Zoeken

Introductie Kawasaki Z1000SX

De tweede ronde, de tweede ronde...

1 oktober 2013
Inhoudsopgave
Introductie Kawasaki Z1000SX
Deja vu met paraplu
De tweede ronde, de tweede ronde...
Nieuw Oostenrijks Peil
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki Z1000SX 2014De groene gifkikker. En waar voelen kikkers zich het beste thuis? Juist...De zachte regen heeft inmiddels plaats gemaakt voor een plensbui eerste klas, maar los van onderkoelingsverschijnselen die zich in handen en bovenlijf beginnen te openbaren is het best goed vertoeven op deze Z1000SX. De zithouding is comfortabel sportief, de voetsteunen zijn sportief geplaatst en bovendien –om trillingen in te perken tot een niveau dat Kawasaki acceptabel acht– in rubbers gemonteerd en achter de schetsplaat van gewichtjes voorzien, terwijl de op de kroonplaat gemonteerde hoge clipons de houding van het bovenlijf juist erg comfortabel maakt. De scherp uitgesneden kuipruit is handig in hoogte te verstellen, waarbij je kunt kiezen tussen goed uit de wind, maar wel met herrie rond je kop of met je kop in de wind, maar wel heerlijk stil in je helm. Na even de hoge stand te hebben geprobeerd werd het scherm al snel in de lage stand gezet.

Behoudens het slechte weer hadden we eigenlijk niets te klagen op de Z1000SX, de houding is zoals gezegd comfortabel sportief en het zadel is niet alleen lekker ruim – waardoor je heerlijk je gewicht naar voren of naar achteren kunt verplaatsen, maar bovendien voorzien van het juiste foam waardoor je niet snel last van een protesterend achterwerk zult krijgen. De bediening van het display kan enerzijds via onhandige knopjes op het display zelf, maar tevens via handige bediening op het stuur, waardoor je tijdens het rijden niet alleen door het info-menu kunt scrollen, maar bovendien ook de setting van tKawasaki Z1000SX 2014 Kawasaki Z1000SX 2014
De voorvork is nu volledig instelbaar, bij de achtershock is een los reservoir aangebracht om eenvoudig de veervoorspanning aan te kunnen passen.  
Kawasaki Z1000SX 2014
Kom maar op met die flauwe grappen: het is groen en het... 
Kawasaki Z1000SX 2014 Kawasaki Z1000SX 2014
Aan remmelarij geen gebrek: Nissin radiale rempomp met Tokico radiaal gemonteerde Monoblocs. Alsof je met beleid een anker uitgooit
ractiecontrole en rijmodus kunt aanpassen, maar daarover later meer. Het digitale display is best uitgebreid, naast de gebruikelijke informatie kan ook het actuele en gemiddeld verbruik worden uitgelezen, wat bij ons 7,3 liter op 100 kilometer (1:13,7) was.

Waar voor wat betreft het ontwerp Kawasaki slechts minimale aanpassingen heeft doorgevoerd, is het onderhuids een heel ander verhaal. Om te beginnen bij het motorblok, dat weliswaar nog dezelfde cilinderinhoud van 1.043 cc heeft, maar nu over een gemodificeerd in- en uitlaattraject beschikt en daardoor een stuk frisser moet kunnen ademhalen. Zo hebben de inlaatkelken nu dezelfde (lange) lengte gekregen in plaats van de twee lange en twee korte kelken van het huidige model en is de lift en openingsduur van de inlaatklep aangepast van 8,8 mm lift naar 8,5 mm en 276° naar 270° opening. Ook de airbox zelf is aangepast met twee extra passages die door middel van een klep open of dicht kunnen worden gezet, om de motor bij lage toeren stiller en bij hoge toeren juist agressiever te maken. Ook het uitlaatsysteem is aangepast met nu grotere verbindingspijpen tussen de onderlinge uitlaatbochten, aangepaste dempers en een uitlaatklep die nu het veld heeft moeten ruimen om de fiets over het hele toerengebied sterker te maken.

Kawasaki Z1000SX 2014
Oostenrijk, dáár kun je mooi rijden, je ziet geen kip op de weg. Snap ik best...

Daarnaast is de ECU aangepast en heeft Kawasaki nu voor het eerst haar welbekende tractiecontrole en rijmodi toegepast. Te kiezen valt uit twee verschillende rijmodi, F voor het volle vermogen van 142 pk en L voor de lagere vermogensafgifte en de mildere gasrespons. In dat laatste geval is de motor onderin nog net zo sterk, maar is bovenin het piekvermogen tot 70% beperkt, iets waar onze Franse vrienden dus totaal niets van zullen merken. De tractiecontrole, door Kawasaki tot KTRC gedoopt, is in drie standen in te stellen en daarnaast ook nog eens uitschakelbaar, hoewel we daartoe eigenlijk geen reden zien, maar dat leggen we zometeen uit. TKawasaki Z1000SX 2014ijdens de zwaar verregende eerste dag bleek stand 3 afdoende om mét levensbehoud op het soms best gladde asfalt het gas vroeg open te kunnen gooien, een gemene stap opzij werd door de elektronica in de kiem gesmoord nog voordat de schrikreactie mijn zenuwstelsel had bereikt. En dat was met de rijmodus in stand F, in de beduidend vriendelijkere stand L lukte het geeneens meer om de motor weg te laten breken.

In tegenstelling tot stand drie wordt in stand 1 en 2 een zekere mate van wielspin toegestaan, waardoor de prioriteit op maximale acceleratie ligt. Aan de hand van een waslijst aan parameters wordt elke 5 milliseconden gemeten wat de motor doet en wat ‘ie theoretisch zou moeten doen, min of meer hetzelfde als men bij Ducati en MV Agusta doet, en dat is te merken. Net als die twee Italianen staat ook deze Kawasaki toe om met tractiecontrole in stand 1 of 2 perfecte wheelies te maken, zolang deze maar niet al te wild worden ingezet. Het voorwiel met de koppeling in de lucht zetten werd snel de kop in gedrukt, terwijl bij een wheelie in tweede versnelling op het gas uiteindelijk pas het naderende bordje bebouwde kom een einde aan die pret maakte.

Kawasaki Z1000SX 2014