Zoeken

Introductie Kawasaki Z1000SX

Conclusie

1 oktober 2013
Inhoudsopgave
Introductie Kawasaki Z1000SX
Deja vu met paraplu
De tweede ronde, de tweede ronde...
Nieuw Oostenrijks Peil
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki Z1000SX 2014

Na in twee dagen tijd onder de meest uiteenlopende omstandigheden meer dan 300 kilometer met de 2014 Z1000SX te hebben afgelegd ben ik er nog steeds niet uit. Kawasaki’s troef in het toursportieve segment is zondermeer een geweldige fiets die ik mijn beste vriend zou kunnen aanbevelen die al een tijdje op zoek is nKawasaki Z1000SX 2014aar een waardige vervanger van zijn ZX-9R en nog steeds graag sportief vlammen wil, maar dat tegenwoordig met vriendin achterop moet doen en op die manier er bovendien graag een paar dagen tussenuit wil gaan. De 2014 Z1000SX zou absoluut aan zijn wensenpakket voldoen: de fiets ziet er zondermeer – en nu zelfs met koffers – lekker uit, heeft een vier pk bijgekregen, is sportief genoeg om in een supersport omgeving z’n mannetje te staan en beschikt daarbij over een comfort waar die extreme supersport alleen maar van dromen kan. Voor het betere knalwerk komt de vering misschien te kort, maar dat is met een bezoek aan een veringboer zo opgelost, terwijl de -bewust gekozen- trillingen door z'n vriendin alleen maar zullen worden toegejuicht.

Maar toch, toch knaagt er iets aan deze Z1000SX, waardoor hij bij die vriend nog steeds niet in beeld is geweest. Iets essentieels waar het de fiets aan ontbreekt, om tot ware kampioen te worden gekroond en daarmee volle zalen te trekken. En dat zijn zoals gezegd niet de looks, niet de prestaties en ook niet de prijs, die voor de Nederlandse markt op € 14.598,00 is vastgelegd, maar wel de concurrentie waar het de fiets in dit segment aan ontbreekt.

En dan kun je nóg zo’n goede fiets op de markt hebben gezet, zonder competitie is het verdomd lastig acteren. Dan was Mohammed Ali nooit bokskampioen geweest, hadden we nog nooit van Valentino Rossi gehoord en had Albert Hein geen kiloknaller bedacht. Denk daar maar eens over na...

Kawasaki Z1000SX 2014

  • koppelsterk en soepel motorblok, gasrespons, wheelies met tractiecontrole aan, looks
  • trillingen, nerveus stuurgedrag bij lage snelheid in standaard setting, verbruik