Zoeken

Test: Honda SH125i

Conclusie

4 januari 2013
Inhoudsopgave
Test: Honda SH125i
Project X
Enhanced Smart Power
Stop-Start
Conclusie
Technische gegevens

Honda SH125i 2013

Natuurlijk is de grote vraag, of het motorblok ook echt zo zuinig is als Honda opgeeft. In theorie is de 125 cc motor 25% zuiniger geworden. Deze verbruikt volgens opgave net iets meer dan 2 liter per 100 km. De 150cc-versie is 17% zuiniger dan voorheen. Deze haalt in WMTC testen 43,8 km per liter. Beide modellen halen dus een actieradius van meer dan 300 km uit de 7,5 litertank. In de praktijk blijkt de SH125i daar niet helemaal in de buurt te komen, al moeten we daaraan toevoegen dat de omstandigheden verre van ideaal waren. Een kletsnat wegdek, temperaturen van net 3 graden boven nul en een stevige wind zorgen dan toch wel voor een extra belasting van de scooter, Honda SH125i 2013waarmee we een gevarieerde rit aflegden dwars door de binnenstad van Nijmegen, over de dijken van de Ooijpolder, via Berg en Dal en de zevenheuvelenweg naar Groesbeek, Bredeweg, Milsbeek, Gennep en vervolgens over de snelweg terug naar Nijmegen. Bij elkaar 88 km, waarop de SH125i 2,7 liter benzine nodig had. Dat is 1: 33,6 en dat is onder deze omstandigheden en met toch 30 km vol gas best netjes. Onder betere weersomstandigheden – en met minder snelweg - moet dat zeker nog een flink stuk omlaag kunnen.

Verder kun je zeggen dat de SH wondermooi loopt. Hij start bijna fluisterstil, ronkt rustig onder je weg en als je vol gas optrekt, vliegt hij in een mum van tijd naar de 60 km/uur. Ook 80 km/uur is zo bereikt, daarboven is de puf er toch wel uit. Uiteindelijk loopt de scooter bij wind tegen naar 102 km/uur, wind mee is de 110 wel haalbaar. Verder valt op dat de scooter zijdezacht op het gas reageert. Logisch, want kanonskracht zit er in zo’n 125 natuurlijk niet in. Maar het is een lekker ding om vlot en soepel mee door de stad te tuffen. Waarbij het stop-startsysteem geenszins hinderlijk werkt. Hij slaat niet onmiddellijk af als je stilstaat, maar pas als je een dikke seconde stationair draait. Geef je gas, dan slaat hij direct aan en gaat er vlot vandoor. Wellicht ben je dan een fractie minder snel van de plek dan bij een scooter waarvan de motor nog loopt, maar meer dan een halve seconde zal het niet schelen. En je krijgt er wel iets voor terug, behalve de wetenschap dat je de wereld redt - of de ondergang tenminste vertraagt: je houdt dankzij het lage brandstofverbruik meer geld over voor andere dingen. Dat maakt de SH tot een zeer aantrekkelijk vervoermiddel, zeker omdat de prijzen ook behoorlijk scherp zijn: de SH125i kost in België € 3250,-, in Nederland € 3299,-. De SH150i is 100 euro duurder.

  • Zeer betaalbaar, zuinig, loopt trillingsvrij, soepele gasreactie, goed zadel, zeer wendbaar
  • Vering solo een beetje stug, weinig windbescherming, topsnelheid te laag voor snelweggebruik