Zoeken

Test: Kawasaki Versys 1000

Conclusie

14 mei 2012

Kawasaki Versys 1000

Lang is er nagedacht of het foutje met de spanningsregelaar wel thuis hoort in dit testverslag. Een verhaal van een nieuwe motor dat begint met de wegenwacht wekt nou niet het vertrouwen waar een motor fabrikant op zit te wachten. Toch is er uiteindelijk gekozen om het avontuur op de A9 wel mee te nemen in het verhaal. Op de eerste plaats maken dit soort avonturen motorrijden juist tot motorrijden. Welke motorrijder koopt een motor om zo comfortabel mogelijk van A naar B te rijden? Koop dan een Citroën. Daarnaast zijn de testen van Motorfreaks gewoonlijk niet vrij van uitdagingen en maakt het uitstapje op de vluchtstrook dit verhaal tot een Freaks verhaal. Maar de echte reden is dat een motor die je na 10 km op de vluchtstrook parkeert eigenlijk nooit een motor zou kunnen worden die uitgroeit tot persoonlijke favoriet. ‘Nu al kapot? Wat een kutding!’ is de gewoonlijke gedachte. Deze test bewijst dat een testrit nooit uitsluitsel kan geven na een paar uur of zelfs een dag rijden. Een motor leer pas kennen als je er serieuze afstanden mee kunt rijden en dit gedurende een langere periode.

Moest ondergetekende na de eerste, bij de praatpaal geëindigde, sessie toch enigszins in de knuist proesten, na een dikke week rijden is het misschien wel duidelijk waar, mocht er een lotto gewonnen worden, uw redacteur een kleine 14 mille aan uit zou geven. Daarbij zouden het ‘opvallende’  uiterlijk en de enigszins tegenvallende verbruikscijfers van 1 op 15 gemiddeld geen rol spelen voor deze stukjesschrijver, maar of dat voor iedereen geldt zal vooral de weerbarstige praktijk moeten uitwijzen.

  • ware alleskunner zolang er sprake is van een weg, KTRC, souplesse en kracht blok
  • uiterlijk, geen middenbok, verbruik valt enigszins tegen, basismodel mist wat extra’s