Zoeken

Test: MV Agusta Brutale RR

Conclusie

27 augustus 2013
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta Brutale RR
Beestachtig (mooi)
Koppelbeest
Alledaagse omvang
Alle remmen los
Conclusie
Technische gegevens

MV Agusta Brutale RR 2013

Na enkele enerverende ritten op de Brutale 1090RR, variërend van boerenlandweggetjes en stadsverkeer tot snelweg, probeer ik me voor te stellen hoe ik deze motor zou beoordelen als ik net zélf ruim twintig mille zou hebben afgetikt bij de dealer. Het antwoord is het resultaat van een mixed bag of emotions. HMV Agusta Brutale RR 2013et design is schitterend, het oog voor detail uitmuntend. Het motorblok is een juweel en het rijwielgedeelte vrijwel onberispelijk. Dit, aangevuld met een goed werkend traction control-systeem en instelbaar ABS, maakt de Brutale tot een heerlijke fiets om sportief mee te knallen. Er zullen maar weinigen je kunnen bijhouden wanneer je bij dit paardje de teugels laat vieren.

Toch knaagt er iets. Dat 'iets' concentreert zich met name op de mijns inziens gebrekkige cockpit, spiegels en bedieningselementen aan het stuur. Dit is als het ware het visitekaartje van de motor naar jou als rijder. En dit vind ik niet goed genoeg doordacht en uitgevoerd. Zeker gezien de prijskaart van deze motorfiets. 

Al met al is de Brutale 1090RR een exclusieve Italiaanse volbloed. Bloedmooi, maar met wat nukken. Als je over de genoemde tekortkomingen heen kunt komen, dan heb je in ieder geval een oogverblindend raspaard in je garage staan, dat garant staat voor explosief rijplezier.

Kleuren: Pastel red/Silver, Metallic gold/Pearl white en Metallic blue/Pearl white.

  • design, beestachtig blok, comfortabele vering, topremmen, instelbaar TC en ABS
  • cockpit, manuele choke, spiegels, zadel (lange ritten), protectie swingarm