Zoeken

Vergelijk: Yamaha R1 en....... Yamaha R1!

Gas, gas, Gas!

14 april 2009
Inhoudsopgave
Vergelijk: Yamaha R1 en....... Yamaha R1!
2: Er was eens
3: Sapperdeflap!
4: Gas, gas, Gas!
5: Conclusie
6: Technische gegevens

Yam0476.jpg

Ook onverhard doen ze geen spat voor elkaar onder

Yam0296.jpgYam0329.jpg
Mja, het is weer even wennen

Die gekke V4 uit het andere kamp is trouwens nog niet helemaal  uit beeld. Het toeval wil namelijk dat ondergetekende enkele jaren in het bezit is geweest van de 400 cc-variant die toevalligerwijs óók de juiste ontstekingsvolgorde had en warempel, waar drijft de gedachte bij het bestijgen van de R1 als eerste naartoe? Inderdaad… Viel me toen al op dat het zo’n on-honda (oh, nou zeg ik het dus tóch) achtige rauwigheid had ondanks dat je zeker wist dat alles goed en soepel liep. Het is gewoon inherent aan het karakter. Maar het wordt tijd dat we ermee gaan rijden. En wat een sensatie is dat.. Nou had  je al een 180 pk in je rechterhand als zaten daar de meeste van in het bovenste hoekje, de nieuwe heeft ze wat beter verdeeld over het veld. En dat houdt in dat het al vanaf een veel (en dat betekent véél) lager toerental feest is. Hold on to your hats, ladies. Hier komt een motorrijder met haast! Of eigenlijk geen haast, meer een soort van onverzadigbare drang naar adrenaline. Elk hoekje, elk klein recht stukje wordt aangepakt om de acceleratie vooral niet beneden de zoveel meters per seconde kwadraat te laten zakken. Het maakt de rit huiswaarts niet alleen een stuk spannender, maar ook aanzienlijk korter. En wat moet je met die vrije tijd? Precies, nóg maar een ommetje.

Yam0375.jpg

13.000...14.000.. blijft bruut met een dikke liter

Voor het zitcomfort hoef je het niet te laten. Een fris nieuw model is pas echt een fris nieuw model als alles is aangepakt en met de nieuw-verbeterde geometrie ontkom je er sowieso niet snel aan: de zithouding is duidelijk moderner dan de oude. Dat betekent in feite dat deze minder extreem is, waardoor je méér ruimte hebt. In plaats van als menselijke kanonskogel languit te liggen heb je de stuurhelften net iets dichter bij, staan de voetsteunen net iets lager en rechter (al zijn ze dus verstelbaar mocht je dat willen). De driehoek zit-stuur-voeten is dus bijmekaar iets kleiner geworden zónder daarbij ergens te krap te zijn geworden. Je bent voornamelijk het ‘langgerekte’ gevoel wat je op de oude nog wel had kwijt, waardoor je net wat eenvoudiger over de motor heen beweegt.  Dat betekent overigens niet dat er geen ruimte meer is; steltloper Chris voelde zich op beide motoren net zo goed thuis en was zelfs van mening op de nieuwe nog ietsje meer óp de motor te zitten dan al het geval was. Het is in ieder geval een heel eind omlaag voordat je iets aan de grond zult rijden, wat op zich ook weer goed is op het moment dat je SBK-imitaties wil proberen.

Yam0296.jpgYam0329.jpg
Wat? Of we het nooit zat worden? Wat denk je nou zelf?

  • Motorblok, zithouding, vermogensafgifte
  • Waarom R1? 3000 Euro... Die 'gasklepstandindicator'doet wát?

Laatmeerdoor! ik ben Rossie!

Yam0308.jpg

Met je kop in de kuip valt ook nog iets anders op; de nieuwe inrichting van de tellers. Méér informatie en zelfs méér tegelijkertijd op een iets anders ingedeeld dienblad. De fantastisch centrale ligging van de toerenteller is helaas opgegeven, maar daar krijg je wel weer veel voor terug. De grote klok is er nog steeds, de niet te missen schakkellamp heeft een prominentere plaats ingenomen. Maar ook de gearindicator is een even eenvoudige als welkome toevoeging. Daarnaast vinden we de basisinformatie als snelheid en triptellers, maar er is nog meer. Bovenin is een hoekje ingedeeld voor de gasstandindicatie waar we nog even onze vraagtekens bij zetten, met daaronder, net zoals Suzuki al sinds de K7 heeft: de mode-aanduiding. Want ook dat is nieuw.. Was het nog niet voldoende om Yam0325.jpg182 pk in de digitale schuif te hebben, Yamaha heeft er ook een keuzemenu aan toegevoegd, en wát voor een. Het spreekt voor zich dat niet exact dezelfde manier is verkozen als de concurrent, maar dit is even wat anders! Is er in standaardmodus ‘weinig’ aan de hand en heb je heel gewoontjes al het vermogen op een doseerbare manier beschikbaar, is standje B de setting die je in vochtige en tricky situaties verkiest. Maar dan is er nog een. Standje A. Als de software van Microsoft vandaan zou komen zou het kiezen van deze setting gepaard gaan met een popupje ‘weet je het zeker?’ Vergeet soepele gasrespons, vergeet zijdezacht oppakken, stand A haalt álles uit de kast. In feite gaan we een paar jaar terug in de tijd naar het moment dat injectiemotoren nog gepaard gingen met een gasreactie waar je je vingers aan kon snijden. Gecombineerd met het belachelijk sterke blok betekent dat ontzéttend uitkijken dat je niet moet niezen, zo bizar schichtig is het apparaat ineens. Maar zó onwijs verslavend.. alle remmen los betekent nu eens écht alle remmen los, we noemen mekaar geen mietje meer, je wil álles, je krijgt álles, en méér. Báf!

Yam0039.jpg

Moeilijkste blijft nog die grijns in je helm te proppen. Maar verzitten kan ook geen kwaad, als u begrijpt wat ik bedoel