Eerste test: Yamaha Fazer8
Fazer: een verkoopsucces
Inhoudsopgave |
---|
Eerste test: Yamaha Fazer8 |
Fazer: een verkoopsucces |
Middle of the road |
Land van Maas en Waal |
Conclusie |
Technische gegevens |
Het succesvolle verhaal van de populaire Fazer begint in 1997, als Yamaha tijdens de Paris Motorshow de FZS600 Fazer aan het publiek presenteert, een nieuwe allround motorfiets met tophalf die meteen inslaat als een bom en een nieuwe standaard zet voor allround middenklas motorfietsen. Waren tot die tijd allround motorfietsen Al eerder gezien bij de VFR1200 en S1000RR, het toverwoord van 2010: dubbele kuiplagen. Onder de 6.500 erg beschaafd, daarboven wordt 't 'leuk'. Uitlaatboeren zullen hier garen bij spinnen. vooral gezapige niet spannende machines, met een 95 pk sterk – uit de Thundercat afkomstig – 600cc motorblok, een stabiel rijwielgedeelte en eveneens uit de supersport afkomstige mono-caliper remklauwen was de Fazer alles behalve dat. Tel daarbij op dat de motor zeer gunstig geprijsd was en voilà, het succes is verklaard.
In 2004 lanceerde Yamaha de FZ6, een tweede generatie Fazer die de lat nog hoger wist te leggen. Een die-cast aluminium frame en achterbrug in combinatie met een uit de YZF-R6 afkomstig motorblok resulteerde in een compleet nieuw ontworpen motorfiets die nog meer de fun van een supersport moest combineren met het rijgemak van een allround motorfiets. Een model dat drie jaar later nóg meer zou worden aangescherpt met de lancering van de wederom nog sportievere FZ6 S2, terwijl met een 78 pk uitvoering van de standaard Fazer de onderkant van de markt moest worden bediend.
Meer dan 250.000 stuks werden sinds 1998 verkocht, maar de Fazer familie was inmiddels zo groot geworden dat daar langzamerhand de schoen begon te wringen. Zeker toen afgelopen jaar Yamaha de Diversion een nieuw leven inblies en daarmee broedermoord pleegde aan de FZ6. De XJ6 was misschien minder high-tech, maar daarentegen een flink stuk goedkoper en deed in de praktijk geeneens zoveel onder. Het opende wel een gat met de extreme FZ1, een gat dat Yamaha met de nieuwe FZ8 en Fazer8 perfect denkt op te vullen.
Gewoon in eigen land, da's stukken beter voor zo'n introductie, zeggen ze dan... Per slot van rekening zal de Nederlandse motorrijder er hier ook het vaakst te vinden zijn. Zal allemaal wel, maar wel eens van regen gehoord?
Tot zover de geschiedenis, terug naar de nieuwe Fazer8 die een kleine maand geleden in Zuid Frankrijk aan een beperkt groepje journalisten werd voorgesteld. Met dank aan de wereldwijde kredietcrisis, die de budgetkraan voor introducties ook bij Yamaha had dichtgedraaid. Om dat te compenseren werden diezelfde preproductie modellen
Overzichtelijk display, alleen een versnellingsindicator ontbreekt.
Past een schijfremslot nét in. De handgrepen zitten net te ver naar voren om je met accelereren goed bij af te zetten. door onze importeur naar Nederland gehaald, om ons in de gelegenheid te stellen op eigen bodem met de nieuwe fiets kennis te maken. Met een motor die het midden moet houden tussen een zeshonderd en duizend leek het midden van de week uitermate geschikt voor dit rendez-vous, op woensdag dus, maar uitgerekend die dag worden we verrast met oer-Hollands weer. Alsof dát nog niet erg genoeg is, is mijn Fazer8 voor de zekerheid van kersvers rubber voorzien, en het laatste wat ik wil is als Valentino Rossi van de Fazer8 te worden geworpen.
Hoewel de Fazer8 duidelijk de uiterlijke kenmerken van de FZ6 en de FZ1 herbergt, is het design toch onderscheidend ten opzichte van die twee modellen. Iets wat op de eerste foto’s van de fiets niet écht tot uitdrukking kwam. Het neusje van de Fazer8 is duidelijk een afgeleide van de FZ6, maar dan breder, platter en eleganter vormgegeven, terwijl het kontje van de fiets zo van de FZ1 lijkt te zijn overgenomen. De zithouding is eveneens het midden tussen de FZ6 en FZ1: minder sportief ( en dus meer ontspannen) dan de FZ6 en minder agressief (en dus eveneens meer ontspannen) dan de FZ1. Het stuur, de voetsteunen en het zadel zijn precies daar gepositioneerd waar je ze zou verwachten op een allround motor. Dankzij de ontspannen zithouding, die grotendeels door de tussen de benen slank vormgegeven tank wordt veroorzaakt, voel ik me meteen thuis op de fiets en ben al na twintig meter vergeten met kersvers nieuw rubber op een nat wegdek onderweg te zijn.