Zoeken

Test: Honda SH125i

Stop-Start

4 januari 2013
Inhoudsopgave
Test: Honda SH125i
Project X
Enhanced Smart Power
Stop-Start
Conclusie
Technische gegevens

Honda SH125i 2013

Om nog meer brandstof te besparen, zijn de twee nieuwe SH-modellen uitgerust met een automatisch stop-start-systeem, dat de motor uitschakelt wanneer je niet rijdt, en weer start zodra je gas geeft. Dat heeft twee voordelen: het eerste voordeel ligt voor de hand. Het kost brandstof om een motor te laten lopen. Wanneer die motor een tijdje niet gebruikt, bijvoorbeeld omdat je voor een stoplicht staat, kun je brandstof besparen en nodeloze emissies van schadelijke uitlaatgassen beperken als je hem uit zet. Daarbij blijft het echter niet. Motoren, die op deellast lopen, verbranden het mengsel praktisch volledig. Bij stationairloop gaat er echter zo weinig mengsel de motor in, dat die het moeilijker vindt om al het mengsel aan te steken. Om de brandbaarheid van het mengsel te verbeteren, wordt daarom iets meer benzine aan de lucht toegevoegd. Bij stationairloop krijgen motoren dus een iets rijker mengsel en stoten zij meer onverbrande koolwaterstoffen en koolmonoxide uit dan tijdens het rijden. Er is dus veel voor te zeggen om dat niet te doen, Honda SH125i 2013 Honda SH125i 2013
Ruimte genoeg om te zitten. De handgrepen zijn fraai in de bagagedrager verwerkt
Honda SH125i 2013
Oh ho ho You better Stop... Stop... before you go and...
Honda SH125i 2013 Honda SH125i 2013
Het zadel is met een schakelaar open te klappen. Geen combined remsysteem meer, maar gewoon ABS. De linker remhendel bedient dus alleen nog maar de achterrem
zeker omdat het helemaal niet nodig is. Je kunt de motor gewoon uitzetten met een stop-start-systeem. Nu heeft dat wel gevolgen voor de constructie van de motor. De conventionele startmotor zou te snel verslijten wanneer je ineens veel vaker opnieuw moet starten. Nu is het bekend dat je - met de juiste wikkelingen en elektrische schakelingen - een koolborstelloze dynamo als elektromotor kunt gebruiken. Dit soort dynamo/elektromotoren is door het ontbreken van slepende en dus slijtende koolborstels duurzamer dan "gewone" startmotoren. Veel hybride voertuigen gebruiken daarom een dynamo als startmotor. En dat doet Honda dus ook bij deze scooters. Met een schakelaar op het stuur is het stop-startsysteem overigens te omzeilen, als je er geen prijs op stelt.

Underbone

Er is zoveel aandacht aan het motorblok besteed, dat je bijna zou vergeten dat Honda ook het rijwielgedeelte behoorlijk onder handen heeft genomen. Het stalen “underbone” buizenframe is opnieuw vormgegeven met het oog op ruimtebesparende constructies. Een aantal plaatstalen delen zijn daarvoor vervangen door veel smallere buizen. De ruimtebesparing zie je terug in de hele scooter. Zo is het expansievat voor de koelvloeistof onder de vloerplaat tegen het frame geplaatst. De benzinetank zit achterin frame, onder het zadel, waar desondanks meer bagageruimte te vinden is dan bij het vorige model: er is nu meer dan genoeg plaats voor een integraalhelm. Het zadel zelf biedt ruimte aan een rijder en passagier, waarbij de meeste rijders dankzij een middelmatige zithoogte van 799 mm en de smalle bouw goed bij het asfalt zullen kunnen. De treeplanken zijn niet heel groot, maar groot genoeg voor mijn maat 45. Het zadel is stevig, maar je kunt het er zomaar anderhalf uur op volhouden zonder zadelpijn. Het stuur ligt lekker binnen bereik, wel staan de spiegels op ietwat korte stelen, zodat het voor breedgeschouderde types een beetje lastig is om echt goed te zien wat er achter hen gebeurt. Honda SH125i 2013Minpuntje is dat het dashboard met een integraalhelm op alleen te zien is door het hoofd echt naar voren te knikken. Verder is het dashboard wel mooi volledig, met een brandstofmeter en een koelvloeistoftemperatuurmeter boven de grote, analoge snelheidsmeter. De passagier zit op de SH ook best goed, 15-jarige dochterlief had niets te klagen. De voetsteunen voor de passagier klappen weg in de kuip en sluiten dan aan op het design. Ook de duohandgrepen zijn geïntegreerd in het design van de standaard aanwezige bagagedrager, die aan de onderzijde over vier pinnen beschikt om bagage spinnen aan vast te haken. Verder zijn de SH- modellen uitgerust met zowel een zijstandaard als een middenbok.

ABS standaard

De SH-modellen worden aan de voorzijde afgeweerd via een conventionele, hydraulisch gedempte voorvork met een veerweg van 89 mm. Aan de achterzijde wordt de dubbelzijdige, aluminium swingarm afgeveerd met stereo-veerelementen, waarvan de veervoorspanning in vijf standen instelbaar is. De scooter staat verder op nieuw ontworpen, lichtmetalen 16-inch velgen, waarop aan de voorzijde een 100/80-16-band ligt en aan de achterzijde een 120/80-16 band. De reden voor die relatief grote wielmaat is dat grote wielen meer afrolcomfort geven dan kleine banden, omdat ze gemakkelijker over oneffenheden heen rollen en minder abrupt op hobbels reageren. Bovendien bieden ze door de grotere inertie meer stabiliteit. Desondanks voelt de scooter solo rijdend nogal stug, hij lijkt vrij kort afgeveerd te zijn. Je voelt daardoor goed wat er onder de wielen gebeurt, maar op klinkerwegen voelt het allemaal wel een beetje stuiterig. Honda SH125i 2013Krijg dat deuntje van Sam Brown maar niet uit m'n kopDat compromis is nodig om ook met duopassagier nog redelijk goed te voldoen. Dan is de scooter wat soepeler, maar nog altijd niet te slap geveerd. Goed gekozen dus, temer daar de SH125i lekker stabiel aanvoelt. Hij gaat mooi rechtuit – ook op topsnelheid, die met een beetje rugwind 110 km/uur bedraagt. Maar in elk geval laat hij zich niet snel van de wijs brengen, ook niet door sporen in het asfalt. In de stad is het een wonder van wendbaarheid. Hij zig-zagt als een volleerde slalomskiër om obstakels en geparkeerde auto’s heen. Keren op de weg kost hoegenaamd geen moeite en ook als je op het laatste moment nog besluit om een zijweg in te slaan laat hij zich bliksemsnel omgooien. Verder is het uitermate prettig dat hij zo goed remt. De voorrem is lekker fel, zonder al te agressief te zijn. De achterrem doet goed mee, je kunt hem goed doseren en ook blokkeren als je wilt. Wat dat betreft merk je wel dat er wat aan is veranderd. In het voorwiel bevindt zich in vast gemonteerde, 240 mm remschijf, die via een hydraulisch bediende tweezuigerremklauw wordt afgeremd. Een enkelzuigerremklauw vertraagt de achterste remschijf, die exact even groot is. Nieuw is echter dat de SH125i en SH150i nu standaard zijn voorzien van een remsysteem met ABS, waardoor CBS niet meer nodig is. De linkerrem bedient dus alleen de achterrem!

Honda SH125i 2013