Zoeken

Introductie Suzuki V-Strom 650 ABS

toch een lekker ding

4 juli 2011
Inhoudsopgave
Introductie Suzuki V-Strom 650 ABS
Oude wijn in nieuwe zakken, of...
toch een lekker ding
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki 2012 V-Strom 650 ABSZou op die Miss Universe verkiezing trouwens geen slecht figuur slaan, en die motor ook nietDat niet alleen optisch, maar ook onderhuids Suzuki de nieuwe V-Strom stevig onderhanden heeft genomen blijkt al snel als we ons door het dagelijkse woon-werk verkeer langs de Kroatische kustlijn richting de bergachtige omgeving banen. We beginnen de dag op de standaard versie, maar omdat Suzuki de helft van de motoren van het volledige accessoirepakket heeft voorzien zullen we ook daar de nodige kilometers op kunnen maken. De motor heeft een ontspannen zithouding waardoor je veel overzicht hebt en met gemak door het verkeer kan worden gemanoeuvreerd. Nu was dat bij z’n voorganger ook niet echt een probleem, maar vooral dankzij het soepelere motorblok en duidelijk betere versnellingsbak gaat dat nu net even wat gemakkelijker. Voor de kleinere en grotere motorrijd(st)er heeft Suzuki bovendien een 20 mm lager en 20 mm hoger zadel in het accessoirepakket, al is het wel jammer dat dit niet als vervanging maar aanvullend moet worden gekocht.

Dat Suzuki Kroatië heeft gekozen voor de introductie van de nieuwe V-Strom blijkt al snel een meer dan uitstekende keuze te zijn geweest. De meer dan 350 kilometer lange rit die voor ons is uitgezet heeft een diversiteit aan wegen waar een Zwitsers zakmes maar schraal bij afsteekt. Van stukken snelweg en secties met brede en overzichtelijke bochten tot smalle bergwegen met het nodige grind in de bochten, van goed en strak asfalt tot hobbels Suzuki 2012 V-Strom 650 ABS
Fraaie in carbon-look uitgevoerde cover, die de windstroom moet geleiden. Het motorblok is vooral onderin krachtiger en schakelt soepeler
Suzuki 2012 V-Strom 650 ABS
Dezelfde remmen als het vorige model, maar nu aanzienlijk beter dankzij het verbeterde ABS dat nu veel later ingrijpt
en bobbels en wegen waarin hele lappen asfalt is weggefreesd en zelfs een klein stukje ofroad, alles komt aan bod tijdens de introductie van de fiets. Dat bovendien een flink tempo niet wordt geschuwd blijkt als we worden voorgesteld aan onze voorrijder van de dag, die niemand minder dan voormalig 500cc Grand Prix en WK Superbike coureur Simon Crafar blijkt te zijn. Op de verbindingsroute weet Crafar, met het oog op ook in Kroatië opvallend veel aanwezige flitspalen nog acceptabel te houden, maar eenmaal de drukke verbindingswegen rondom Split voorbij wordt het tempo flink opgevoerd.

Met tempo 150 op de snelweg is het goed vertoeven op de V-strom, maar de windstroom van het ruitje is dusdanig dat ik precies met m’n helm in de turbulentie zit en bovendien ontstaat achter het ruitje een vacuüm waardoor mijn jas naar buiten wordt gezogen. Door mezelf naar voren te plaatsen gaat dat stukken beter en sluit het jack weer strak aan op mijn lichaam, maar om te zeggen dat dát comfortabel is... nee. Als later op verzoek het scherm van de middelste in de hoogste stand wordt verplaatst gaat dat stukken beter, maar het wordt pas perfect als we op de van vario-scherm voorziene accessoirefiets hebben plaatsgenomen. Daar staat weer tegenover dat die accessoirefiets op hoge snelheid over minder stabiliteit beschikt, vanwege de forse windvang van de brede kofferset.

Suzuki 2012 V-Strom 650 ABS

Suzuki 2012 V-Strom 650 ABSSlingert nog makkelijker over de weg dan een wulpse twintig jarige uit Zagreb rond een paal weet te dansenOndanks dat de technische verschillen op papier slechts minimaal lijken te zijn, ontpopt de V-Strom zich in de praktijk tot een totaal andere fiets. Aan het rijwielgedeelte werden door Suzuki geen veranderingen aangebracht, maar toch is de fiets voelbaar gemakkelijker de hoek op te krijgen. Met dank aan de vering, die op het oog niet anders is dan bij z’n voorganger maar inwendig is verbeterd voor meer gevoel en comfort en een directer stuurgedrag. Ook het met 6 kilo gereduceerde rijklaar gewicht van nu 214 kilo zal hier een bijdrage aan hebben geleverd. Met gemak is de fiets de krapste haarspeldbochten in te sturen, maar meer nog zijn we onder de indruk van de stabiliteit en het comfort wat de V-Strom weet te bewerkstelligen. Ondanks dat bij tijd en wijle het wegendek eerder doet denken aan een puistige puber die zich net aan een overdaad aan mayonaise heeft voldaan dan één van de strakke Miss Universe kandidaten die het weekend na onze introductie ons hotel in Split zouden aandoen, is daar tijdens het rijden bar weinig van te merken. De V-Strom slikt alle oneffenheden als zoete koek, zonder daarbij aan stabiliteit in te boeten.

Suzuki 2012 V-Strom 650 ABSen is daarbij net zo strak. Rechtsom mag van Suzuki trouwens platter, getuige de links dik een centimeter langere slijtnok onder de voetsteunHet rijgemak wordt nog eens onderstreept door het motorblok dat in tegenstelling tot het rijwielgedeelte wel grotendeels nieuw is ontwikkeld. Boring en slag zijn met 81 mm x 62,6 mm identiek aan z’n voorganger, maar de diameter van in- en uitlaatkleppen is vergroot naar 31 mm resp. 25,5 mm en ook het profiel van de nokkenas is aangepast. En daar houdt het verhaal niet bij op, van de 645cc V-Twin zijn de klepveren lichter uitgevoerd, is de koppeling verbeterd en is het gasklephuis aangepast voor een verbeterde koude start, betere gasrespons en meer hoger topvermogen. Ook de dubbele iridium bougies dragen hier aan bij. Met als resultaat twee pk meer aan topvermogen (dat nu bij 8.800 toeren wordt vrijgegeven), en een hoger koppel in het lage- en middengebied. Vooral het verbeterde koppel is op de bochtige wegen goed te merken, de motor pakt in het krappe werk beter op waardoor ik met gemak (sorry, maar ik kon het echt niet laten) Crafar buitenom voorbij kan sturen die het met de ‘oude’ V-Strom moest doen. Ook opmerkelijk was de versnellingsbak, die technisch gezien geen veranderingen is ondergaan maar zich beduidend beter liet schakelen. Nu zou dat op conto van de nieuwe koppeling kunnen worden geschreven, maar ook zonder koppeling liet de motor zich als paling in een pot mosterd schakelen en was van dat stroeve gevoel van z’n voorganger niets meer te merken.

Suzuki 2012 V-Strom 650 ABS