Test: Kawasaki Versys 1000
Fun met een vangnet
En het ziet er niet naar uit dat de feestvreugde snel tot een einde zal komen. Op de snelweg presenteert de Versys zich als een comfortabele kilometervreter. Op de meer kronkelige weggetjes vreet de allroad bochten, zonder het baasje ooit te bijten. Qua stuurgemak en souplesse eet de Kawa uit je hand. Extra mooi daarbij is dat de asfaltvreter niet alleen is voorzien van ABS
Bagage meenemen is geen enkel probleem. Wel zo handig als je nog vlug een kratje bier moet halen
Niet zoveel motorrijders op pad vandaag. Of zouden ze me angstvallig willen mijden?
Voor gebruik op straat zondermeer toereikend en bovendien instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping. Met oog voor detail, rode veer, dus ook rode stelknop op de voorvork en twee verschillende power settings, maar ook het van de ZZR1400 en ZX-10R bekende KTRC, oftewel Kawasaki Traction Control. Dit systeem kent 3 verschillende standen waarbij stand 1 en 2 direct van de ZX-10R zijn overgenomen. Stand 1 betekend samengevat dat het systeem pas ingrijpt als het echt nodig is en geen seconde eerder. Stand twee is iets milder en aan te raden als je wat sneller wilt merken wat het systeem doet.
De ervaring is dat je het op de openbare weg wel heel bont moet maken om standje 1 van het KTRC wilt activeren. Bij stand 2 zie je, als je er op gaat letten, bij actief bochtengedrag waarbij je het gas vroeg open zet het lampje van de traction control af en toe oplichten. Wat we op de ZX-10R al hadden gemerkt geldt voor de Versys ook, het systeem werkt boterzacht en je moet echt je best doen om het systeem aan het werk te voelen. Stand 3 is een ander verhaal. Is dat op de ZX-10R een vervolg op de eerste twee standen waarbij de derde setting simpelweg eerder ingrijpt, bij de Versys is het speciaal ontwikkeld voor wegen met weinig grip. Dit kunnen natte, modderige wegen zijn, maar bijvoorbeeld ook wegen met zeer slecht wegdek en een losse toplaag.
Op strak asfalt laat deze stand ook pas laat van zich horen, maar als je bospad inslaat voel je het systeem duidelijk z’n werk doen. Alsof er een soort veiligheidskaboutertje met je meedenkt terwijl jij gewoon het gas open houdt. Als je dan ook nog de low power setting i.p.v. de full power kiest begint het zelfs een beetje saai te worden. Een kind kan de was doen. In de praktijk betekend dit dat je qua veiligheid droog zit, maar dat het avontuur op deze manier wel heel ver te zoeken is.
Hoewel Kawasaki zelf aangeeft dat de Versys in de eerste plaats is ontwikkeld voor de weg en niet voor offroad zorgen de brede voetsteunen, dito stuur en het ABS gecombineerd met het KTRC ervoor dat je ook op de ongebaande paden flink wat lol kunt hebben. Nou moet eerlijk geschreven worden dat we de modderige toendra en het wk hillclimb links hebben laten liggen, maar voor een stukje zand of grind draait de Versys zijn hand niet om. Daarbuiten zorgen dergelijke moderne veiligheidssystemen er bij uw redacteur in ieder geval voor dat er ook in wat mindere omstandigheden nog flink wat lol te beleven is. Is ondergetekende in het nat niet meer dan een zacht ei, met het KTRC onder het zadel werd het aanvallen van natte bochten toch een stuk leuker!
Multi purpose
Kawasaki zet de Versys neer als een multi purpose allroad gericht op alle wegen die op een normale landkaart te vinden zijn. Nou klinkt dat multi purpose als iets waar vooral de afdeling marketing een strakke broek van krijgt, maar in de praktijk blijkt deze afdeling het toch niet zo verkeerd te hebben. Tijdens onze test hebben we een redelijk divers testparcours afgelegd, gedeeltelijk met duo,
Hadden we al gezegd dat de Versys onooglijk is? Ook voor wit geldt trouwens: des te witter, des te remt ie
Multifunctioneel dashboard, wat bovendien goed afleesbaar is. Nu alleen nog de bedieningsknoppen op het stuur graag en hebben we tegen het advies van Kawasaki ook het onverhard opgezocht. Onze bevindingen zijn niet alleen dat de Versys zich op alle afdelingen kranig weert, maar deze machine als een soort allroadster (een nieuw segment?) ontpopt van vreemde eend in de bijt als één van de betere motoren van 2012. De combinatie van stuur- en rijgemak, een motorblok dat met zijn bullige, maar soepele handeling direct geliefd is en de zeer goed gebalanceerde vering maken deze motor simpelweg een hit.
Nou is het jammer dat de Versys niet de mooiste van de klas is. Spreekt Kawasaki, ontwijkend, maar verstandig, van een functioneel kuipwerk (wat in de praktijk qua comfort ook gewoon klopt), wij noemen dit gewoon lelijk. Vergelijk met name de voorkant van de Versys eens met een Lada in dezelfde kleurstelling en je weet wat we over spreken. Toch is het meer dan de moeite waard om hier een oogje of twee dicht te knijpen en de Versys mee te nemen voor een goede testrit. Zelfs zelfbenoemde V-twin adepten zullen zich na een rit op de allroad met het uitmuntende blok nog een keer achter de oren krabben. Deze motor gáát gewoon. Gas open en bloaz’n op maandag, rustige relaxed touren met je partner of juist totaal iemand anders op dinsdag, het kan allemaal. Het totaalpakket wat de Versys is, is een kloppend geheel. Van de goed werkende en makkelijk instelbare voor- en achtervering,de comfortabele, maar actieve zithouding, het blok, de fijn werkende elektronica, de uitmuntend presterende Pirelli Scorpions, het ruitje dat precies klein genoeg is en de topkuip die precies groot genoeg is, het werkt gewoon goed.
Zo goed, dat er bijna wordt vergeten dat er best nog wat dingen voor verbetering vatbaar zijn. Waarom zo’n motor maken en voor een paar euro’s extra de kersen in de pap bewaren voor degene die net iets dieper in de zakken willen tasten. Juist omdat de motor zo klopt, is het jammer dat bepaalde zaken die nou niet teveel hoeven te kosten niet zijn doorgevoerd op het basismodel. De voorbereiding voor een 12v aansluiting zit er, maar om er echt prik uit te halen moet je je portemonnee trekken. De handkappen liggen op de plank, maar zijn alleen te verkrijgen door nog een keer je creditcard door de sleuf te trekken. Dat koffers wat extra kosten is misschien wel te begrijpen, maar kom op, op zo’n model horen die gewoon thuis. Dus Kawasaki, hulde voor deze motor, maar maak alsjeblieft van de Versys Grand Tourer het basismodel en schrap gelijk het basismodel uit jullie gamma. Kost misschien een paar centen extra, maar deze motor verdient het.