Test: Suzuki V-Strom Black Rhino
Allround allroad
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki V-Strom Black Rhino |
Tanzaniaanse Expeditie |
Allround allroad |
Still Standing |
Conclusie |
Technische gegevens |
Met de verhalen van Edwin en Vincent over de V-Strom Adventure nog vers in het geheugen besluiten we ditmaal vooral de niet alledaagse wegen voor deze test te gaan bewandelen. Het bosrijke gebied wat Utrechtse Heuvelrug heet blijkt al snel een ideale uitlaatplaats te zijn voor Suzuki’s avontuurlijke fiets, smalle kronkelige wegen met – dankzij de strenge winter – kapotgevroren asfalt, onverharde (gravel) wegen en zelfs in me
er of mindere mate mulle zandwegen worden ditmaal niet geschuwd. Per slot van rekening is de Black Rhino aan alle kanten voorzien van veiligheidsopties als een carterbeschermplaat en valbeugels, mocht het onverhoopt toch mis gaan. En dan te bedenken dat tijdens onze eerste kennismaking in 2004 men bij Suzuki vooral benadrukte niet met de fiets offroad te gaan, omdat hij daar niet voor gemaakt zou zijn. Drie succesvolle V-Strom Adventure jaren later weten we inmiddels beter.Eenmaal met de V-Strom op pad is meteen weer duidelijk waarom motorrijdend Nederland (en ver daarbuiten) de motor met open armen heeft ontvangen. Het avontuur begint met de bochtige lek- en rijndijk die als appeltaart met slagroom wordt genomen. Daarbij geholpen door Bridgestone’s uitstekende Trail Wing banden, die niet warm of koud worden van wat opgeworpen grind in de bocht. De rechtop zitpositie op het erg comfortabele en brede zadel is ontspannen, waardoor je veel overzicht hebt en de motor gemakkelijk de bocht in kunt sturen. Ook staan op de voetsteunen gaat de fiets prima af, maar het is wel jammer dat niet is gekozen voor robuustere offroad voetsteunen, die vooral bij mindere weersomstandigheden en op modderige paden beduidend meer grip bieden. De gemonteerde handkappen bieden de nodige bescherming, niet alleen tegen behoorlijk frisse voorjaarstemperaturen maar bijvoorbeeld ook takken en dat soort zaken, mocht je net als ons besluiten om bospaden tot hoofdwegen te promoveren. Om nog beter tegen de wind beschut te zijn is de Black Rhino voorzien van een vario-scherm dat zijn werk zondermeer goed doet. Even experimenteren met de juiste hoogte en de windruis wordt tot een minimum gereduceerd waardoor oordoppen tot een snelheid van 120 km/u overbodig zijn geworden.
De 645cc 90º V-Twin waardoor de V-Strom wordt aangedreven bleef sinds de introductie van de fiets in grote lijnen ongewijzigd. Het motorblok maakte zijn debuut in 1999 in de SV650, en werd voor gebruik in de V-Strom van 71 pk naar 67 pk teruggetuned om bij een lager toerental een hoger koppel van 60 Nm te kunnen genereren. Voor modeljaar 2007 werd de mapping aangepast en kreeg de motor dubbele bougies voor een betere verbranding en om aan de Euro III milieunorm te voldoen. Een 16-bits ECM Unit controleert het toerental van de motor, stand van de gasklep en krukas, geselecteerde versnelling, inlaatdruk én het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen en regelt daarmee de brandstofinjectie, de SDTV gasklephuizen en het ontstekingstijdstip. Ook het PAIR (Pulsed-AIR) systeem, dat lucht vanuit de airbox rechtstreeks in de uitlaatpoort injecteert om onverbrande gassen alsnog te verbranden, wordt door de ECM Unit geregeld.
of gewoon geasfalteerde wegen zijn, dankzij de Bridgestone TrailWings is grip nooit een probleem.