Zoeken

Test: Honda SH125i

Project X

4 januari 2013
Inhoudsopgave
Test: Honda SH125i
Project X
Enhanced Smart Power
Stop-Start
Conclusie
Technische gegevens

 Honda SH125i_2013_MG_9292

De SH125i bestaat al sinds 1984, maar is voor 2013 totaal vernieuwd. Het focus lag daarbij op een sterke beperking van de uitlaatgas-emissies en het brandstofverbruik. En niet alleen vanwege het bekende broeikaseffect, maar ook omdat de brandstof- en onderhoudskosten erg belangrijk zijn voor de doelgroep van deze scooters, bestaande uit jongelingen en working class hero’s... Die worden voortaan verleid met een nieuw uiterlijk van de SH, die gelukkig nog altijd beschikt over een lage instap. Boven in de stuurkap is een multi-reflectorkoplamp geplaatst, waarin het SH logo subtiel in het kapje over de halogeenlamp is geplaatst. Honda SH125i 2013Op deze manier is de koplamp ver verwijderd van de stadslichten geplaats, waardoor het frontaal oppervlak van de scooter groter lijkt. Dat verbetert de zichtbaarheid in het verkeer. De dubbele stadslichten zijn om dezelfde reden groot, langwerpig, en uit het hart van de scooter geplaatst. Samen met de iets lager geplaatste knipperlichten vormen ze zo het typische, X-vormige gezicht, dat alle moderne Honda's hebben.

Vanuit het zadel heeft de SH-rijder zicht op een eenvoudig, maar compleet dashboard. De grote, analoge snelheidsmeter wordt omgeven door diverse metertjes en lampjes. Metertjes zijn er voor de brandstofvoorraad en de koelvloeistoftemperatuur, lampjes onder meer voor het start-stop-systeem, voor het service-interval en voor het ABS-systeem. Verder is er een digitaal display dat de tijd en de kilometerstand of een van beide tripstanden kan weergeven. In het shutboard is verder een bagagevakje opgenomen voor kleine attributen, terwijl er tevens een bagageoog is gemonteerd, waaraan tassen kunnen worden vastgezet wanneer ze tussen de benen op de treeplank worden geplaatst. Het contactslot zit nog altijd op kniehoogte, wat ik persoonlijk wel wat link vindt. Ik ken iemand die een contactsleutel operatief van onder zijn knieschijf heeft laten verwijderen na een aanrijding. Vandaar. Wel goed is dat het contactslot met een schuifje kan worden afgedekt, zodat niemand ermee kan klooien. Dat schuifje krijg je alleen open met de achterkant van de contactsleutel, waaraan een soort asymmetrische inbussleutel zit. Naast het contactslot zit de knop voor het openen van het zadel, waaronder een bagagevak zit. De knop doet het alleen bij een bepaalde stand van de contactsleutel.