Introductie Kawasaki Z1000
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Introductie Kawasaki Z1000 |
Zwart... |
...of wit |
Er is geen grijs |
Conclusie |
Technische gegevens |
Na veertig jaar weet de Z1000 de gemoederen nog altijd flink te beroeren. Is het niet qua prestaties, dan toch zeker wel op esthetisch vlak. De nieuwe styling maakt tongen los en brengt oude zwart/wit meningen weer terug. Je vindt ‘m supergaaf of je vindt het helemaal niks. Wat de specificaties betreft valt er nou eenmaal moeilijk op te vechten tegen een concurrent die op papier méér en dertig kilo mínder in de schaal legt. Maar dat wil men ook helemaal niet: van de beschikbare 142 pk zijn er ook te allen tijde 142 echt bruikbaar en zoals gezegd, gevaarlijk is het bij ons nooit geworden. Kan een eindeloze discussie worden natuurlijk, want ‘als je het nou in huis hebt, zet het er dan ook op’ en de jongetjes onder ons zullen met ‘ja maar zij hebben het oooook’ en een pruillip nog veel langer vol kunnen houden. Heeft Kawasaki een mooi passend antwoord op: € 13.398,-
Liever sprekend over wat de Z1000 wél is, met de nodige ‘Sugomi’ hebben de Japanners een bijzonder scherpe machine ontwikkeld die onder zijn uiterlijk vertoon uiterst ongecompliceerd is. Zit goed, stuurt goed, reageert goed met een gasrespons waar je wat aan hebt, een blokkarakter van pindakaas en vering die je eerder op een supersport zou verwachten dan op een naked. En daarbovenop krijg je dus nog die styling die je elke keer als je de garagedeur opent –love it or hate it- wel duidelijk maakt dat er echt iets stáát.
Souplesse, respons, vering
Vindt het publiek het goed genoeg of juist te extreem? Standaard veringsetting krijgt het zwaar bij maximaal knallen
Oh wacht, er viel iets te vieren? Momentje!