Introductie: Piaggio MP3 Yourban LT
Wie de jeugd heeft...
Echter, dat waren allemaal varianten rond hetzelfde thema, waarmee Piaggio zich bleef richten op hetzelfde publiek. Om een jonger publiek aan te spreken lanceerden de Italianen de MP3 Yourban, een beduidend frissere MP3 die bij uitstek geschikt moet zijn voor het verkeer in en rondom de grote stad. In de omstreken van Breda konden wij kennismaken met deze nieuwste telg van de Piaggio MP3 familie.
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Piaggio, Eric van Vuuren
Rozengeur & WodkaLime
Dat Benelux importeur Piaggio Vespa B.V. zich met de MP3 Yourban LT, evenals de gewone MP3 LT, voornamelijk op de automotive markt richt was tijdens de zelf georganiseerde introductie in het thuishonk in Breda goed te merken. Geen collega motorjournalisten dus tijdens ‘onze’ dag, maar vooral journalisten van lifestyle magazines, autobladen en zelfs de digitale tak van Autotelegraaf was uitgenodigd om kennis te maken met deze jongste telg van de MP3 familie. Om de positie van de MP3 LT te illustreren had Piaggio daarbij niemand minder dan acteur Barry Atsma uitgenodigd, die sinds enkele maanden op een MP3 LT de A2 en de binnenstad van Amsterdam onveilig maakt en
Van dichtbij heb je niet eens het idee naar een MP3 aan het kijken te zijn. Looks zouden een normale scooter niet misstaan
vertelde hoe de MP3 zijn leven een stuk eenvoudiger heeft gemaakt. “Ik had geen enkele ervaring met tweewielers, laat staan een MP3, en dus waren de eerste drie weken behoorlijk angstaanjagend, maar dat kwam helemaal goed toen ik de ééndaagse MP3 cursus van de KNMV, die bij de aankoop van een MP3 LT zit inbegrepen, onderging,” aldus Atsma. "Lekker belangrijk", aldus wij. De acteur, die bekend is van tv series als Rozengeur & WodkaLime en Voetbalvrouwen, is momenteel dagelijks te zien in het Amsterdams theater en sinds de MP3 scheelt ‘m dat dagelijks ruim een uur aan reistijd. Geen files meer, maar net als alle andere motorrijders tussen de files door om vervolgens voor de ingang van het theater de MP3 te parkeren.
Het verhaal van Atsma is illustratief voor de MP3, die sinds de lancering van het model op een sterk groeiende schare aan fans mag rekenen. Sterker, sinds de lancering vijf jaar geleden zijn er meer van 100.000 units van de Italiaanse productieband gerold, waarvan er alleen al in Parijs een dikke 12.000 rondrijden. De Franse hoofdstad mag daarmee de beste afzetmarkt voor de eigenzinnige driewieler zijn, ook in Nederland gaat het de motorscooter sinds de lancering van de voor het autorijbewijs geschikte LT versie voor de wind. Erger nog, sinds de lancering van die LT in 2008 is het met meer dan vijfhonderd units per jaar de best verkochte motorscooter, waarmee ironisch genoeg de best verkochte motor dus eigenlijk een auto is. Terwijl van de motorversie het afgelopen jaar slechts zes exemplaren over de toonbank gingen. De Nederlandse importeur zal de Duitse MP3 liefhebber, die aan de basis van de LT versie stond, ongetwijfeld eeuwig dankbaar zijn. Het was namelijk een Duitser die zich in de wetgeving verdiepte en tot de conclusie kwam dat de MP3 met slechts minimale aanpassingen aan regelgeving van driewielige auto’s kon voldoen. Een tot 465 mm vergrootte spoorbreedte, een voetrempedaal, losse knipperlichten en een separaat stadslicht waren daarbij voldoende om de MP3 aan de wettelijke vereisten van deze voertuigcategorie te voldoen. Het idee werd al snel door Piaggio zelf overgenomen en de rest is geschiedenis.
