mee als je er een paar jaar tussenuit bent geweest. Leg nog eens één keer uit, wat is nou precies het verschil tussen die twee?