Zoeken

Introductie: Suzuki GSX1250FA

Herkenbaar

23 maart 2010
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki GSX1250FA
Anders.. of toch niet
TE
Gladjes
Herkenbaar
Conclusie
Accessoires
Technische gegevens

Suzuki GSX1250FAJe ontkomt er niet aan om toch weer naar de Bandit te kijken als het gaat om bijvoorbeeld de vering. Veel verschil is er niet bij de twee modellen en eveneens in de werking ervan. De weinige oneffenheden op de route werden door de 43mm voorvering en mono link schokdemper goed verwerkt en in de bochten en rechtuit voelt de GSX1250FA stabiel aan. Voor de remmen geldt hetzelfde de 310mm remschijven voor doen het werk waarop ze erop zitten, zonder direct uit te blinken. Met de 240mm remschijf achter voel je een vertraging optreden, iets wat ondergetekende op de paar laatst geteste motorfietsen niet echt meer was tegengekomen. De remmen zijn goed te doseren en geven heen goede feedback. Wat eveneens geldt voor het ABS.

Het kloppend hart van de GSX1250FA heeft een brede vermogensafgifte. In de lage toeren pakt de motor al goed op en is er een merkbare versnelling. Het wordt helemaal feest als er wat meer toeren worden gedraaid. Zonder een verschil in afgifte van het vermogen blijft de motor doortrekken. Helemaal bovenin wordt het wel iets minder maar dan zit je al wel richting het rode gebied wat bij 9.500 toeren per minuut begint. Tel daarbij op dat de GSX1250FA sowieso al niet veel toeren nodig heeft – in de 6de versnelling met 120 km/u draait de motor bijvoorbeeld maar 4000 toeren per minuut – en je weet dat je al lang aan het doortrekken bent om naar het rode gebied te gaan. Als er meer toeren worden gedraaid – vanaf 4 á 5.000 – zijn er fijne trillingen lichtjes voelbaar en vooral zichtbaar omdat de spiegels – waar een goed zicht naar achteren in is – wat vertroebelt.

Suzuki GSX1250FA

Een decoratieset voor de kuip is verkrijgbaar als accessoire. Het had eigenlijk wel standaard erop mogen zitten!

Op de rechte stukken waar soms even gemakkelijk aan het gas kan worden gedraaid, haalt de GSX1250FA zonder veel moeite de 170 kilometer per uur. Waarbij de motor nog erg stabiel aanvoelt en nog steeds comfortabel is. Met het draaien aan het gas – vooral bij lagere snelheden – walt op dat er een aardige vrije slag in de gashendel zit met daardoor soms een wat nerveus gedrag. Al was dit verschillend bij de diverse motoren. Dat de ene motor de andere niet is, bleek wel uit het schakelen. De motorfiets waar we ’s morgens op reden had wat meer moeite met het schakelen dan de motorfiets uit de middagsessie. Het ging allemaal wat stroever en vooral met meer mechanisch geluid. Mogelijk dat de maagdelijke kilometerstand op de eerste motor van net 200 kilometer daar ook in heeft bijgedragen. Maar geheel stil zijn ze nu eenmaal niet. Het geluid heeft geen invloed op de trefzekerheid van het schakelen en het vinden van de versnellingen.

Schakelen is nu ook niet direct iets wat op de GSX1250FA noodzakelijk is. Met de brede vermogensafgifte zal het niet snel gebeuren dat je echt een verkeerde versnelling hebt genomen. Gewoon een versnelling kiezen en de motor brengt je er wel. Maar 1 keer hebben we het tijdens de introductie gehad dat de versnelling toch echt te hoog gekozen was en de motor protesteerde met uitacceleren. De naald van de toeren was toen echter al onder de 1.500 gezakt. Suzuki GSX1250FA

De indicator van de benzinevoorraad was aan het einde ook tot onderin gezakt. Aangezien niet bekend is of de tank van 19 liter vol was, kunnen we geen uitspraken doen over het verbruik. Het was wel opvallend om te zien dat de ‘streepjes’ bij het bereiken van de reserve nog wel eens toenamen om dan langere tijd niet meer reserve aan te geven. Daarnaast leek er bij het openen van de tankdop toch nog aardig wat benzine in de tank te zetten. Als we de GSX1250FA nog eens in een test hebben kunnen we hier meer over zeggen. 

Suzuki GSX1250FA