Ideaal voor in de stad, zeggen ze dan. En waar rijden we? Stadser dan een rotonde werd het niet
Tot zover de les Piaggio MP3 geschiedenis, terug naar de Yourban LT die sinds kort door Piaggio aan het MP3gamma is toegevoegd. Het grootste verschil met de gewone MP3 is de vormgeving, waarvoor de ontwerpers zich lieten inspireren door de vooral in Rome waanzinnig populaire big-wheel motorscooters. De voorzijde van de scooter is dan ook veel lichter uitgevoerd, waarbij het bovendeel meedraaiend aan het stuur is bevestigd. Ook de achterzijde is veel ranker uitgevoerd en heeft nu de looks van een sportieve scooter meegekregen, ware het niet dat de kentekenplaat nog steeds het formaat van een laadklep van een vijftigtonner Scania moet hebben en daardoor nóg schriller afsteekt dan bij de gewone MP3 LT het geval is.
Kenmerkend voor de MP3, de dubbele voorwielen. Bij deze Yourban vergroot naar 13", voor meer wendbaarheid in de stad
Wettelijk verplicht, maar eigenlijk een bron van ergernis; de voetrem, die precies dáár zit waar je graag je voet zou willen neerzettenVolgens de kersverse PR manager van Piaggio Vespa B.V. gaat daar binnenkort gelukkig verandering in komen, maar dat even terzijde. Omdat de bij de gewone MP3 aanwezige ‘kofferbak’ is komen te vervallen is bij de MP3 Yourban minder opbergruimte onder het zadel beschikbaar, maar nog steeds is er ruimte voor twee jethelmen of één integraal. Mijn van spoilers voorziene Shoei paste probleemloos onder het zadel, een laptop hadden we niet bij ons maar ook dat zal ongetwijfeld wel lukken. Het probleem van het losse stadslicht, dat bij de gewone MP3 als vervelende puist onderaan het neusje is aangebracht, werd opgelost door een subtiele LED-strip die tussen de twee koplampen in werd geplaatst.
Vergeleken met de gewone MP3 ziet de Yourban uitvoering en stukken beter en frisser uit, wat mede te danken is aan de two-tone kleurstelling waarbij delen in kleur worden afgewisseld met aluminiumlook details. Van de in Nederland leverbare vijf kleurstellingen zijn de Perla White en Ghiaccio Grey uitvoeringen bovendien gezegend met een zadel en kuststofdelen die een matblauwe afwerking hebben. Bij de voor de introductie aanwezige Cosmo Black en Orione Grey (wie verzint toch zulke benamingen?) kleuren is, evenals de Ibis Red uitvoering, gekozen voor een minder spraakmakende matzwarte afwerking van deze kunststof delen en het zadel. Ook het display ziet er stukken beter uit, geen grote ronde tellers die een uitstraling van een jaren ’80 bril hebben, maar een moderne driedelige unit waaruit alle belangrijke informatie in een oogopslag is af te lezen. Net als de gewone MP3 is ook deze Yourban uitvoering voorzien van een handrem en kan middels een knop op het stuur de parallellogram voorwielophanging worden vergrendeld.
