Kawa-36Op ‘gepast’ tempo rijden we na de laatste fotosessie –godzijdank nu met droog weer- op eigen gelegenheid het laatste stuk van de route af. De ter gelegenheid gemonteerde Garmins weten waar we heen moeten, wij hoeven enkel de instructies te volgen. En hier in de binnenlanden van het land rond Carmona zijn die instructies best eenvoudig. Het gebrek aan zijwegen of zelfs andere obstakels als bebouwing of überhaupt medeweggebruikers maken de nieuw geasfalteerde weg tot de droom die iedere Nederlander wel zou willen meemaken. De Z laat zich flink opwinden, het rijwielgedeelte beantwoordt het vertrouwen. Een lichte knik over een heuvel maakt het voorwiel net licht genoeg om onder aanmoediging van 111 Nm een stuk boven het wegdek te gaan hangen – en daar te blijven, zonder tussenkomst van enige elektronica. Wat nou ‘zonde dat het er niet op zit’?">

Zoeken

Introductie Kawasaki Z1000

Conclusie

25 november 2013
Inhoudsopgave
Introductie Kawasaki Z1000
Zwart...
...of wit
Er is geen grijs
Conclusie
Technische gegevens

Kawa-18

Na veertig jaar weet de Z1000 de gemoederen nog altijd flink te beroeren. Is het niet qua prestaties, dan toch zeker wel op esthetisch vlak. De nieuwe styling maakt tongen los en brengt oude zwart/wit meningen weer terug. Je vindt ‘m supergaaf of je vindt het helemaal niks. Wat de specificaties betreft valt er nou eenmaal moeilijk op te vechten tegen een concurrent die op papier méér en dertig kilo mínder in de schaal legt. Maar dat wil men ook helemaal niet: van de beschikbare 142 pk zijn er ook te allen tijde 142 echt bruikbaar en zoals gezegd, gevaarlijk is het bij ons nooit geworden. Kan een eindeloze discussie worden natuurlijk, want ‘als je het nou in huis hebt, zet het er dan ook op’ en de jongetjes onder ons zullen met ‘ja maar zij hebben het oooook’ en een pruillip nog veel langer vol kunnen houden. Heeft Kawasaki een mooi passend antwoord op: € 13.398,-

Liever sprekend over wat de Z1000 wél is, met de nodige ‘Sugomi’ hebben de Japanners een bijzonder scherpe machine ontwikkeld die onder zijn uiterlijk vertoon uiterst ongecompliceerd is. Zit goed, stuurt goed, reageert goed met een gasrespons waar je wat aan hebt, een blokkarakter van pindakaas en vering die je eerder op een supersport zou verwachten dan op een naked. En daarbovenop krijg je dus nog die styling die je elke keer als je de garagedeur opent –love it or hate it- wel duidelijk maakt dat er echt iets stáát.

Souplesse, respons, vering

Vindt het publiek het goed genoeg of juist te extreem? Standaard veringsetting krijgt het zwaar bij maximaal knallen

Kawa-37
Oh wacht, er viel iets te vieren? Momentje!

Kawa-16