Introductie: Suzuki GSX1250FA
Anders.. of toch niet
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Suzuki GSX1250FA |
Anders.. of toch niet |
TE |
Gladjes |
Herkenbaar |
Conclusie |
Accessoires |
Technische gegevens |
Twee jaar geleden kwam Suzuki met de GSX650F, het kleinere zusje van de nu geïntroduceerde GSX1250FA. De 650 was de opvolger van de al lang verkrijgbare kleine sport toermotor: de GSX600F. Om tot de nieuwe versie te komen stond de toen 1 jaar oude Bandit 650 wel heel erg centraal. Zowel het rijwielgedeelte en motorblok werden van de kleine bandiet gebruikt om de nieuwe sport toerder op de markt te zetten. Geen verkeerde zet van Suzuki aangezien de Bandit 650 zich al bewezen had. Nu had in het verleden Suzuki tot midden jaren negentig ook een grote sportieve motor in de vorm van de GSX1100F. Nadat deze niet meer op de markt werd gebracht, ontbrak het in het Suzuki gamma eigenlijk aan een sportieve toermotor.
De GSX1250FA moet volgens Suzuki dit gat gaan opvullen. En wat ze bij de kleinere versie hebben gedaan, is nu ook voor de grotere broer herhaald. De Bandit 1250 heeft aan de basis gestaan voor dit nieuwe model. Enerzijds levert dat wel de vraag op ‘Waarom wordt deze motor niet in de Bandit familie geschaard?’ Zoveel anders is er namelijk niet op het eerste oog qua motorgegevens. Toch ‘verwijzen’ de informatiebrochures van Suzuki niet veel naar dit succesvolle en bewezen model. Anderzijds is het ook wel te begrijpen. De Bandit serie is nu al eenmaal behoorlijk uitgebreid en de GSX1250FA zal net weer voor een ander publiek interessant kunnen zijn.
Toch ontkom je er niet aan dat er veel hetzelfde is. En zelfs om het onderscheid te maken met Bandit 1250 maakt Suzuki gebruik van onderdelen van andere modellen. Zo heeft de GSX1250FA een andere, sportievere neus. Maar je hoeft niet echt te gaan nadenken waar deze spitse neus vandaan komt. Wel nieuw is de volle kuip en dat is onder andere toch wel – samen met de koplampunit – de voornaamste reden van Suzuki om de GSX1250FA als compleet nieuw model op de markt te zetten.
Het dashboard is tevens afgestemd op de sportieve insteek. De tellerunit is dezelfde uitvoering als door Suzuki is toegepast op de 650 versie. Een grote en duidelijk afleesbare analoge toerenteller met ingebouwde digitale versnellingsindicator. Zoals op steeds meer modellen is terug te vinden - en oorspronkelijk afkomstig van de sportmodellen - is een shift-indicator lampje aanwezig om je eraan te herinneren dat je kan (moet) schakelen. In het digitale gedeelte wordt naast de snelheid middels een benzine indicator de brandstofvoorraad weergegeven. Niet gelijktijdig zichtbaar maar wel om er doorheen te bladeren, zijn diverse tripmeters, odometer en tijdsaanduiding aanwezig.