Vooruit, de binnenstad werd het niet, maar betere stuurwegen zijn we nooit vies van geweest. De MP3 Yourban trouwens ook niet
Tuffen of knallen
Niet onze favouriete kleur, maar zelfs dan ziet 'ie er goed uit
Dat de MP3 Yourban zich niet alleen optisch maar ook technisch onderscheidt blijkt al snel tijdens de presentatie voorafgaand aan de persrit. De Yourban is – vooral dankzij de lichtere vormgeving – maar liefst 16 kilo lichter dan zijn voorganger, maar is desondanks nog steeds geen vedergewicht. Helaas, platter dan dit gaat niet, tenzij je het buitenste wiel los wilt rijden. Probeer 'm dan nog maar eens schoon te houdenDe scooter wordt opgegeven voor een drooggewicht van 211 kilo, en dat is nog steeds een flink stuk meer dan een vergelijkbare scooter op twee wielen. Behalve op de snelweg, waarvoor de 22,8 pk sterke 278cc ééncilinder eigenlijk is onderbemeten (het kan wel, maar bij 110 km/u is de koek grotendeels op), zul je daar in de praktijk niet zo bar veel van merken. Ook is de hoogte van de treeplanken met 20 mm verlaagd, waardoor een meer ontspannen zithouding is gecreëerd. Helaas wordt die ontspannen zithouding langs rechts meteen weer teniet gedaan door de wettelijk verplichte voetrem, die in de praktijk nooit wordt gebruikt. Iets wat zelfs onze Atsma tijdens de presentatie wist te beamen. Maar goed, het is een wettelijke noodzakelijkheid die de Yourban LT eigenlijk niet is aan te rekenen, en bovendien gewoon botte pech voor de automobilisten die niet als wij motorrijders voor de motorversie kunnen kiezen.
Ook de wielbasis van de Yourban is met 1.440 mm een flink stuk (50 mm) korter dan de gewone MP3, wat de scooter volgens Piaggio PR man Michael Ras bij uitstek geschikt maakt voor in en rond de grote stad. “Daar waar de gewone MP3 moet worden gezien als ideaal voertuig om via de snelweg naar het werk te rijden, is deze Yourban perfect voor de forens die bijvoorbeeld nét buiten Amsterdam woont en in het centrum van de stad werkt,” aldus de beste man. Ironisch genoeg was in de door de importeur uitgezette route zo’n beetje alles opgenomen, behalve het rijden in de stad. En een stukje snelweg, maar daar is de Yourban dan ook niet voor bedoeld. We zullen het daarom ook maar voor kennis aan moeten nemen.
Aahhh, toch nog een beetje een stads gevoel. Sixpack bier, check. Chips, check. Kaas en nootjes, check. Het feest kan beginnen
Zoals gezegd is bij de aanschaf van een MP3 LT een ééndaagse cursus van de KNMV inbegrepen, waarmee automobilisten de basisbeginselen van het rijden op twee (excuus… drie) wielen wordt bijgebracht. Waarbij niet alleen aandacht worden besteed aan het technische aspect maar bovenal aan de gevaren waaraan je als motor- en scooterrijder dagelijks wordt blootgesteld. Ofwel, niet oplettende automobilisten die al bellend, twitterend, SMS’end, eyeliner aanbrengend of scherend voor alles oog hebben behalve het overige verkeer. Als voorrijder had Piaggio dan ook een beroep gedaan op de KNMV, maar de beste man was waarschijnlijk nog nooit met motorjournalisten op pad geweest.
Minder ruimte dan bij de gewone MP3, maar nog altijd groot genoeg voor twee jethelmen of één integraal en een weekvoorraad aan condooms
Da's nog eens een fris aanzien. Goed afleesbaar, en bovendien vanaf het stuur te bedienen. Zo hoort het
Zelfs het kontje mag gezien worden, totdat je uitzoemt...In een oersaai tempo dat nog langzamer is dan mijn 75-jarige moeder in een scootmobiel erop na zou slaan (ze is gelukkig nog behoorlijk kwiek en heeft naast een auto een elektrische fiets) wordt de route ingezet, waarbij binnen enkele verkeerslichten al de helft van de 12 journalisten is achtergebleven. Even hebben we de stille hoop dat dit een kwestie is van 'iedereen aan de Yourban laten wennen,' maar als eenmaal op snellere wegen slechts met moeite de maximum snelheid wordt aangetikt beginnen we toch het ergste te vrezen. Hetgeen wordt bevestigd als de beste voorrijder daarop wordt aangesproken. “Nee, veel harder dan dit zal het niet gaan. Per slot van rekening zijn we gewoon verkeersdeelnemers en moeten ook wij ons aan de maximumsnelheid houden.” Allemaal leuk en aardig, maar hoe we in hemelsnaam iets zinnigs moeten zeggen over de rij- en stuureigenschappen van een scooter als daarbij niet kan worden geknald is ons onduidelijk.
