Test Europese Superbikes
Rookie of the year
A3, Luik richting Aken, we gaan er eens voor zitten. Met drie motoren naast elkaar wordt middels handgebaren, zoals al zo vaak, afgesproken in welke versnelling de motoren gezet worden. Dan is het nog slechts een kwestie van aftellen en gas. Wil je weten welke motor harder van kiet gaat, dan is dit de eenvoudigste manier om dat uit te vinden. De RSV4 in zijn element: wachtend tot er eindelijk eens echt gestuurd gaat worden Gezeten op de RSV4 heb ik goede hoop dat de V4 configuratie toch minstens iets in de melk te brokkelen moet hebben, met name als we in hogere versnelling (en dus lager in toeren) rijden. Ed telt af, drie twee een en pof! Wat er ook gebeurt, de RSV4 loopt niet weg, integendeel. Machteloos kijk ik toe hoe een BMW en misschien nog verrassender ook een F4 zich met rasse schreden verwijderen van ondergetekende. Dat de BMW haast niet te stoppen zou zijn had ik wel gedacht, maar dat zelfs de op oude leest gebaseerde top-end MV de Aprilia het nakijken geeft is zachtgezegd teleurstellend voor mijn vertrouwen in de midrange van de V4. Als we niet veel later voor Eupen de machines aftanken probeert Ed het met een 'Maar die Aprilia is duidelijk langer gegeard' nog enigszins te verzachten, maar het is al gebeurd. Ik ben oprecht verrast.
Na een kleine week BMW achter de kiezen te hebben inmiddels niet meer over de S1000RR. Nou zou dat bij voorbaat al bijzonder zijn geweest gezien de louter extatische rappotrages van eenieder die zich tot op dat moment gelukkig heeft kunnen prijzen er al eens een ritje op te kunnen maken, maar sceptisch als we zijn, bewaren we zoals gebruikelijk het laatste beetje gezonde twijfel tot het moment dat we het zelf aan den lijve kunnen ondervinden. Bovendien, het ding kan wel goed zijn, maar hóe goed is ook maar net een kwestie van uitproberen. Hetzelfde is overigens gezegd over de andere twee en ik wéét zelfs al hoe de Aprilia het, zonder concurrentie, op een buitenlands circuit doet. Dat is echter nog steeds niet hetzelfde als de vader- en buurlandse openbare weg en al evenmin hetzelfde als een direct 'head tot head'. En ja, we hádden natuurlijk alles uit de kast kunnen trekken en álle superbikes verzamelen, in twee dagen
met een busje (gezien de aantallen begint een vrachtwagen steeds toepasselijker te worden) naar een of ander verlaten circuit onder de Pyrenneën kunnen rijden en daar alles doen wat hier niet kan, maar…. nou ja, dat doen we dus niet. In plaats daarvan nemen we de drie nieuwkomers en kijken wat die te melden hebben. En geef toe, dat wil je nog het liefste weten. Hoe zeer de Japanners en tweecilinders ook hun best doen, echt nieuw zijn ze niet. Niet dit jaar.
We beperken ons tot de nieuwste nieuwkomers, al heeft het WK superbike, als we dat als maatstaf mogen nemen, al ruim een jaar voorsprong. Voor straatcenten echter is 2010 het jaar waarin de toch al aangenaam ruime keus wordt uitgebreid met BMW S1000RR, Aprilia RSV4R en MV Agusta F4 1000. En hoewel relatief, alledrie op hun manier 'betaalbaar'. De aanhalingstekens uiteraard vanwege de per merk verschillende opvatting van betaalbaar; de BMW en Aprilia zijn weliswaar beide even duur, maar bij de Duitse armada ben je er dan nog niet. Wil je, zoals deze demofiets, een quickshifter en het veelbesproken ABS en DTC, dan zul je er nog even een leuke duit bij moeten doen. Aan de andere kant is dat pakket nog steeds net iets goedkoper dan de MV. Maar die is juist voor MV begrippen alweer een stuk betaalbaarder geworden. Plus het feit dat de Japanse concurrentie inmiddels óók rond deze bedragen zwerft. Het mag dan bergafwaarts gaan met de supersportverkoop, aan de concurrentie en het aanbod is het niet te merken. Nog nooit was het zo moeilijk te kiezen waar je je krap twintig rooitjes aan uitgeeft.
De meeste punten gaan naar BMW voor wat betreft het dashboard. Overzichtelijk, fraai vormgegeven en bomvol informatie steekt de Duitser de kroon met de Italianen. Hoewel het display van de F4 fraai is vormgegeven en -zeker voor 'compleet digitale' begrippen- goed afleesbaar is, is het jammer dat de af te lezen informatie nog steeds erg karig is. Het display van de Aprilia lijkt zo te zijn overgenomen van de 'oude' RSV1000R. Het display is uitgebreid, maar spiegeling maakt het lastig af te lezen.