Eerste test: Yamaha Fazer8
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Eerste test: Yamaha Fazer8 |
Fazer: een verkoopsucces |
Middle of the road |
Land van Maas en Waal |
Conclusie |
Technische gegevens |
Twaalf jaar na de introductie van de oorspronkelijke Fazer600 is Yamaha aan een nieuw hoofdstuk begonnen van het succesvolle Fazer verhaal, dat inmiddels wereldwijd al meer dan 250.000 lezers kent. 'Als je 'm nou nog eens bij dat kanon zet, voor de beeldspraak? Want dat is het wel natuurlijk" aldus een zelfverzekerd Yamaha-medewerker die we anoniem laten.
"Nou Hans, dat weten we nog niet hoor, dat moet nog maar blijken"
'Anders zet je 'm neer en zie je nog gewoon wat er uit komt. Kun je altijd gebruiken, of hij 't nou waar maakt of niet. Dan zet je dat er gewoon bij".
Zodoende Een hoofdstuk dat met 200cc meer inhoud is geschreven.
De Fazer8 (en naakte FZ8) werd door Yamaha ontwikkeld om het braakliggend terrein tussen de goedkopere XJ6 Diversion, de oude FZ6 en 150 pk sterke FZ1 perfect te vullen, en daarin zijn ze wat ons betreft prima geslaagd. De motor mist het intimiderende waardoor velen de FZ1 links laten liggen, evenals het zenuwachtige sportieve stuurgedrag waar de FZ6 erg om vroeg, en is misschien juist daardoor een ideaal compromis.
Met een neutraal stuurgedrag, prima remmen en 30% meer koppel dan de oude FZ6 wist de motor ons in de kleine 300 km die we met de motor reden dan ook te overtuigen alles in huis te hebben om wederom een verkooptopper te gaan worden. Potentiële kopers zullen echter wel nog even geduld moeten hebben, aangezien de ABS uitvoering waarin de motor in Nederland en België zal worden gezet pas vanaf juli/augustus zal worden uitgeleverd.
- frisse uitstraling, lineaire vermogensafgifte, allround karakter
- slappe achtervering, geen ‘edge’, tam geluid