Maar goed, het is zoals het is en dus zullen we het hiermee moeten doen. Volgens Piaggio is de MP3 Yourban vooral fun om te rijden en dankzij zijn lichtere gewicht en kortere wielbasis nog gemakkelijker te manoeuvreren dan een sprinkhaan in een mijnenveld, maar bij dit tempo is daar maar weinig van te merken. Spannend, fun? In een touringcar met de bejaardenclub naar de Costa del Sol (tingelingeling) is waarschijnlijk spannender, en bovendien blijkt de Yourban – net als een gewone MP3 trouwens – op slakkentempo alles behalve flitsend te sturen. De tweewiel voorwielophanging heeft dan het vervelende gevoel over een bepaald kantelpunt te moeten worden getrokken, waardoor bijvoorbeeld tussen de auto’s door rijden minder direct gaat als je met twee wielen zou doen. Het zal de aanwezige auto- en lifestyle journalisten een worst wezen, voor hun was het waarschijnlijk voor het eerst dat ze tussen de auto’s door konden slingeren. Voor zover daar tijdens de rit aanleiding toe was. En dát is precies het probleem voor een motorjournalist om een scooter als de Piaggio MP3 LT (al dan niet in Yourban uitvoering) te beoordelen. Sjips, vlees voor de barbeque vergeten. Vlug maar weer terug. Geen strafDe scooter is vooral bedoeld als alternatief voor de automobilist die de dagelijkse files meer dan beu is, gewoon sneller naar z’n werk wil gaan en ’t daarbij een biet zal zijn of ’t ding wel of niet flitsend te sturen is. Hoeveel kan ik meenemen, hoe duur is ‘ie in de lease en wat is z’n verbruik, méér hoeft die automobilist niet te weten. Alles beter dan dat hok op vier wielen, dus waar zeuren we over.
Eenmaal de woonwijken en doorgaande wegen aan de rand van Breda voorbij slingert de route door het prachtige Brabantse landschap, waar we dankzij het tempo van zestig per uur ditmaal optimaal van kunnen genieten. Voor dit tempo is de 278 cc ééncilinder sterk genoeg, maar liever hadden we écht even gas gegeven. Gelukkig voor ons worden onze zegenbeden verhoord en is na afloop van de rit nog gelegenheid om op eigen initiatief met de Yourban te rijden, waar de kekke driewieler alsnog kan laten zien wat ‘ie zo allemaal kan. En dat is niet mis, behoudens de relatief beperkte hellingshoek schuwt de Yourban het betere knalwerk niet. Waarom de MP3 rijdend een minder extreme hellingshoek kan hebben dan stilstaand het geval is weet men ons ditmaal haarfijn uit te leggen. De statische zak, het inveren van de fiets als je gaat zitten, is bij de MP3 zo’n vier centimeter, waardoor de uitslag van de quadrilaterale (da’s nog eens een woord voor scrabble) voorwielophanging met twee maal vier centimeter wordt beperkt. Hebben ze vast niet in de gaten, dat ik niet de korste weg naar Appie heb genomenNu kun je nog steeds wel serieuze hellinghoeken halen, maar nadeel van deze constructie is dat je niet nóg platter kunt. Knal té hard een bocht in en de MP3 wil alleen over het voorwiel naar buiten dribbelen, doe nóg meer je best en ’t buitenste wiel zal het luchtruim verkiezen wat een onafwendbare schuiver tot gevolg zal hebben. Nu is ons dat laatste niet gelukt, maar net als bij eerdere kennismakingen met de MP3 LT was het ook ditmaal kinderlijk eenvoudig de maximale hellingshoek te halen, met het dribbelende voorwiel tot gevolg. Volgens Piaggio geeft die onderstuur een vertekend beeld, omdat het overschrijden van de maximale hellingshoek bij een normale tweewiel motorscooter zeker een schuiver tot gevolg zal hebben en je bovendien dankzij de veilige gedachte van drie wielen eerder de grens op zult durven te zoeken. Iets waar we ons ditmaal helemaal in kunnen vinden.
