Vergelijk: Ducati Diavel vs. Yamaha V-Max
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Vergelijk: Ducati Diavel vs. Yamaha V-Max |
Boulevarden |
What you see |
Is what you get |
Conclusie |
Technische gegevens |
De Ducati Diavel en de Yamaha V-Max; twee motoren die door hun fabrikanten werden ontwikkeld als soort van überfiets, en daar - elk op hun eigen wijze – wonderwel in zijn geslaagd. Dat ‘even op en neer naar St. Tropez’ op deze fietsen is als met een Ape de woestijn doorkruisen,
Vuurwerk genoeg om menig supersporter een slechte dag te bezorgen
is zo klaar als de examenweek van de eindejaars studenten, maar daar is ’t hiermee ook niet om te doen. Zien en gezien worden, dat is het enige wat telt en dat is wat beide motoren wel is toevertrouwd.
Dat de V-Max daarbij wordt overschaduwd door de Diavel is de Yamaha eigenlijk geeneens aan te rekenen, maar laat eens te meer zien dat qua design er nog steeds niets boven het Italiaanse werk gaat. De Diavel is een minimalist pur sang, gezegend met een prachtige vormgeving die zelfs de meest fervente supersport rijder doet likkebaarden en is dankzij het 11° Testastretta motorblok nog soepeler dan een slangenmens die net een pot laxeermiddel heeft verorberd. Nu kan dat op lage snelheid zeker ook van de V-Max worden gezegd, maar daar waar de Diavel ook het betere stampwerk niet schuwt is het de V-Max die dan al snel de witte vlag zal moeten hijsen.
Echter, we zeiden het al, daar is het bij beide fietsen eigenlijk helemaal niet om te doen. Wie kiest voor de Diavel, die kiest voor een comfortabele cruiser met hoog Italiaans accent die alle blikken voor zich op weet te eisen, terwijl diegene die voor de V-Max kiest dit zal doen ‘omdat het een V-Max is. Er daarvan is er maar één. Punt.
Langzaam langsrijden, enkele minuten stilstaan, doorrijden, stoppen, weer terugrijden om vlug even een foto te kunnen maken. Als je dát weet los te maken ben je terecht een winnaaar
- aandachtstrekker, klinkt nog harder dan de GP11, verrassend goed te sturen
- zithouding wordt snel vermoeiend, knallen is aanslag op je nekspieren, je buren zullen niet blij met je zijn
Yamaha V-Max
- een échte V-Max, koning van de stoplichtsprint, bij ‘normaal’ gebruik erg comfortabel
- geen gooi- en smijtfiets, vaag ABS, belachelijk verbruik en dito actieradius.