Introductie: Ducati 1199 Panigale S
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Ducati 1199 Panigale S |
Monaco in de woestijn |
Meer vermogen, minder gewicht |
Panigale Performance |
Conclusie |
Technische gegevens |
Vijfentwintig jaar na de lancering van de 851 is Ducati een nieuw hoofdstuk begonnen in haar superbike geschiedenis, een hoofdstuk dat een diepe indruk op ons heeft weten te maken. Met de 2012 1199 Panigale S heeft Ducati veel van haar kenmerkende tradities laten varen, om plaats te maken voor nieuwe techniek die over vijfentwintig jaar ongetwijfeld als bakermat van nieuwe tradities zal worden gezien. En is daarmee nog steeds een échte Ducati is. Sexy, snel, sportief, vooruitstrevend en anders dan anderen.
Met de lancering van de Panigale heeft Ducati niet alleen een motor op de markt gezet die dankzij z’n ten opzichte van de 1198 verbeterde ergonomie en ijzingwekkende elektronica ontzettend gemakkelijk te rijden is, maar bovenal dankzij z’n ontzettend krachtige motorblok en strak sturende rijwielgedeelte een nieuwe norm op supersport gebied heeft gezet. En daarmee een keiharde mokerslag aan de concurrentie heeft uitgedeeld.
Niet vreemd dat ondanks de forse prijs van € 26.790 de 1199 Panigale S (€ 27.790 voor de ABS versie) nu al als warme broodjes over de toonbank gaat.
Andrea Forni zei het al, om een superbike sneller te maken zijn er twee elimentaire spelregels: verlaag het gewicht en verhoog het vermogen. De concurrentie is aan zet, maar dat zou best wel eens een jaar of drie kunnen duren...
- Porno op wielen, Superquadro motorblok, ergonomie, elektronicapakket
- vermogen en koppel middengebied, schakelstang, windbescherming standaard kuip(ruit)