En het zicht wordt verstoord door een kolenschep van een kentekenplaat die de landingsstrip van een vliegdekschip niet zou misstaan
Conclusie
Met de lancering van de Yourban en Yourban LT heeft Piaggio de vooral in steden als Parijs waanzinnig populaire MP3 een flitsende gezinsuitbreiding gegeven. Een motorscooter die niet alleen beter geschikt moet zijn voor in de stad, maar die bovendien een jeugdiger publiek aan moet spreken. Nu zat een test in de Franse hoofdstad er even niet in (hoewel we dat zeker wel zouden willen proberen), maar vergeleken met de gewone MP3 ziet de Yourban er zondermeer beduidend hipper uit, waardoor die missie zondermeer als geslaagd kan worden genoemd. Vanuit het oogpunt van de motorrijder bezien mag de scooter misschien iets minder flitsend zijn dan een tweewieler variant, maar daar staat tegenover dat je al snel veel brutaler zult durven te rijden.
Tramrails, kletsnatte en dientengevolge spiegelgladde kinderkopjes of gewoon vanwege het vele autoverkeer met olie vervuild wegdek, het maakt de MP3 niets uit, zolang je niet probeert in een bocht het buitenste voorwiel los te rijden blijft de gepoetste zijde te allen tijde gepoetst. Dat gold al voor de MP3 en dat geldt zeker voor deze Yourban, die in de stad dankzij z’n kortere wielbasis en lagere gewicht daar nét wat beter voor geschikt lijkt te zijn.
Tel daar z’n scherpe prijsstelling van € 7.399,00 bij op en het kan niet anders dan dat ook deze Yourban voor Piaggio een regelrechte kaskraker gaat worden.
- sexie uitstraling, hufterproof, 'Prince Noir' factor
- onderstuur bij knallen, tempo van de voorrijder, voetrem, laadklepformaat kentekenplaat
Technische gegevens
Merk/Model | Piaggio MP3 Yourban LT |
Motor | |
Type | eencilinder |
Koelsysteem | Vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 278 cc |
Boring x slag | 75 mm x 63 mm |
Compr. verh. | n.b. |
Klepaandrijving | SOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Elektronisch |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | Injectie, ride by wire |
Smering | Wet sump |
Vermogen (opgave) | 22,8 pk @ 7.750 tpm |
Koppel (opgave) | 24 Nm @ 5.750 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | Continu Variabele Transmissie |
Primaire reductie | tandwielen |
Finale reductie | CVT |
Koppeling | centrifugaal |
Chassis | |
Frame | Dubbel wiegframe staal Trellis |
Wielbasis | 1.440 mm (465mm spoorbreedte) |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
Voorwielophanging | Kantelend parallellogram met vier aluminium draagarmen voor twee stuurassen. Vrijdragende fusees op ophangingverbindingen |
Achterwielophanging | Twee dubbele hydraulische schokdempers met voorgespannen veren. |
Veerweg voor | n.b. |
Veerweg achter | n.b. |
Voorrem | Dubbele schijf 240mm, 2-zuiger remklauw |
Achterrem | Enkele schijf 240mm , 2-zuiger remklauw |
Voorband | 110/70 13" |
Achterband | 140/60 14" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.040 mm |
Breedte | 760 mm |
Hoogte | n.b. |
Zadelhoogte | 780 mm |
Gewicht | 211 kilo droog |
Tankinhoud | 10,8 liter |
Reserve | 1,8 liter |
gegevens | |
Klein rijbewijs | Ja |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 7.399.00 |
Adviesprijs BE | € n.b. |
Meerkosten ABS | nvt |
Importeur NL | Piaggio Vespa B.V. |
Tel: 0162-447500 | |
http://www.piaggio.nl/ |