Test: Honda VFR1200F vs. BMW K1300S
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda VFR1200F vs. BMW K1300S |
Zuidpool expeditie |
Ice Road Sports |
Erwtensoep, zegt u? |
Conclusie |
Technische gegevens |
Nadat BMW vijf jaar geleden vriend en vijand verraste met de lancering van de K1200S deed Honda dat het afgelopen jaar met de VFR1200 V4, waarmee de Japanners het concept van de V4 weer een nieuw leven ingeblazen hebben. Hoewel beide fietsen erg aan elkaar zijn gewaagd en qua prestaties amper voor elkaar onderdoen was het opmerkelijk hoe totaal verschillend de machines zich uiteindelijk gedroegen.
Daar waar de BMW K1300S zich ontpopte tot een ‘king-size’ supersport, die weliswaar wat zwaarder stuurde maar vooral opviel in zijn erg directe rijgedrag met directe en felle gasrespons, directe en felle remmen en directe vering (zelfs bij ESA stand ‘tour’) bleek de VFR1200F zich juist het tegenovergesteld te gedragen en blonk die machine uit in zijn erg neutrale stuurgedrag, zijdezachte gasrespons, vriendelijke remmen en comfortabele vering.
Of daarmee een winnaar aan te wijzen valt? Dat hangt helemaal van je eigen keuze af. Wil je een toeristische motor waar je behoorlijk sportief mee kunt sturen, kies dan de VFR, maar wil je een sportieve motor waarmee je ook aardig kunt toeren, dan is de BMW helemaal jouw ding. Tenminste, als je de meerwaarde van minimaal € 1300,- voor lief wilt nemen.
Dat de door ons gereden K1300S door BMW van nagenoeg alle opties was voorzien (en daarmee dik tweeëntwintig duizend Euro kost) hebben we ditmaal in het midden gelaten, het geeft ons een goed excuus het verhaal komende zomer dunnetjes over te zoen, als Honda de VFR1200 AT versie heeft uitgebracht.
Honda VFR1200F
- zijdezachte gasrespons, gemakkelijk te rijden, goede windbescherming, spraakmakend design
- schokkerige transmissie bij (erg) lage snelheid, handvatverwarming niet standaard, vermogen onderin
BMW K1300S
- direct (sportief) gevoel, krachtige remmen, ESA
- minder precies insturen, oubollige cockpit, geen goedkope fiets met alle opties