Introductie Bridgestone BT-016 Pro en R10 Racing
De theorie... omdat het moet
Inhoudsopgave |
---|
Introductie Bridgestone BT-016 Pro en R10 Racing |
De theorie.... omdat het moet |
De praktijk... omdat het kán |
Proeven is leren |
Het toetje... mét sterretjes |
twee weken hiervoor nog op Cartagena werd verkondingd’ en dát betekent dan weer dat –mocht je hier nog aan twijfelen- er toch minstens een kern van waarheid in zit. Alleen gaat Bridgestone nog iets verder met de compoundsamenstelling en de nu wel aanwezige meerlagen opbouw. Het vervelende is alleen…. de meeste winst komt juist bij natte omstandigheden. Misschien dat dit de gok voor Zandvoort verklaart, in dat geval hebben we dus alsnog flink pech. En toch kan ik me daar vreemd genoeg niet echt rouwig om voelen.
Nou ja, we kunnen wel zeggen dat de BT-016 Pro zo gelijk is gebleven als we afgaan op de typenaam, de werkelijkheid geeft toch aan dat er iets meer aan de hand is. Bridgestone heeft namelijk nogal wat eisen gesteld aan de nieuweling: meer grip, een groter (breder) bereik en een langere levensduur. Zo ongeveer alles wat je zou willen dus. Eerste wat opvalt is dat de banden nu voor en achter uit drie compoundlagen bestaan en niet meer uit vijf, zoals de achterband van de ‘gewone’ 016. Maar dat is nog maar één van de onderdelen waar de band uit bestaat. Voor een betere grip heeft de fabriek de band anders opgebouwd zodat het contactoppervlak groter is. in combinatie met een slimmere verdeling van de compounds draagt dit bij tot meer grip. En nu wordt het interessant, want wat hebben we in het rubber gestoken: hetzelfde RC Polymer wat ook de BT-023 al meekreeg. Dit is een polymeer wat zich middels hippe nanotechnologie aan het aanwezige silica heeft verbonden. Dit “Racing DNA” zorgt voor een betere werking van het silica en houdt de veranderende eigenschappen bij wissleende temperatuur beter onder controle. Dat houdt dus in dat de band constanter reageert, of deze nou koud uit de schuur komt, gewoon op straat gebruikt wordt of loeiheet van het circuit af komt. Voor de vorm van de band en de controle hiervan worden twee zaken ingezet: de bekende mono spiral belt die op zijn beurt weer bestaat uit het zogeheten HTSPC. Dat staat voor een gordel bestaande uit meerdere strengen die onder variërende spanning om de band heen gewikkeld wordt. En oplettende lezers zullen nu zeggen ‘Hee, da’s interessant, dat klinkt als hetzelfde idee watZoals gezegd is de R10 nog nieuwer. Dat neemt echter niet weg dat deze ten opzichte van –in dit geval- de BT-003 ook een stuk verbeterd moet zijn. speerpunten zijn in dit geval grip, stuurgedrag en controle. Klinkt simpeler dan het is; de doelgroep loopt namelijk uiteen van cuprijders enerzijds die met verstand van zaken, goed en secuur afgesteld materiaal, bandenwarmers en een constante rijstijl ver verwijderd staan van de steeds groter wordende groep gelegenheids-circuitrijders die van tijd tot tijd hun wegmotor op het circuit uitlaten voor een dagje rijden, een
variërende hoeveelheid kennis van zaken en ervaring heeft en zich niet al te druk maakt over de allersnelste rondetijd. Bandenwarmers zijn vaak ook niet aanwezig en liefst ook met een complete motor weer naar huis willen. De band zal zich dus onder uiteenlopende omstandigheden moeten bewijzen en dat wordt bereikt door nog eens gebruik te maken van de HTSPC Mono spiral belt. Geen silica en nano’s dit keer, geen multi compound, dit is duidelijk een circuitband. Dat neemt niet weg dat er toch veel aan de ontwikkeling is gewerkt. Daarom treffen we een nieuw profiel waarbij zelfs schuine vlakken zijn toegepast ‘voor optimale stijfheid en maximale grip’. Het is voor te stellen dat schuine randen anders reageren dan eenvoudige rechte. Andere delen van het profiel, de meer in lengterichting staande stukken, zouden bij moeten dragen aan meer controle bij aanremmen en insturen van een bocht. De HTSPC gordel en de gebruikte compound zorgen voor grip en controle en een verbeterde vorm van de band staan garant voor zo groot mogelijke stuurprecisie. En dat moesten we maar eens gaan uitproberen.