Test: Triumph Daytona 675R vs Street Triple R
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Triumph Daytona 675R vs Street Triple R |
Goed begin... is het halve werk |
Snel weg op de snelweg |
Polderen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Aangezien het hier een straattest en geen circuittest betreft, beoordeel ik de motoren op straatgebruik. Het antwoord op vraag één uit de intro van dit artikel - zijn de lyrische testen uit de binnen- en buitenlandse motorbladen (inclusief die van Motorfreaks-redacteuren Vincent en Ed naar aanleiding van de introducties van de Daytona 675R en Street Triple R) terecht? – luidt dan: ja en nee.Ja, omdat bij beide motoren alle onderdelen samenwerken en zo een ongelofelijk harmonieus geheel vormen. Zowel bij hoge als bij lage snelheden volgt het chassis accuraat, fijngevoelig en soepel wat het klasse motorblok verlangt.
Beide motorblokken zijn juweeltjes, waarbij de Daytona sterker is en een wat hoogtoeriger karakter heeft en daardoor meer geschikt is voor het snelle werk op straat en circuit, en de Street Triple als het ware floreert op alle snelheden onder de 120 km/uur. Hetzelfde geldt voor rijpositie en veringkarakteristiek: de Street doet zijn naam eer aan door op straat uit te blinken. De Daytona is niet veel slechter, maar voelt zich beter thuis op hoge(re) snelheden.
Zijn de motoren perfect? Nee, maar ze komen er wel dichtbij. Op de Daytona stoorde ik me aan de quickshifter die niet consistent schakelde, bij de Street aan de (te) lange eerste versnelling. En bij beide fietsen aan toch wel wat aanwezige lastwisselreacties van gas dicht naar kleine gasopeningen. Op de Daytona zit geen traction control. Geen schande, maar voor meer dan vijftien mille had dit toch wel gemogen. Kijk naar de Ninja ZX-6R, het kán wel voor dit geld. Hoewel, die heeft weer geen vette Öhlins vering rondom. Maar goed, het geeft Triumph nog ruimte voor de toekomst om te verbeteren…
Het antwoord op vraag twee – welke motorfiets biedt het meeste waar voor zijn geld? – luidt zonder twijfel: de Street Triple R. Voor € 9.790 / € 10.390 (ABS) heb je op straat minimaal evenveel lol als op de Daytona 675 R, die met een prijskaartje van € 15.290 (ABS) zo’n 58 procent van een Kia Picanto duurder is. Ondanks dat de Street Triple het dure Öhlins-werk ontbeert, merk je daar op straat niets van. De instelbare KYB-vering presteert gewoon erg goed. Dat de Street Triple wat minder vol gehangen is met carbon onderdelen en geen Brembo monoblocs en Brembo remcilinder heeft, ach, daar is goed overheen te komen. Wanneer je het stuur in je knuisten hebt ben je dit zó vergeten. Je krijgt gewoon heel veel motor voor een beschaafd bedrag!
- karakter motorblok, homogeniteit chassis, soepele vering, kwaliteit van de afwerking
- (te) lange eerste versnelling, koppelingskabel in het zicht, lichte lastwisselreacties
Daytona 675 R
- karakter motorblok, homogeniteit chassis, Öhlins-materiaal voor en achter, mooi carbonwerk, kwaliteit van de afwerking
- geen traction control, niet helemaal consistente quickshifter, lichte lastwisselreacties, schetsplaten niet optimaal voor sportlaarzen